logo F1online.sk

Formula 1 je na prahu schválenia aerodynamického hendikepu

Po štarte VC Veľkej Británie 2019
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király22. 5. 2020

Tímy Formuly 1 mali v piatok hlasovať o mimoriadne zaujímavej novinke. Finálny verdikt zatiaľ nepoznáme, ale vyzerá to tak, že by mal prejsť systém aerodynamického vývojového hendikepu.

Ako informuje Motorsport.com, má ísť o dlhodobejšiu záležitosť, pričom okamih jej „nasadenia“ zatiaľ nie je jasný. V tomto roku to podľa všetkého ešte nebude.

„Najslabšie tímy by mali povolené väčšie množstvo času vo veterných tuneloch a súčasne aj väčšie množstvo kapacít CFD ako úspešnejšie stajne,“ píše spomínaný zdroj.

V iných sériách niečo podobné funguje napríklad na báze dodatočných závaží, ktoré sú pridávané do áut, no tomuto scenáru sa Formula 1 dlho vyhýbala. Našla si však takúto alternatívu, ktorá vraj nie je „natoľko umelá“ a aj preto má mať pomerne širokú podporu.

Ďalšou z noviniek je zoznam „open source súčiastok“, teda súčiastok, ktoré budú skonštruované veľkou stajňou a menšie tímy k ním budú mať voľný prístup. Ušetria tak výskumné i vývojové náklady – pôjde pritom o súčiastky, ktoré nemajú mať vplyv na výkon, napríklad stĺpiky riadenia alebo pedále.

Nuž a aby toho nebolo málo, hovorí sa aj o žetónovom systéme týkajúcom sa vývoja šasi. Pravdepodobne by išlo o niečo podobné, ako sme donedávna mali pri vývoji pohonných jednotiek.

Na to, aby opatrenia platili už od tohto roku, by bola potrebná jednohlasná zhoda všetkých tímov. Ak by však FIA usúdila, že ide o opatrenia, ktoré sú dôležité pre zabezpečenie budúcnosti majstrovstiev, mohla by ich „pretlačiť“ aj za pomoci nadpolovičnej väčšiny.

Okrem tohto všetkého sa má hlasovať aj o rozpočtovom strope, ktorý by mal byť od budúceho roku stanovený na 145 miliónov dolárov ročne a v ďalších dvoch sezónach by mal postupne klesnúť o 5 miliónov dolárov ročne.

Súvisiace články