logo F1online.sk

Stella obhajuje stratégiu: Oplatilo sa to vyskúšať

Lando Norris v boxoch
© LAT Images/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl9. 4. 2024

Urobil McLaren s Landom Norrisom strategickú chybu? Kým samotný pilot po pretekoch hovoril o alternatívnom scenári, jeho šéf Andrea Stella je presvedčený, že britský tím sa rozhodol správne. Aj keď to v konečnom dôsledku príliš nevyšlo.

Kým Charles Leclerc mal na svojich stredných pneumatikách na konte 25 kôl, Lando Norris, ktorý predtým už raz zastavoval, mal za sebou len 15 kôl na najtvrdšej zmesi. A za sebou mal Carlosa Sainza, ktorého ešte tiež čakal prechod na hardy.

McLaren napriek tomu zavolal Norrisa na druhý pitstop v rovnakom kole, v akom zastavoval Charles Leclerc, jazdiaci len na jednu zastávku. Všetci ďalší piloti, ktorí boli na rovnakej či podobnej stratégii ako Norris, zastavili výrazne neskôr.

Dôvod? Pokrývanie Georgea Russella, ktorý bol pritom výrazne pomalší a hlbšie v poradí, takže Norrisa priamo neohrozoval. „Už po zastávke po štarte sa nám výrazne zúžili možnosti. Vedeli sme, že Ferrari sa pokúsi o undercut. Chceli sme to teda zahrať preventívne. Mali sme dve sady hardov, preto sme mohli zastavovať skôr než ostatní. A tým, že sme zvolili skorší pitstop, sme chceli vidieť, či môžeme bojovať o pódium, alebo či by sme dokonca mohli zdolať Péreza,“ povedal Andrea Stella, šéf tímu.

Treba uznať, že pri prvých pitstopoch v pretekovom tempe (nie tých pri červenej vlajke), tento plán McLarenu vyšiel. Norris zastavil skôr než ostatní a vynoril sa dokonca pred Sergiom Pérezom, ktorý cez neho však rýchlo prešiel.

V tom čase však papájoví prechádzali z mediumiek na hardy. Stále je teda málo pochopiteľné, prečo už v 26. kole, čiže ani nie v polovici veľkej ceny, odsúdili Landa Norrisa na veľmi dlhý záverečný stint s vedomím, že mal rovnako staré pneumatiky ako Leclerc, cez ktorého by sa teda musel dostať na trati, čo by bolo veľmi ťažké. A vďaka pneumatikovej výhode sa cez Norrisa pohodlne dostalo aj druhé Ferrari Carlosa Sainza.  

„Mysleli sme si, že to stojí za to skúsiť. Nakoniec sme tým utrpeli z pohľadu celkového času v cieli, ale stále zastávam názor, že sa to oplatilo vyskúšať. Sme radi, že sme sa pokúsili dostať Landa na pódium,“ pokračoval Stella.

Ale prečo potom McLaren povolal svojho pilota aj napriek tomu, že videl, ako pred ním zastavuje Leclerc? V takýchto situáciách inžinieri často povedia jazdcovi, aby urobil presný opak než súper pred ním. „Načasovanie druhej zastávky bolo vynútené Leclercom, plus za nami sa približoval Carlos, a ten by zrejme Landa predbehol. Akonáhle by sa to stalo, Lando by stratil čas, a nakoniec by skončil za Mercedesmi. Keď totiž pretekáte s toľkými autami, musíte zvažovať aj ďalšie dopady. Nie je to ako keď sa zameriavate len na jedného súpera. Na preteky sa pozeráme komplexne z pohľadu, s kým aktuálne súperíme,“ vyhlásil taliansky inžinier.

Andrea Stella zdôrazňuje, že cieľom stratégie bolo maximalizovať šance na pódium. „Nemyslím si však, že v nedeľu sme mohli dosiahnuť oveľa viac, vrátane spomenutého pódia. Ak by sme sa pri Landovi vzdali tohto úsilia, mali sme šancu skončiť pred Leclercom. Pri spätnom pohľade to vnímame ako príležitosť, ktorá tam bola, avšak znamenalo by to vzdať sa snahy dostať sa na pódium, čo sme nechceli urobiť.“

V McLarene berú aj 14 bodov za piate a ôsme miesto. „Sme šťastní, pretože sme opäť získali tretí najväčší počet bodov spomedzi všetkých tímov a upevnili sme si tretie miesto v Pohári konštruktérov. To je pozitívny výstup,“ uzavrel.