logo F1online.skF1online.sk

Mika Salo o komisároch FIA: Máme prístup ku všetkému, vždy máme pravdu

Sebastian Vettel, Kanada 2019
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala26. 5. 2020

Rozhodnutia komisárov sú azda až neprimerane často rozoberané aj niekoľko dní či dokonca týždňov po verdikte. Všeobecná dôvera v správnosť posúdenia situácií chýba, hoci podľa Miku Sala, dlhoročného komisára z radov jazdcov, sú vždy rozdané tresty spravodlivé.

Sťažnosti pilotov vraj často nie sú opodstatnené, ale založené na pocitoch. “Keď majú niektorí dvaja jazdci problém, prídu ku nám do kancelárie a veľmi rýchlo si uvedomia, kde nastala chyba,” hovorí Mika Salo v podcaste Motorsport Dream. “Aj keď vo vare emócií niekedy povedia novinárom nejakú hlúposť, pri pohľade na naše dôkazy zbadajú, že máme pravdu.”

Bývalí jazdci sa medzi komisárov dostali po žiadosti aktívnych pilotov, ktorým sa nezdalo, že incidenty posudzujú ľudia, ktorí nikdy nezažili, aké je to sedieť v monoposte a pokúsiť sa o manéver na iného pilota. A tak sa Mika Salo dostal v roku 2012 do role pretekového komisára.

“Je to zábava a robím to rád. Chvíľu však trvalo, kým jazdci pochopili, že som v skutočnosti na ich strane. Vždy, keď som mal logo FIA na tričku, mysleli si, že pracujem pre FIA, no to nie je pravda. Teraz je to už ľahšie, chlapci sa za mnou chodia pozhovárať, pýtajú sa ma na názor,” prezradil Salo.

Sťažnosti sú pravidelne adresované aj na dlhé čakanie na rozhodnutia komisárov. “Záleží to od toho, či sú veci jasné. Veľakrát to jasné je a ak to má vplyv na preteky, musíme rozhodnúť okamžite. Ak však dve autá kolidujú a zrazu sú obe vyradené z pretekov, tak nemá význam to prešetrovať, môžeme to odložiť na čas po pretekoch. Veľakrát to robíme takto. Ak to nemá vplyv na preteky, rozhodneme neskôr.”

Rozhodnúť do pár minút býva pri naliehavých prípadoch aj tak problém. Komisári totižto musia vziať do úvahy obrovské množstvo informácií, ku ktorým nemá prístup takmer nikto. “Pre nás sú to dve veľmi rušné hodiny. Máme veľa kamier, musíme sledovať kopu vecí. A nejde len o jazdcov, ale aj o technické záležitosti, čo robia tímy — je toho veľa. V miestnosti pre komisárov máme viac ako 300 rôznych pohľadov z kamier, ďalej údaje z telemetrie, vysielačkovú komunikáciu každého z tímov. My sme len traja, nuž je to veľmi rušné obdobie.”

Práve množstvo dát, ktoré majú komisári počas pretekov k dispozícii, dodávajú Salovi sebavedomie, že kritické ohlasy na verdikty sú neopodstatnené. “Máme prístup ku všetkému. My sa nikdy nemýlime.”

Súvisiace články

Diskusia