logo F1online.skF1online.sk

Sulajem sa populisticky vyhráža organizátorom: Pre traťové limity prídete o miesto

Mohamed bin Sulajem
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 10. 2023

Prezident FIA Mohamed bin Sulajem navštívil Veľkú cenu Kataru a bol dosť bojovne naladený. Keďže sa na okruhu Losail očakávala korunovácia staronového šampióna Maxa Verstappena, zo svojho titulu prezidenta riadiaceho orgánu tam nesmel chýbať, podobne ako šéf Formuly 1 Stefano Domenicali. Sulajem sa celkom očividne vytešoval, že FIA odobrila prihlášku Michaelovi Andrettimu, ale tiež si vzal na paškál organizátorov veľkých cien.

Treba povedať, že Mohamed bin Sulajem vydržal byť pomerne dlho ticho. Keď si naposledy „pustil jazyk na špacír“, výsledkom bola jeho verejná diskreditácia a zbavenie povinností v oblasti F1. Ani táto búrka však očividne netrvala dlho.

Sulajem sa pred novinármi v Katare tváril, akoby FIA rozhodovala o všetkom, čo je veľký omyl. Skutočnosť je taká, že minimálne nevieme, či môže FOM zabrániť Andrettimu vstúpiť do kolotoča F1. Takmer s istotou však vieme, že s ním nemusí podpísať Concordskú dohodu, čo by znamenalo úplné odrezanie od príjmov.

Prezident FIA však „pichol“ ešte do jednej záležitosti, ktorú už môžeme považovať za výhradnú kompetenciu FOM – miesto v kalendári F1. Práve s Liberty Media totiž podpisujú promotéri zmluvy, ktorými si zaisťujú organizáciu podujatí a práve im platia do spoločnej kasy, z ktorej sa následne príjmy prerozdeľujú tímom. Sulajem sa však napriek tomu tváril, akoby o tom rozhodovala FIA.

„V Rakúsku sme mali rovnaký problém. Došlo tam dokopy k 1200 porušeniam,“ prehlásil na margo traťových limitov prezident Medzinárodnej automobilovej federácie.

„Musím pogratulovať komisárom, ktorí si to dokázali postrážiť. Je však toto riešenie? Nie, nie je. Riešením je vylepšiť samotný okruh. Viem, že niektorí sa tomu bránia, ale pravdupovediac, ak to neurobia, nebudú mať žiadne preteky. Jednoduché. Niečo také si skrátka nemôžeme dovoliť,“ prehlásil Sulajem.

Kritizovať niečo bez navrhnutia vhodného riešenia je obyčajný populizmus. Prezident FIA však so žiadnym neprišiel. Len skritizoval všetky dostupné alternatívy, a to vrátane štrkových zón.

„Musíme pracovať na riešení. Jedným z nich je urobiť priestor mimo trate klzkejším. Musíme myslieť na výšku obrubníkov. Nepoškodia autá? Možno budú lepšie štrkové zóny, ale s tými musíme byť opatrní. Aké sú hlboké? Nechcete predsa, aby tam niekto zostal zahrabaný. Zároveň nechcete poškodiť autá. Potrebujeme nájsť ten správny balans,“ odkázal Sulajem.

„Musíme s tým niečo urobiť a musíme hlavne počúvať jazdcov. Chcem to posúriť, pretože to potrebujeme zaviesť ešte pred budúcou sezónou. Nemôžeme si dovoliť, aby tento problém pretrvával, zvlášť keď sa to neustále opakuje,“ dodal.

Sulajem neprezradil, ako si predstavuje, že dokáže ovplyvniť skladbu kalendára, o ktorom rozhoduje výhradne Liberty Media. Iste, FIA udeľuje jednotlivým okruhom licencie. Pre organizáciu pretekov F1 potrebujete tú najvyššiu Grade One. Tento systém je však veľmi zložitý a má naň vplyv množstvo faktorov. Na okruhoch totiž nejazdia len monoposty, ale tiež motorky či autá. Všetko so všetkým súvisí a nemôžeme si myslieť, že celé sa to bude točiť len okolo traťových limitov.

„Mali by sa využívať technológie. Využívajú sa v mnohých oblastiach, ale FIA potrebuje viac zdrojov, aby mohla investovať späť do športu. Nebudem nijak skrývať, že potrebujeme zdroje. Toto je 20-miliardový priemysel a my nemôžeme mať hlboko do vrecka,“ prehlásil Sulajem.

Ak je to žiadosť smerom k F1 o viac peňazí, tak nedávno predsa Mohamed prehlasoval, že to FIA vlastní tento šport, takže pre ňu určite nebude náročné nejaké peniaze zohnať…

Súvisiace články

Diskusia