logo F1online.sk

Albon varuje pred dôsledkami: Viacerí sa môžu inšpirovať Magnussenom

Alex Albon a Nico Hülkenberg
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala13. 3. 2024

Ak Medzinárodná automobilová federácia nezmení posudzovanie ilegálnych predbiehacích manévrov, vo Formule 1 sa môže rozmôcť anarchia. Alex Albon vystríha pred tým, že diera v súčasnom systéme sa začne hromadne zneužívať.

Kevin Magnussen dostal v Saudskej Arábii dva tresty. Najskôr spôsobil menšiu kolíziu s Alexom Albonom a neskôr nepovoleným spôsobom predbehol Júkiho Cunodu. Keď sa za ním vytvoril vláčik, začal čoraz častejšie šliapať na brzdu, aby si jeho tímový kolega Nico Hülkenberg vytvoril dostatočný náskok. Ak by niekto chcel využiť odhalenú dieru v pravidlách, len sotva by to mohol spraviť šikovnejšie.

Alex Albon sa ocitol medzi tými, ktorí ťahali za kratší koniec. Najskôr pri súboji s Kevinom Magnussenom, ktorý si v sobotu poriadne zastrúhal lakte. “Myslím si, že to bolo fér,” posúdil desaťsekundovú penalizáciu pre Magnussena.

Podľa thajsko-britského pilota však ku kontaktu prispel aj charakter zákruty a blízkosť bariéry. “Aj také natlačenie sa stáva. Nepáči sa mi tvar zákruty. Dosť vytŕča a príde mi to zavádzajúce. Musíte tam nechať viac miesta, než si uvedomujete, pretože na konci [bariéra] začne vytŕčať. Mohli by to vyrovnať, čo by bolo jednoduchšie.”

Na penalizácii pre Magnussena sa azda všetci zhodnú. A paradoxne sa zhodnú aj pri druhom Magnussenovom prehrešku. Dán mal vrátiť pozíciu Júkimu Cunodovi, konštatuje azda celý padok vrátane samotného Magnussena či jeho šéfu Ajaa Komaca.

“Druhý trest je o čosi prefíkanejší, tá desaťsekundová penalizácia s Júkim. Chcem tým povedať, že výmenou za desaťsekundový trest v podstate garantujete tímovému kolegovi body,” poukazuje na podstatu problému s takýmto trestom. “Prečo by ste to neopakovali všade? Nemyslím si, že päť alebo desať sekúnd je v tomto prípade správnych. Myslím si, že v tom prípade musíte vrátiť pozíciu.”

Prísny, no férový trest

Čo sa ľahko povie, sa už ťažšie pretaví do praxe. Systém posudzovania predbiehacích manévrov by FIA musela dramaticky spružniť, aby dokázal v čo najkratšom čase vyhodnotiť, či je nutné pozíciu vrátiť, alebo nie. Ak tento rozhodovací proces bude v rôznych prípadoch trvať rôzne dlho, príkaz vrátiť priečku nebude zakaždým rovnako prísny, z čoho sa stane ďalšia živná pôda na nespokojnosť a konšpirácie.

Zatiaľ čo jednému jazdcovi by stačilo spomaliť o sekundu, v ďalšom prípade by to mohlo byť aj desať sekúnd. Všetko by záviselo od toho, kam sa stihol posunúť, kým komisári zvažovali všetky pre a proti.

Z tohto hľadiska sú desaťsekundové tresty férové, keďže každého previnilca pripravia o presne desať sekúnd. Ako však vidíme, nie sú ideálne a otvárajú priestor na rôzne machinácie.

Predstavte si, že by sa takéto tresty rozdávali už v roku 2018. Určite si spomínate, ako sa Sebastian Vettel na VC Monaka veľmi dlho viezol za trápiacim sa Danielom Ricciardom, ktorému vypovedala poslušnosť jednotka MGU-K a on prišiel o 25% výkonu. Vettel by sa pri súčasných pravidlách skrátka mohol rozhodnúť Austrálčana predbehnúť napríklad skrátením si šikany za tunelom a vyjazdiť si potrebný desaťsekundový náskok.

Magnussenova taktika je len variáciou, pri ktorej sa zabezpečí, že dostatočný náskok si vyjazdí jeho tímový kolega. Ako ju postihovať? Jeden návrh sme už počuli: Prinavrátením trestov prejazdu boxovou uličkou.

V každom prípade platí, že ak sa niečo nezmení, pokušenie napodobniť Magnussena bude veľké, pokračuje Alex Albon. “Myslím si, že každý tím by spravil to isté, ak môžete obetovať jedného jazdca výmenou za garanciu bodov. Možno top tímy to nespravia, ale stajne zo stredu poľa, ktoré potrebujú získať body pri každej možnej príležitosti, by po tom zakaždým siahli.”

“Podľa mňa môžeme byť svedkami toho, že viac jazdcov to zopakuje, len aby tímovým kolegom garantovali body,” zhrnul pilot Williamsu.

Súvisiace články