logo F1online.sk

Vasseur srší spokojnosťou: V aute sa ľahšie jazdí, lepšie sa číta aj vyvíja

Charles Leclerc pred Sergiom Pérezom
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala26. 3. 2024

Víťazstvo Ferrari v Melbourne prišlo pomerne nečakane, no Formula 1 ho privíta s otvorenou náručou. Fanúšikom totiž dáva nádej, že ak Ferrari v úvode roka nestratí veľa bodov, tak v neskoršej časti sezóny môže prísť boj o titul. Talianski inžinieri teraz musia udržať vývojové tempo, ktoré si nastavili. Fred Vasseur je v tomto smere optimista.

Súdiac len na základe aktuálneho priebežného poradia je všetko otvorené. Lídri z Red Bullu majú v oboch šampionátoch štvorbodový náskok, čo Scuderii získalo drahocenný čas k dobru. Dostala sa k nemu aj vďaka “zásahu zhora” a odstúpeniu Maxa Verstappena.

“Je to dobrý pocit pre tím aj pre Carlosa, hoci preteky sa nevyvíjali celkom normálne,” spustil po zisku triumfu šéf Ferrari Frédéric Vasseur, ktorý dáva do pozornosti jednu dôležitú skutočnosť: “Myslím si, že máme za sebou dobrú veľkú cenu a celý víkend sme boli silní.”

“Mierne sme zaostávali v kvalifikácii, ale naša preteková rýchlosť bola vcelku slušná. Dobre napredujeme. Tieto preteky poukázali na to, aké dôležité je mať bezproblémový víkend. Ak dostanete Red Bull pod tlak, tak ho doženiete aj k chybám,” vyhlásil francúzsky inžinier.

Najväčším problémom Red Bullu v Austrálii boli pneumatiky. Táto slabina sa prejavila už v piatok. Max Verstappen počas pretekových simulácií strácal približne osem desatín sekundy na Charlesa Leclerca, nuž sa tím počas noci rozhodol prekopať nastavenia. Ani v treťom tréningu sme však nevideli žiadané zlepšenie. “Potom sme sa pozreli na Maxove pneumatiky a vyzerali byť dosť zničené,” prezradil šéf McLarenu Andrea Stella v sobotu.

Zdá sa, že Red Bullu v tejto sezóne nebudú vyhovovať okruhy, ktoré sú typologicky zhodné s Albert Parkom. Tie kladú vysoké nároky na predné pneumatiky a hladký asfalt okrem toho zvyšuje ich náchylnosť na drobenie. Keď sa k tomu pridalo rozhodnutie Pirelli siahnuť po najmäkších gumách zo svojej ponuky, smrteľný koktejl bol namiešaný. Verstappen s Pérezom sa celý víkend sťažovali na nedotáčavosť a spomínané drobenie.

Fred Vasseur však v nedeľu odmietol analyzovať rýchlosť a problémy Red Bullu. Boss talianskej stajne venuje maximum pozornosti tomu, aby sa jeho tím zlepšil, a to čo najrýchlejšie. Po Bahrajne a Saudskej Arábii hovoril o zmenšení náskoku Red Bullu na polovicu, v čom chce pokračovať a stlačiť ho ešte viac.

“Mňa zaujíma výkonnosť nášho auta,” zdôraznil Vasseur. “Spravili sme obrovský krok vpred. Vlani sme azda odhliadnuc od našej rýchlosti na jedno kolo boli stratení,” pripomenul minuloročné vydarené kvalifikácie, no tie Scuderii v nedeľu vôbec nepomohli.

Situácia sa pomaly mení. “Teraz sme spravili obrovský pokrok z hľadiska konzistentnosti medzi dvoma pneumatikovými sadami, alebo medzi rôznymi stintami. V aute sa jazdí oveľa ľahšie, oveľa, oveľa lepšie sa jazdcom číta a omnoho jednoduchší je aj jeho vývoj. Toto je najväčší krok vpred oproti minulému roku. Nepovedal by som, že ustriehnuť tento monopost je jednoduché, ale v priebehu víkendu nám umožňuje skôr nájsť dobrý kompromis v nastaveniach.”

Vďaka tomu je aj príprava na víkend jednoduchšia a Ferrari v piatok môže venovať viac času ladeniu nastavení, nie hľadaniu správneho smeru a experimentovaniu, ako je na tom v tejto chvíli Mercedes.

“Vlani bolo najväčším problémom to, že v aute sa jazdilo ťažko. Robili sa chyby, ničili sa pneumatiky, a to nás uvrhlo do začarovaného kruhu,” vysvetľuje Fred Vasseur. “Jazdci teraz ľahšie chápu limity auta a držia sa pod nimi. S manažmentom gúm je to ľahšie. Piloti majú všetko viac pod kontrolou, zatiaľ čo vlani sme boli po celý čas v režime prežívania. Gumy sme požierali rýchlejšie.”