logo F1online.sk

Hamilton o tom, ako Mercedes v roku 2022 cúval: Museli sme obetovať 90 bodov prítlaku

Lewis Hamilton a Peter Bonnington
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 4. 2024

Keby sa fyzikálne zákony riadili podľa simulácií Mercedesu, dnes by zrejme nedominovali červení býci. Lewis Hamilton prezradil, že tím musel obetovať až 90 bodov prítlaku, aby so svojím autom vôbec mohol jazdiť a na začiatku éry prísavného efektu dostal pod kontrolu problém s poskakovaním.

Sedemnásobný šampión sa len pred pár dňami nechal počuť, že má za sebou najhorší vstup do sezóny vôbec. Dokonca bol vraj horší aj ako sezóna 2009, v ktorej kraľovali dvojité difúzory.

“Rok 2009 bol azda posledný, keď sme už na začiatku vedeli, že naše auto nie je veľmi dobré,” zaspomínal si Lewis Hamilton. “Vedeli sme však, čo to spôsobilo; skrátka skonštruovali auto s príliš nízkou úrovňou prítlaku. Ciele si nastavili príliš nízko.”

Odvtedy technika pokročila a aj znalosti inžinierov o aerodynamike. “Počas tejto éry je fascinujúce sledovať, aké všetky nástroje musel tím vyvinúť na to, aby pochopil prúdenie vzduchu pod podlahou. Je to technicky oveľa vyspelejšie a komplexnejšie ako pri predchádzajúcej generácii monopostov. Vedia vytvoriť obrázky, na ktorých vidíte, kam prúdi vzduch.”

“Ide však aj o koreláciu medzi veterným tunelom a počítačovými simuláciami CFD, a skutočným stavom na trati s rôznymi povrchmi. Je to zaujímavé a vtedy pochopíte, prečo je také náročné to spojazdniť. K tomu sa pridá tuhosť pneumatík, tuhosť odpruženia, náklon, otáčanie auta, a rôzne ďalšie parametre, ktorým je auto vystavené. Neustále vedieme namáhavý boj,” konštatuje Hamilton.

Mercedes sa vďaka svojmu špičkovému technickému oddeleniu dostal k nedávnym titulom, no prísavný efekt je preň Achillovou pätou, o ktorej dopredu nikto nevedel. Sklamanie bolo v roku 2022 o to väčšie, že očakávania ďaleko presiahli nielen spomínanú sezónu 2009, ale i mnohé ďalšie.

“Red Bull to vyriešil v podstate už na prvom teste v Bahrajne. Akonáhle je problém preč, tak môžete na tom stavať,” vysvetľuje, ako sa Red Bullu podarilo nastoliť novú éru dominancie. V Mercedese riešili niečo úplne iné… “Na prvých pretekoch v roku 2022, alebo na testoch, sme museli z monopostu ubrať 90 bodov prítlaku. Mali sme prítlak, ale nevedeli sme ho využiť, pretože nám auto poskakovalo.”

“Prišli sme o obrovské množstvo výkonu. Zakaždým, keď sme sa pokúsili pridať viac prítlaku, tak tá vec začala opäť skákať. Ak sme spravili dva kroky vpred, tak nás to vrátilo o päť krokov späť,” pokrútil hlavou sedemnásobný šampión. “Pre inžinierov to bolo frustrujúce. Inšpirujúce však je to, že sa nevzdali. Každý deň sa vracali a snažili sa dať do toho všetko. Viac od nich nemôžete žiadať.”