logo F1online.sk

Brown nalieha, aby vedenie športu zasiahlo: Tímy Red Bullu vždy hlasujú rovnako

Zak Brown
© Twitter/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 2. 2024

Formula 1 nepochybne patrí medzi najväčšie športy na svete. Keď ju v roku 2017 prebrala Liberty Media, začala svoju cestu zo „stredoveku“ pod vedením Bernieho Ecclestona do modernej doby. Výsledkom je, že z F1 sa stal najrýchlejšie rastúci šport s najmladším publikom spomedzi všetkých globálnych športov. Stále tu však nájdeme niekoľko pozostatkov starých poriadkov a jeden z nich zvlášť dráždi bossa McLarenu Zaka Browna.

Vo Formule 1 je stále možné, aby dva tímy vlastnil jeden subjekt. V severoamerických ligách je niečo také nemožné a tam súťaží tridsať tímov, nie desať. Skúste si teraz predstaviť, že by tím Visa Cash App RB vytlačil Aston Martin alebo McLaren z najlepšej päťky Pohára konštruktérov. Tieto dva subjekty investovali v ostatných rokoch desiatky miliónov, aby sa posunuli nahor, a pred štartom nového ročníka pravidelne počúvajú o hrozbe zo strany jedného z najmenších tímov.

Veľmoci ako Mercedes či Ferrari sa zatiaľ zdržali komentára a zdá sa, že si počkajú na štart sezóny. Šéf McLarenu Zak Brown však už z plného hrdla útočí. Existuje pritom niekoľko indícií, podľa ktorých by skutočne mohlo dôjsť k zmene pravidiel už v dohľadnom čase.

Keď bol na celú záležitosť opýtaný generálny riaditeľ tímu RB Peter Bayer, označil to za „paranoju“, ale to Brown odmieta. „Nie je to paranoja, veď ja hovorím v mene širšieho záujmu celého športu,“ vyhlásil americký biznismen.

„Ak sa pozriete na každú veľkú športovú ligu, tak je tam zakázané vlastniť dva tímy – a išiel by som ešte ďalej. Keď celá táto záležitosť s A-tímom a B-tímom začala, bolo to pred desiatimi či pätnástimi rokmi, keď najlepšie tímy oddeľovala od najhorších obrovská priepasť. Teraz máme skvelý rozpočtový strop, ktorý všetkých desať tímov dokáže viac-menej naplniť, takže sa nám vyrovnalo celé pole,“ povedal Brown.

Podľa jeho slov je nevyhnutná zmena, keďže takáto konštelácia poškodzuje záujmy športu a znemožňuje rovnaké podmienky pre všetkých. „Zo zasadnutí Komisie F1 a zo stretnutí s FIA vám môžem povedať, že hlasujú zakaždým rovnako, dokonca aj v prípade, keď by to teoreticky nemalo byť v záujme jedného z tímov,“ čertí sa generálny riaditeľ McLarenu.

Kalifornský rodák nakoniec zahral s rovnakou kartou, ako odporcovia kooperácie Ferrari a Haasu v minulosti, keď americkú stajňu kritizovali, že nie je „konštruktérom“ v pravom slova zmysle. Je iróniou dejín, že kritika utíchla vždy, keď sa Haasu prestalo dariť. Rovnako je to aj v tomto prípade s Toro Rosso/AlphaTauri/RB, ktoré je pred novou sezónou nemalou hrozbou.

„Na trati sme videli, že prebieha nejaká spolupráca. Okrem toho boli veľmi otvorení v tom, že sa chystajú používať ich zavesenie (niečo také pravidlá povoľujú, pozn. red.). Konštruktér je však podľa definície tím, ktorý vyvíja vlastné duševné vlastníctvo, takže si skrátka myslím, že by v tomto športe už mali zavládnuť rovnaké podmienky pre všetkých,“ vyhlásil Brown.

„Myslím si, že podmienky nie sú rovnaké, keď máme tento vzťah A-tímu a B-tímu alebo rovnakého majiteľa dvoch tímov. Fanúšikovia od nás očakávajú niečo iné a preto s tým FIA naozaj musí niečo urobiť,“ dodal.