logo F1online.sk

Mercedes opäť prekvapil. Jeho trik na prednom krídle bude zaujímať aj konkurenciu

Predné krídlo Mercedesu W15
© Finn Pomeroy/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2024

Na tento trik si posvieti nielen konkurencia, ale zrejme aj Medzinárodná automobilová federácia. Strieborné šípy opäť útočia a vyrukujú s novinkou, ktorá môže výrazne pomôcť s usmerňovaním vzduchu za predným krídlom. Odolá však tlaku pravidiel?

Na zverejnených rendroch monopostu W15 bolo ešte všetko pekne ukryté, no keď nám Mercedes ukázal prvé zábery skutočného auta, odhalil tým aj šikovný trik na prednom krídle. Inžinieri z Brackley v tomto prípade poňali pravidlá naozaj zaujímavo.

Poďme však pekne po poriadku a najskôr pripomeňme, že v minulosti boli pravidlá ohľadom predných krídel oveľa voľnejšie ako dnes. Inžinieri mohli napríklad premeniť vnútorné konce klapiek predného krídla na generátory vírenia.

Ten najslávnejší dostal pomenovanie Y250. Vznikal presne v tomto priestore a pomáhal usmerniť prúdenie vzduchu za predným krídlom a okolo bočníc, ako to môžete vidieť aj na nasledujúcom videu.

Od roku 2022 však boli podobné snahy zakázané; čím menej rôznych generátorov vírenia sa na aute nachádza, tým je menej náchylné na špinavý vzduch za súperom. Autori pravidiel preto do regúl zakomponovali novú podmienku. V súčasnosti od predných krídel vyžadujú, aby všetky klapky (s výnimkou tej prvej) boli pevne spojené s nosom a zároveň s koncovou lištou predného krídla. Tým pádom je nemožné vytvoriť “hrot”, ktorý by generoval vír.

A možno to až také nemožné nie je. Mercedesu sa i napriek všetkému podarilo jeden vytvoriť (červená šípka na obrázku nižšie) na najvrchnejšej klapke predného krídla (červená plocha). Aby však táto klapka spĺňala pravidlá, tak musí byť okrem iného spojená aj s nosom. Inžinieri ju tak spojili s pomocou tenkého prúžku.

Finn Pommeroy/F1online

Novovytvorený vír sa efektivitou nebude približovať svojmu legendárnemu predchodcovi s menom Y250, ale je to ďalšia oblasť, v ktorej sa môže dať niečo získať.

Otázkou však zostáva, prečo sa Mercedes rozhodol odhaliť túto kartu už teraz a nepočkal s tým na predsezónne testy? Konkurencia má tak dostatok priestoru na analýzu tohto riešenia a o týždeň viac času na jeho prípadnú adaptáciu.

Možných odpovedí je viacero. Keďže predné krídlo pomáha usmerňovať tok vzduchu do zadnej časti auta, nemusí byť také jednoduché tento trik skopírovať, na čo by mohol staviť aj Mercedes. Okrem toho sa nedá vylúčiť, že Mercedes skrátka na svoj filmovací deň nemal k dispozícii iné predné krídlo.

Teraz zostáva len čakať, či tímy nad týmto riešením len mávnu rukou, či sa ho rozhodnú skopírovať, a či budú argumentovať, že nie je v duchu so súčasnými pravidlami.