logo F1online.sk

Neweymu aktívna aerodynamika neprekáža: Veď už je súčasťou cestných automobilov

Adrian Newey
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 12. 2023

Rok 2026 nebude len revolúciou na poli pohonných jednotiek, ale tiež na tom aerodynamickom. Aj keď nové technické pravidlá budú vychádzať z tých súčasných a najväčšia zmena sa bude týkať motorov, oblasť aerodynamiky a šasi nesmú inžinieri zanedbať. Dôjde totiž k viacerým podstatným zmenám, o ktorých už dnes premýšľa aj Adrian Newey.

Tímy majú zakázané vyvíjať nové monoposty vo veternom tuneli a na CFD pred 1. januárom 2025. Aj keď pravidlá ešte nie sú finalizované, ich značnú časť už inžinieri poznajú a môžu o nich premýšľať. Všetko nasvedčuje tomu, že sa rozšíri použitie pohyblivej aerodynamiky. Jednak aby sa zlepšilo pretekanie, ale tiež pre prípad nedostatočného výkonu pohonnej jednotky.

Bol to práve Red Bull, ktorý v tomto roku vyslovil obavy z možného nedostatku výkonu. Aj keď pohyblivá aerodynamika motoristických puristov nenadchne, hlavnému technickému riaditeľovi Red Bullu Adrianovi Neweymu jej nasadenie neprekáža. „Nespôsobuje mi to vrásky,“ povedal v rozhovore pre Motorsport.com.

„Viac aktívnej aerodynamiky je snahou vykompenzovať nedostatok energie pohonnej jednotky. Aktívne aerodynamické systémy sa stávajú nevyhnutnými na to, aby vykompenzovali pohonnú jednotku. Podľa mňa na tom však nie je nič zlé,“ povedal Newey.

Použitie aktívnej aerodynamiky však nemá len kompenzovať prípadné problémy s nedostatkom výkonu a znížiť odpor vzduchu na rovinkách. FIA má v pláne využiť široké možnosti, ktoré sa na tomto poli otvárajú, aby umožnila tesnejšie pretekanie a vyrovnanejšie súboje. Použitie DRS častokrát vedie k obiehaniu a fanúšikovia sú ukrátení o súboje na trati, ale pohyblivá aerodynamika sa nedá využiť len na rovinkách, ale aj v zákrutách. Podľa šéfa FIA pre záležitosti monopostov Nikolasa Tombazisa je cieľom nájsť model, ktorý umožní jazdcom dostať sa k sebe čo najbližšie v brzdnej zóne.

Veľký milovník aerodynamiky Newey je fanúšikom čistých tvarov a bezchybnej aerodynamickej efektivity. Ak sa k tomu použijú pohyblivé súčasti monopostov, on za to vraj zdvihne ruku. „Snaha o dosiahnutie vyššej aerodynamickej efektivity je jednoznačne dobrým cieľom. Prečo by aktívna aerodynamika nemala byť toho súčasťou? Koniec koncov, veď sa stala súčasťou cestných automobilov,“ prehlásil geniálny inžinier.

„Vidíte veľa áut so spojlermi, ktoré sa sklápajú na veku batožinového priestoru a podobne. Prečo by sme teda niečo podobné nemohli využiť aj pri pretekárskych autách? Aktívna aerodynamika získala zlú povesť, keď z monopostov odpadávali krídla v 60. rokoch. Teraz sme to však už dávno prekonali,“ hovorí Newey.

„F1 bola zvyčajne dobrým spôsobom, ako spopularizovať veci pre automobilový priemysel. Pozrite sa ďalej do minulosti na také kotúčové brzdy, z nedávnejšej histórie sú to zas superšporty z karbónových vlákien. Kupujúci z vyššej triedy chcú takúto asociáciu s Formulou 1 a výrobcovia im ju poskytujú. Aktívne aerodynamické prvky musia byť budúcnosťou cestných automobilov, takže si myslím, že je vhodné, aby ich Formula 1 ukazovala a prezentovala prednosti,“ dodal technický riaditeľ Red Bullu.