logo F1online.skF1online.sk

Williams chce napodobniť Aston Martin s McLarenom a o rok poskočiť do najlepšej päťky

Alex Albon
© Twitter/Williams
Tomáš Masár
Tomáš Masár18. 10. 2023

V posledných niekoľkých sezónach sa Williams v Pohári konštruktérov spravidla umiestňoval na poslednom desiatom mieste. Aktuálny ročník je však k tímu z Grove o čosi zhovievavejší, tradičná britská stajňa je priebežne siedma. S pozíciou v širšom strede štartového poľa sa však uspokojiť nemieni a v nadchádzajúcom šampionáte by si ešte rada polepšila – v ideálnom prípade na také štvrté či piate miesto.

Monopost FW45 je oproti predchodcom o poznanie konkurencieschopnejší, veď zatiaľ čo v roku 2022 pozbieral Williams dovedna len osem bodov, v tom aktuálnom doposiaľ 23. V posledných niekoľkých vystúpeniach však akoby dochádzal celku s vyše 50-ročnou tradíciou dych a už poznáme aj príčinu, prečo je tomu tak.

Britská stajňa totiž už nejaký ten piatok nevyvíja nové komponenty. Posledný veľký „upgrade“ predstavila ešte v Kanade pred štyrmi mesiacmi. Odvtedy si monoposty tímu z Grove prešli len menšími úpravami, keďže sa momentálne už viac-menej všetka pozornosť sústreďuje na nadchádzajúci ročník.

„V tomto roku sme veľa vylepšení nepriniesli,“ priznal pre RacingNews365.com Alex Albon. „Posledný veľký balík vylepšení sme nasadili v Kanade. Keď k tomu pristúpite tak ako my, zostane vám viac času na budúcoročné auto.“

„Na budúcoročnom aute pracujem od apríla. Môj prínos pozostáva z veľkej časti z práce na simulátore, v rámci ktorej sa usilujeme zmierniť niektoré problémy späté s nerovnováhou, ktoré sme mali posledné štyri alebo posledných päť rokov.“

Albon vysvetľuje, že Williams diametrálne odlišné auto od tohtoročného o rok nenasadí. Vec sa má totiž tak, že DNA auta sa v rozpätí niekoľkých rokov zväčša zásadne nezmení. Zmeny, ku ktorým dochádza, by sme mohli označiť za akýsi „tuning“, no prednosti a aj slabosti jednotlivých monopostov zostávajú – maximálne sa môžu zintenzívniť alebo naopak zoslabiť.

„Ak si vypočujete komentáre Landa (Norrisa) a Oscara (Piastriho), zistíte, že nehovoria, že samotné auto sa zlepšilo z hľadiska vyváženia,“ poznamenal Albon. „Len hovoria, že auto má o niečo väčší prítlak a že urobili obrovský pokrok, ale nie v spôsobe, akým auto jazdí.“

„Spôsob, akým auto jazdí, je zakorenené v jeho DNA. Myslím si, že ju má každý tím. Ide o spôsob, akým sú tímy organizované, o ich kultúru, filozofiu – o to, čo je v nich jednoducho zakorenené.“

„Keď (Nicholas Latifi, pozn. red.) vymenil auto z roku 2021 za auto z roku 2022, povedal, že auto sa zdá byť na riadenie úplne rovnaké – má rovnaké obmedzenia, rovnaké pozitíva, rovnaké slabé stránky, ale aj rovnaké silné stránky. Svet Formuly 1 je v tomto celkom jedinečný, a preto je tiež také ťažké ho zmeniť. Môže byť totiž taký zakorenený, že ak chcete vykonať zmenu, nemôžete nechať kameň na kameni. Musíte preskúmať všetky cestičky.“

Čo sa týka nasledujúcej sezóny, Albon veľmi jasne naznačil, aké sú ambície jeho zamestnávateľa. „Nechceme skončiť ôsmy v konštruktéroch, chceme byť piaty alebo štvrtý, čo znamená, že si chceme výrazne polepšiť,“ utrúsil niekdajší pretekár Red Bullu, ktorý načrtol, že sa Williams vydá cestou veľkých a markantných vylepšení na úkor, malých, postupných a častejších.

„Zdá sa, že top tímy sa stále uchyľujú k mikrovylepšeniam, ale tímy v strede poľa zavádzajú iba tieto veľké. Veľa z toho je kvôli rozpočtovému stropu, no zároveň platí, že pre tímy v strede poľa je efektívnejšie robiť to týmto spôsobom,“ dodal aktuálne trinásty muž celkového poradia.

Súvisiace články

Diskusia