logo F1online.sk

Na čele prebiehajú oveľa tvrdšie vývojové preteky ako v strede poľa, uvedomuje si Krack

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Tomáš Masár
Tomáš Masár16. 12. 2023

Aston Martin bol v počiatočnej fáze sezóny 2023 druhým najsilnejším celkom na štartovom rošte. V nasledujúcich vývojových pretekoch však neudržal krok s gigantmi ako Mercedes, Ferrari či McLaren a prepadol sa až na piate miesto. Aké z toho plynie pre tím zo Silverstone ponaučenie? Jednoducho také, že tímy na čele sú vo všetkých oblastiach – špecificky čo sa týka vývoja – o level vyššie, ako tie zo stredu poľa.

Britský celok pozbieral zásluhou Fernanda Alonsa v prvých ôsmich pretekoch uplynulého ročníka až šesť pódií a razom sa stal z outsidera tímom pohybujúcim sa na čele. Obul si však topánky, v ktorých nevedel chodiť.

Akonáhle totiž došlo na lámanie chleba a jednotlivé tímy začali s vývojovými pretekmi, Aston Martin ťahal oproti svojim najväčším konkurentom za kratší koniec, následkom čoho sa začal naprieč Pohárom konštruktérov citeľne prepadať.

Šéf stajne Mike Krack priznáva, že v tomto ohľade má Aston Martin oproti top tímom stále čo doháňať. „Po dvoch alebo troch pretekoch sme bojovali v úplne inej lige tímov, ktoré sú oveľa viac zvyknuté na vývojové preteky,“ vysvetlil médiám.

„Na čele prebiehajú oveľa tvrdšie vývojové preteky, takže sme vedeli, že to bude ťažký boj. Keď vediete vývojové preteky v strede poľa, je to pravdepodobne oveľa jednoduchšie.“

Keďže sa v druhej polovici sezóny manko Aston Martinu na súperov nezmenšovalo, ale naopak prehlbovalo, tím zo Silverstonu sa odhodlal v USA pristúpiť k markantným, no pomerne riskantným vylepšeniam, ktorými sa mala dohnať strata vo vývoji. Tie sa ale o progres nepostarali, práve naopak, spôsobili ďalší prepad. Výkonnostný riaditeľ Tom McCullough však tento odvážny krok spätne neľutuje a tvrdí, že vedenie stajne si bolo všetkých rizík dobre vedomé.

„Keď sme do Austinu, ktorý bol šprintovým podujatím, priniesli testovacie diely, vedeli sme, že ide o agresívny balíček vylepšení,“ priznal 48-ročný Brit. „Bohužiaľ, mali sme prevádzkové problémy s teplotami bŕzd a z voľného tréningu sme nevyťažili maximum.“

„Ocitli sme sa tak v neľahkej situácii s charakteristicky úplne odlišným autom (než aké sme mali doposiaľ). Rozhodli sme sa preto vykonať na aute veľké úpravy, následkom čoho sme do pretekov (v Austine) vyštartovali z chvosta poľa.“

Vylepšenia však v pretekoch v USA a ani o týždeň neskôr v Mexiku vôbec nefungovali. Aston Martin sa preto umne rozhodol vrátiť sa k staršej špecifikácii monopostu, vďaka čomu sa Fernandovi Alonsovi podarilo v Brazílii zaknihovať ôsme a zároveň posledné pódium v uplynulej sezóne.