logo F1online.sk

Na rozdiel od súperov neprejde monopost Red Bullu žiadnou revolúciou

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 12. 2023

Posledná šanca na zásadné zmeny. Kým konkurenti sa hotujú do boja vyhláseniami, že svoje monoposty zmenia od základov, v Red Bulle na niečo také nemajú dôvod. Tvorcovia najúspešnejšieho auta všetkých čias vraj volia evolúciu pred revolúciou.

Zrejme sa to dalo očakávať, keďže podľa nás uvidíme v roku 2024 veľa napodobenín Red Bullu. Konkurenti doplácali na nesprávne koncepty a po dvoch rokoch vývoja a zbierania dát už oveľa lepšie vedia, čo majú robiť. Vrásky im však robí skutočnosť, že majstrovský tím ukončil vývoj tohtoročného auta veľmi skoro a presunul svoje sústredenie a zdroje na rok 2024.

Aj keď podľa všetkého mali v Red Bulle dostatok času, aby prišli s niečím úplne novým, podľa šéfa stajne Christiana Hornera sa žiadna zásadná premena nechystá. „Evolúcia, nie revolúcia,“ povedal boss stajne na margo nového monopostu RB20.

To je dosť odlišný prístup, keď si ho porovnáme s konkurenciou. Mercedes, Ferrari a Alpine už oznámili rozhodnutie svoje autá od základov zmeniť. Z Red Bullu žiadne takéto slová nevychádzajú a tím ani nepotrebuje nič také urobiť. Ak začali v Milton Keynes pracovať na novom monoposte dostatočne skoro, tak s ich náskokom by bolo nerozumné púšťať sa do veľkých zmien.

„Prehodnotili sme a preskúmali všetky oblasti na aute. Nemôžeme si dovoliť žiadne sebauspokojenie. Nový monopost je do značnej miery evolúciou toho starého. Nejdeme znovu objaviť koleso. Taký bol náš technický prístup v posledných dvanástich mesiacoch,“ povedal Horner.

Ten zároveň očakáva, že keď ich auto vyhralo 21 z 22 pretekov uplynulej sezóny, v novom roku uvidíme na rošte množstvo jeho klonov. „Na vrchol krivky vývoja sme sa dostali rýchlejšie ako ostatní. Naše zisky sa budú znižovať a keďže pravidlá zostávajú stabilné, plne očakávam, že pole sa bude približovať,“ povedal Horner.

„Nová sezóna je vždy tak trochu reštart a som presvedčený, že uvidíme oveľa viac áut, ktoré prevezmú niečo z filozofie Red Bullu. Ak v tomto biznise zastavíte, obvykle sa začnete prepadať. Myslím si, že my sme sa po vývojovej krivke vyšplhali rýchlejšie a bude sa na nás aplikovať zákon klesajúcich výnosov,“ povedal boss stajne z Milton Keynes.

Stále však ide o tím, ktorý prepol na vývoj nového monopostu medzi prvými, takže podľa logiky veci by sa mohol jeho náskok ešte zvýšiť. Horner si však myslí, že menej času vo veternom tuneli túto výhodu zotrie. „Aj keď sme presmerovali náš vývoj skôr, stále sme mali menej času vo veternom tuneli než mnohí naši súperi. Museli sme preto byť veľmi šetrní a prieberčiví pri rozhodovaní, na čo tento čas využijeme pri vývoji RB20,“ povedal šéf Red Bullu.

Súvisiace články