logo F1online.sk

„Markova klauzula“ v zmluve Verstappena vraj vznikla iba nedávno a bez vedomia Hornera

Max Verstappen a Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 3. 2024

Záhada jednej klauzuly. Je osud Helmuta Marka v Red Bulle skutočne prepojený s tým Maxa Verstappena? Po prepuknutí kauzy okolo Christiana Hornera sa v médiách objavili informácie o mocenskom boji v tíme, v ktorom sa mali Max Verstappen a Helmut Marko ocitnúť na opačnej strane barikády ako Christian Horner. Holandský pretekár a poradca Red Bullu sú pritom vraj prepojení aj zmluvne, hoci existencia „Markovej klauzuly“ v kontrakte Verstappena nie je oficiálne potvrdená, podľa portálu Motorsport.com existuje a vznikla veľmi rafinovaným spôsobom.

Situácia v Red Bulle sa mení v podstate z týždňa na týždeň. Posledné otrasy prišli v Džidde, kde Helmut Marko novinárom povedal, že mu hrozí suspendovanie. Vraj mal z tímu vynášať dôverné informácie. Len o pár hodín neskôr sa však Marko na okruh vrátil v spoločnosti Olivera Mintzlaffa a pôsobil dojmom, že všetko je vybavené.

Medzitým však pred médiami predniesol dôležité vyjadrenie jeho zverenec Max Verstappen. „Je dôležité udržať pokope všetkých kľúčových ľudí. Ak by spadol takýto dôležitý pilier — čo som povedal aj tímu —, pre mňa by to nebolo dobré. Z môjho pohľadu Helmut musí zostať,“ vyhlásil trojnásobný šampión, ktorý následne vyzdvihol Markovu rolu pri budovaní stajne od prvého dňa, ale už opomenul Hornerov podiel, ktorý je prvým a stále jediným šéfom v dejinách pretekárskeho tímu výrobcu energetických nápojov.

Má však Verstappen niečo také ošetrené aj zmluvne? Vieme, že kontrakty pilotov sú nesmierne zložité celky, ale napriek tomu sa zdalo nepravdepodobné, aby rakúska firma sľúbila Maxovi desiatky miliónov, podpísala s ním do roku 2028 a umiestnila do zmluvy klauzulu, ktorá umožní Verstappenovi otočiť sa na opätku a odísť z Milton Keynes, keď z nejakého dôvodu odíde Marko.

Výstupné klauzuly sa dajú uplatniť zväčša za naplnenia nejakých objektívnych skutočností – napríklad výsledkov v Pohári konštruktérov – alebo z jasných dôvodov, ktoré si strany určia pri podpise zmluvy. Taký Lewis Hamilton mal v dvojročnom kontrakte z Mercedesom klauzulu, ktorá mu umožnila svojvoľne opustiť tím už po prvom roku, čím sa fakticky dvojročná zmluva premenila na ročnú s opciou na strane jazdca.

Renomovaný portál Motorsport.com zistil, že „Markova klauzula“ v kontrakte Verstappena skutočne existuje; a čo viac, bola dohodnutá mimoriadne rafinovaným spôsobom iba nedávno. „Portál Motorsport.com vie o zmluvách iných jazdcov, ktoré obsahovali podobné detaily,“ uvádzajú Briti na margo „Markovej klauzuly“.

„Holanďan skutočne má v zmluve klauzulu, ktorá mu umožňuje odísť, ak by Marko vypadol z hry. To by vysvetľovalo jeho jednoznačné vyjadrenia, že bez Marka sa môže zmeniť jeho budúcnosť,“ píše Motorsport.com, ktorý v tejto súvislosti uvádza ešte jednu neuveriteľnú skutočnosť – klauzulu si vraj Marko a Verstappen uzavreli len medzi sebou bez vedomia Hornera.

„Podľa zdrojov nebola súčasťou pôvodného kontraktu, ktorý Verstappen a Red Bull podpísali v roku 2022. Predpokladá sa, že je súčasťou dodatku k zmluve, ktorý bol podpísaný len nedávno. A čo je ešte zaujímavejšie, dodatok k pôvodnej zmluve uzavreli Marko a Verstappen bez toho, aby o tom v tom čase vedel tím Red Bull alebo Horner,“ uvádza Motorsport.com.

„Markovi to umožnila skutočnosť, že je jedným z dvoch riaditeľov Red Bull Racing, takže môže konať v mene tímu,“ dodáva priam neuveriteľnú informáciu Motorsport.com.

Znie to veľmi zvláštne, ale teoreticky je možné, aby stanovy alebo iné dokumenty umožnili konať v mene spoločnosti nezávisle viacerým osobám. Aj slovenské právo umožňuje, aby obchodná spoločnosť vymenovala dvoch konateľov a tí konali nezávisle od seba. Ak by niečo podobné umožňovali aj stanovy Red Bullu, v podstate by dovolili Markovi obísť Hornera a upevniť mu jeho pozíciu v tíme prostredníctvom Verstappena.

Podľa Motorsport.com Red Bull túto záležitosť nekomentoval. Aj tento portál však vidí v existencii klauzuly zabetónovanie Marka vo svojej pozícii a otvorenie možnosti pre Verstappena, ako poľahky opustiť potápajúcu sa loď, keby skutočne došlo k stroskotaniu.