logo F1online.sk

Stake vo Švajčiarsku riešia úrady. Firma v krajine nepodniká legálne

James Key
© Sauber
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 2. 2024

Zákaz tabakových reklám platí vo Formule 1 už dlhé roky. Je možné, že do pozornosti vedenia F1 sa dostanú aj ďalšie podnikateľské odvetvia. Samotný šport momentálne prezentáciu hazardných hier nerieši, veď aj taký Red Bull podporuje PokerStars. Keď sa však takýto typ reklamy dostal až do názvu tímu, vyvoláva to nemalú pozornosť.

Do dnešného dňa celkom nevieme, ako by sme mali volať Sauber. Oficiálne by to mal byť Stake, ale to nie je také jednoduché. Viacerí toto pomenovanie odmietajú. Zvlášť britské médiá sa zrejme vyhradzujú a nechcú robiť reklamu internetovému kasínu. Portál Motorsport.com podľa všetkého používa pomenovanie Sauber, oficiálny portál Formuly 1 zas Kick Sauber, čo je označenie šasi nového monopostu.

Jednoduché to nebude ani s prezentáciou v niektorých krajinách, ktoré sa k reklame na hazardné hry stavajú veľmi prísne. „Ako už viete, vlani sme používali dve rôzne pomenovania podľa toho, v ktorej krajine sme pretekali,“ povedal zástupca tímu Alessandro Alunni Bravi na pondelkovom predstavení nového monopostu C44. Reč je o Belgicku, Austrálii, Španielsku a Katare.

Tam tím promoval Kick, čo je sesterská spoločnosť Staku a rovnaký plán má aj v tejto sezóne. „Budeme úplne dodržiavať právne normy všetkých krajín. Ak je niekde Stake zakázaný, respektíve reklama na hazard, budeme používať odlišné meno. Podobne ako vlani, aj v tomto roku máme Kick ako jedného z našich najdôležitejších partnerov – naše šasi nesie meno Kick Sauber –, takže budeme používať druhé meno,“ ubezpečil Alunni Bravi.

Je tu však problém. Švajčiarske médiá totiž avizujú, že Stake sa dostal do pozornosti tunajších úradov. Aj keď už vlani bol súčasťou názvu stajne, záujem vzbudil až teraz, keď sa stal najprominentnejším partnerom Sauberu. Možno aj preto sa tím rozhodol predstaviť nové auto v Londýne. Aj keď internetový hazard nie je vo Švajčiarsku zakázaný, vyžaduje sa osobitná licencia zo strany švajčiarskych úradov, ktorou vraj Stake nedisponuje.

„Podľa informácií SRF spustila Švajčiarska federálna komisia pre hazardné hry konanie proti Sauberu,“ píše tunajšia televízia. Prečo by však mal, keď v krajine neprevádzkuje hazardné hry, ale sponzoruje pretekársky tím?

„Nový titulný sponzor spôsobuje Sauberu problémy aj vo Švajčiarsku, pretože prevádzkovateľ hazardných hier nemá v tejto krajine platnú licenciu a preto tu nemôže legálne podnikať. To sa vzťahuje aj na zákaz reklamy. Napriek tomu je logo Stake prítomné na webovej stránke švajčiarskeho pretekárskeho tímu Sauber, na jeho sociálnych sieťach a na oblečení jeho zamestnancov,“ uviedla SRF.

Tá kontaktovala právneho experta Patricka Krauskopfa, ktorý má jasno v tom, že Sauber porušuje zákaz reklamy na hazardné hry. „Sponzorstvo by bolo povolené. V tomto prípade sú však značky Stake a Sauber tak úzko prepojené a pojem Stake je tak silne vrytý do povedomia divákov, že sme pravdepodobne prekročili červenú čiaru nepovolenej reklamy,“ hovorí Krauskopf, ktorý pôsobí ako profesor práva v Zürichu.

Stake sa však nemusí báť. Ide „len“ o administratívny delikt, ktorý sa v prípade preukázania trestá – ako to už vo Švajčiarsku býva – drakonickou pokutou až do výšky 500-tisíc frankov. To je niečo málo viac ako pol milióna eur. Aj keď je to nemalá suma, podnikanie tejto firmy určite neohrozí.