logo F1online.sk

Haas s pokusom zmeniť výsledky VC USA nepochodil. FIA zamietla jeho žiadosť

Po štarte šprintu na VC USA 2023
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 11. 2023

Výsledky Veľkej ceny USA sa meniť nebudú. Vo štvrtok popoludní o tom rozhodla štvorica komisárov FIA, ktorá zmietla zo stola žiadosť Haasu o preskúmanie rozhodnutí z pretekov v Austine. Podľa formulových arbitrov predložené dôkazy Haasu nespĺňali podmienky, ktoré určujú Športové pravidlá F1.

Preteky v Texase sa zmenili na festival traťových limitov, no len hŕstka ich porušení bola skutočne aj potrestaná. FIA si totiž pred pretekmi nevšimla, že jej kamera v šiestej zákrute nesníma apex zákruty, a tak v tejto časti trate nedokázala rozhodovať o tom, či daný pilot zostal na trati, alebo opustil priestor bielych čiar.

Haasu sa však takýto záver nepáčil. Uvedomujúc si, že niekoľko jazdcov čisto pre chybu FIA uniklo spravodlivosti, sa rozhodol pátrať po jasných dôkazoch o prekročení bielych čiar. Po analýze palubných záberov sa mu to vraj aj podarilo.

Zástupcovia americkej stajne tak pred komisármi vyrukovali so sériou palubných záberov, na ktorých bolo vidieť monoposty Alexa Albona, Logana Sargeanta, Sergia Péreza a Lancea Strolla mimo trate v predmetnej šiestej zákrute. Zaujímavosťou je, že samotné zábery nepochádzali z monopostov tejto štvorice, ale spravidla z áut, ktoré jazdili priamo za nimi.

Ak by FIA chcela počas pretekov striehnuť na traťové limity týmto spôsobom, okrem svojich statických kamier na okruhu by musela sledovať aj palubné zábery všetkých 20 pilotov, čo je z praktického hľadiska nerealizovateľné. Haas sa preto nádejal, že jeho nové dôkazy sú “významné, relevantné, nové a v čase rozhodovania neboli jednotlivým stranám k dispozícii”. To sú presne podmienky, ktoré dôkazy Haasu musia spĺňať, aby FIA mohla pristúpiť k ďalšiemu kroku — opätovnému prešetreniu verdiktov z VC USA.

Žiadosť Haasu týmto sitom neprešla

Komisári odmietli žiadosť Haasu z viacerých dôvodov. Tým prvým je fakt, že žiaden zo záberov nepredstavuje “nový” dôkaz. V čase rozhodovania mal Haas k dispozícii palubné zábery všetkých monopostov, keďže F1 ich ponúka v priamom prenose celému svetu. Z tohto titulu mohol protestovať proti výsledkom už v pôvodnom časovom limite. FIA navyše odkazuje, že komisári ich počas veľkej ceny úmyselne nebrali do úvahy.

Haas by teda nepochodil, ani keby to stihol. FIA má totiž za to, že aj keď na palubných záberoch monopostu je vidieť, že auto vpredu porušilo traťové limity, takýto dôkaz nie je možné brať ako relevantný. Prečo? Pretože touto metodikou sa nedá konzistentne a presne skontrolovať každé auto v každom jednom kole. Niekedy sa totiž môže stať, že daný pilot za sebou nemá žiadneho “kontrolóra”, alebo tento “kontrolór” nie je v uhle, ktorý by umožňoval jasne rozhodnúť, či došlo k porušeniu pravidiel.

“Keďže palubné zábery sú užitočné len pri overovaní porušenia pravidiel monopostu, ktorý je pred kamerou, a nie monopostu, ktorému kamera patrí, komisári majú zato, že nemohli presne a konzistentne zhodnotiť, či došlo k porušeniu pravidiel v prípade každého auta a v každom kole,” píše štvorica rozhodcov, ktorí mali “službu” počas VC USA. “Anekdotické použitie záberov z nasledujúceho monopostu, ktoré môžu alebo nemusia byť k dispozícii v prípade potenciálneho porušenia pravidiel daného auta v ktoromkoľvek čase, nespĺňa podmienky presnosti a konzistentnosti dôkazu.”

Stojí za to na moment sa zamyslieť nad touto argumentáciou a zvážiť, či je takýto prístup správny. Aby sme niekoho mohli usvedčiť z porušenia pravidiel, je naozaj nutné mať skontrolované všetky autá rovnako? Porušenie pravidiel je porušenie pravidiel bez ohľadu na to, koľko áut bolo skontrolovaných. Niekoho chytia, niekoho nie. Veď predsa aj Lewis Hamilton a Charles Leclerc boli v USA diskvalifikovaní napriek tomu, že neboli skontrolované dosky podlahy všetkých ich súperov.

Bez ohľadu na to by však žiadosť Haasu neprešla. Okrem toho, že nepriniesol spomínané “nové” dôkazy, americký tím narazil aj na procedurálne prekážky. Žiadosť o preskúmanie rozhodnutia sa musí vzťahovať na nejaké rozhodnutie z daného súťažného víkendu. Haas však okrem iného žiadal o preskúmanie “konečnej klasifikácie”, teda podľa FIA mal narážať na problém so samotnou klasifikáciou, nie na rozhodnutia, ktoré jej predchádzali.

Ten istý argument platí aj v prípade jazdcov, ktorí neboli vôbec prešetrovaní, a tak o nich nepadlo žiadne rozhodnutie. Žiadať o “preskúmanie rozhodnutia” je možné len pod podmienkou, že nejaké rozhodnutie existuje. V prípade Logana Sargeanta, Sergia Péreza a Lancea Strolla sa však o ničom nerozhodovalo, a tak im nie je možné dodatočne udeliť penalizáciu prostredníctvom tohto opravného prostriedku. Výnimkou je len Alex Albon, ktorý dostal trest za prekročenie traťových limitov, a teda v tomto prípade existuje aj verdikt.

A hoci protest Haasu neprešiel, FIA uznáva, že “neschopnosť dôsledne sledovať dodržiavanie traťových limitov u všetkých účastníkov je totálne neuspokojivá”. “Všetkým zainteresovaným silno odporúčame, aby sa rýchlo našlo a nasadilo riešenie, ktoré zabráni ďalšiemu opakovaniu tohto rozšíreného problému.”

Komisári nemajú odpoveď na otázku, či by dané riešenie malo byť technologického charakteru, či by sa mali zmeniť pravidlá, alebo by malo dôjsť k úpravám okruhov. Konštatujú však, že liek by sa mal nájsť pred štartom sezóny 2024.

Súvisiace články