logo F1online.sk

McLaren chce spraviť ďalší pokrok. Na zimu si stanovil novú top prioritu

Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala24. 11. 2023

V továrňach sa už naplno zarezáva na monopostoch pre rok 2024. Každá stajňa chce spraviť krok vpred a každá vie, na čom musí pracovať. S výnimkou Ferrari však azda žiadna nebude pod takým drobnohľadom ako McLaren. Dokáže britský tím nadviazať na úspešný vývoj z tohto roka? Woking sa o to pokúsi prácou na svojom nízkoprítlačnom balíku, z ktorého je nová top priorita.

Po Veľkej cene Kanady bol McLaren na šiestom mieste Pohára konštruktérov so sedemnástimi bodmi. Medzičasom si polepšil o dve pozície a predbehol dokonca aj Aston Martin, ktorý zdolal za obdobie od VC Rakúska až po VC Las Vegas v pomere 267:119.

Avšak, práve víkend na rovinkách v nevadskej púšti ukázal, že McLaren MCL60 ešte nedokáže držať krok so súpermi vždy a všade. “Zdá sa, že keď jazdíme s autom nastaveným na túto úroveň prítlaku, tak strácame konkurencieschopnosť,” hovorí šéf tímu Andrea Stella.

V Las Vegas bola dôležitá efektívna aerodynamika. McLaren tak bude pracovať na odpore svojho auta. “Naše pozorovania ukazujú, že aerodynamika akosi prestane fungovať. Určite to platí pre každého, ale ide tu skôr o rozsah tohto fenoménu. Zdá sa, že u nás je tá hranica o čosi bližšie ako v prípade niektorých našich súperov.”

McLaren vytiahol prvé zbrane zo svojho arzenálu v Las Vegas. Novou konfiguráciou zadného krídla sa snaží napodobniť DRS efekt Red Bullu. Tieto poznatky budú pre inžinierov veľmi cenné, pretože si uvedomujú, že v modernej Formule 1 sa už nestačí špecializovať na technické trate.

“Aj keď pokračujeme s vývojom balíčkov na stredný a vysoký prítlak, čo sme robili aj tento rok, veľa úsilia investujeme pri vývoji auta na nízky prítlak. Aj na tieto okruhy chceme prichádzať pripravení,” konštatuje Stella. “Máme tu Baku, Vegas, Monzu, Spa — to je už dosť veľký počet pretekov, na ktorých potrebujete mať optimalizované auto. Kedysi to bola len Monza a Spa. Keďže sa k nim pridali ďalšie preteky, stáva sa z toho top priorita.”

Vo Formule 1 však všetko so všetkým súvisí. Ak by inžinieri chceli znížiť odpor monopostu, mohli by zmenšiť napríklad zadné krídlo. V tom prípade by však auto začalo byť pretáčavé. Aby bolo auto správne vyvážené, automaticky by museli ubrať prítlak aj na prednom krídle. To má však vplyv na ďalší faktor: Odpor predných kolies.

“Ak sa rozhodnete pre menšie zadné krídlo, volíte aj menšie predné krídlo. Toto má však vplyv na oba konce monopostu. Keď znížite prítlak na prednom krídle, redukujete aj vašu kontrolu nad odporom predných kolies. Toto má vplyv na správanie monopostu,” vysvetľuje 52-ročný Talian.

Menšie predné krídlo skrátka nemá takú schopnosť odkláňať vzduch preč spred kolies, takže paradoxne zmenšením predného krídla môže dojsť k navýšeniu odporu, a takisto sa zmení prúdenie vzduchu na ďalšie komponenty. “Namiesto toho, aby ste prítlak uberali lineárne, od istého bodu ho strácate rýchlejšie než lineárne. Pri tomto by ste sa chceli vrátiť k lineárnosti.”

A ako teda dopadli testy v Las Vegas s novým zadným a spodným zadným krídlom, ktoré pozostávalo len z jedného elementu? Stella prezrádza, že pre nízku priľnavosť trate sa rozhodli upustiť od tohto experimentu.

“Mali sme novú klapku zadného krídla. Mali sme aj ďalšiu možnosť ešte znížiť prítlak s novým spodným krídlom, ale rozhodli sme sa ho nenasadiť. Mysleli sme si, že s takým nízkym gripom budeme potrebovať viac prítlaku. Takže mali sme len jedno z dvoch vylepšení,” prezradil Stella.

Napokon však doplnil. “Vedeli sme, že takéto vylepšenie nezmení charakter monopostu a jeho reakcie na úroveň prítlaku vzadu. Vedeli sme, že sa tam budeme trochu trápiť.”