Chcem podporiť F1online.sk

Kauza ružový Mercedes: FIA schválila zmeny pravidiel

zdroj: FIA

Prípad „ružový Mercedes“ bol začiatkom sezóny veľmi živou témou. Dizajn monopostu Racing Point vzbudil vlnu kontroverzií pre svoju nápadnú podobu s minuloročným Mercedesom. To otvorilo palčivú tému kopírovania vo Formule 1.

Hlavným oponentom bol tím Renault, ktorý protestoval proti dizajnu brzdových kanálikov monopostu RP20. Komisári napokon rozhodli v prospech francúzskeho tímu, odobrali Racing Pointu 15 bodov a naparili pokutu 400 tisíc eur. S rozhodnutím však Renault nebol spokojný a odvolal sa na Medzinárodný odvolací súd, vzápätí sa k odvolaniu pripojilo aj Ferrari. Odvolal sa aj Racing Point, ktorý chcel rozhodnutie zvrátiť vo svoj prospech.

Tu však začala kauza pomaličky utíchať. FIA tímom prisľúbila zmenu pravidiel, ktorú im aj načrtla. Všetci traja odvolatelia sa napokon stiahli. Tento týždeň bola proklamovaná úprava pravidiel odhalená, obmedzila sa však len na kratučký odsek v tlačovom stanovisku.

„Svetová motoristická rada schválila zmenu technických pravidiel pre rok 2021, ktoré zabránia rozsiahlemu využívaniu reverzného inžinierstva proti návrhom konkurentov s cieľom navrhnúť aerodynamické súčasti pre vlastné monoposty,“ píše sa v stanovisku. V praxi by to malo znamenať zákaz využívania 3D-kamier alebo softvérov, ktoré dokážu z dvojrozmerných záberov vytvoriť trojrozmerné.

FIA takisto prikročila k požadovanej zmene týkajúcej sa superlicencií. Doteraz mohol do kokpitu Formuly 1 naskočiť len jazdec, ktorý v posledných troch sezónach nazbieral minimálne 40 bodov. Aj v súvislosti s pandémiou tímy požadovali uvoľnenie týchto pravidiel, čo sa napokon aj stalo.

„V dôsledku súčasnej celosvetovej situácie je toto obdobie predĺžené z troch na štyri roky. Do úvahy sa budú brať tri najlepšie roky z tohto časového okna, vrátane roka 2020,“ píše v oficiálnom stanovisku FIA.

„Jazdci, ktorí nezískajú požadovaných 40 bodov kvôli okolnostiam, ktoré nemohli ovplyvniť alebo v dôsledku vyššej moci (napr. ak boli preteky či šampionáty zrušené kvôli pandémii, pozn. red.), majú právo individuálneho posúdenia Medzinárodnou automobilovou federáciou.“

„Pilot musí nazbierať aspoň 30 bodov a preukázať v monoposte vynikajúce jazdecké schopnosti, aby mohol toto právo uplatniť,“ uzatvára stanovisko.

Možno vás zaujme

Komentáre