logo F1online.sk

Tajomstvo dominancie Red Bullu? Hmotnosť auta, tvrdí Horner

Christian Horner
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 12. 2023

Tím Red Bull prepísal v roku 2023 takmer všetky historické štatistiky. Išlo o jedno z najdominantnejších predstavení všetkých čias. Presne 21 víťazstiev z 22 pretekov určite nie je náhoda a monopost RB19 bol o hlavu pred ostatnými. Podľa šéfa stajne Christiana Hornera spočíva jeho dominancia v schopnosti tímu ušetriť kilogramy.

Je vysoko pravdepodobné, že do tejto sezóny vstupovali všetky tímy s autami, ktoré sa zmestili pod hmotnostný limit. Ak si ešte spomeniete na rok 2022, tak sa veľa hovorilo o hmotnosti. Je možné, že len Alfa Romeo postavila auto, do ktorého mohli inžinieri umiestniť balast a pracovať s vyvážením. V priebehu minulého roka pracovali všetky tímy na odľahčovaní a podľa medializovaných informácií postupne všetci dosiahli maximálnu povolenú hmotnosť 798 kilogramov.

Tým však práca na „chudnutí“ nekončí. Inžinieri odľahčujú svoje autá aj naďalej, pretože vďaka tomu môžu do útrob umiestniť balast a pracovať s vyvážením. Aj keď monopost nie je ľahší, jazdí oveľa lepšie. Práve na túto skutočnosť poukázal aj boss stajne Christian Horner, keď dostal otázku, prečo bol monopost RB19 taký dominantný. „Nesmiete zabúdať, že RB19 niesol množstvo komponentov svojho predchodcu RB18: prevodovku, veľkú časť zavesenia a polovicu šasi. Tohtoročné auto bol v skutočnosti zlepenec dvoch,“ odpovedal šéf Red Bullu, ktorého cituje Motorsport.com.

„Hmotnosť bola najdôležitejšia vec, ktorú sme pred rokom 2023 vyriešili. V roku 2021 sme sa pre boj o titul začali tak neskoro venovať novým pravidlám, že auto bolo trochu moletné. Pred touto sezónou sme však dokázali dostať z auta 20 kilogramov a učesať niektoré nedokonalosti,“ hovorí Horner.

„Okrem toho sme mohli počítať s niektorými fantastickými dielmi z minulej sezóny. Tieto komponenty majú spolu s Maxom na konte pätnásť víťazstiev v minulej sezóne a devätnásť v tejto, čo je v súčte presne tridsaťštyri pretekov na prvom mieste,“ dodal Angličan.

Horner tak tvrdí, že medzi minuloročným a tohtoročným autom zase až toľko rozdielov nie je. V Red Bulle nevymysleli nič revolučné, skrátka urobili krok v každej oblasti. „Bolo to z každého rožku trošku,“ skonštatoval na margo medziročných zmien. „Povedal by som, že to bol pravdepodobne najpodstatnejší rozdiel medzi autom z roku 2022 a 2023.“

Jeden víkend predsa len nevyšiel

Aj keď v Red Bulle svorne tvrdia, že im porážka na Veľkej cene Singapuru neprekáža, určite by nepohrdli stopercentnou úspešnosťou. Na okruhu Marina Bay sa však niečo pokazilo. Aj keď táto trať nemala monopostu RB19 sedieť, málokto čakal, že Max Verstappen a Sergio Pérez nebudú ani na pódiu. Podľa Hornera siahajú korene tohto výsledku ešte do obdobia spred prvého voľného tréningu v Singapure.

„Myslím si, že tieto preteky vrhajú na všetko skutočné svetlo. Podľa mňa to v tomto roku veľakrát vyzeralo, že vyhrávame jednoducho. Zvíťaziť však nikdy nie je jednoduché,“ prehlásil Horner.

„Tie preteky sú skvelým dôkazom toho, že keď miniete terč, máte len malú rezervu a rozostupy nie sú veľké. Na okruh sme dorazili s nastaveniami zo simulátoru, ale tie priniesli sklamanie. Naše nástroje nás zviedli na scestie a auto v ten deň a na tom okruhu skrátka nefungovalo, a to zvlášť v kvalifikácii. V pretekoch sa to zlepšilo. Keby sme pred víkendom vedeli to, čo po jeho skončení, boli by sme oveľa konkurencieschopnejší,“ povedal Horner.

Súvisiace články