Brundle pochybuje, či by sa Formula 1 mala tlačiť do nových technológií


Aktuálny vývoj naznačuje, že od roku 2022 budeme mať vo Formule 1 už len tri rôzne pohonné jednotky. Toto obdobie potrvá až do roku 2026, kedy by mali konečne začať platiť nové motorové pravidlá. FIA a tvorcovia pravidiel sú tak pod obrovským tlakom, aby prišli s pohonnými jednotkami, ktoré nadchnú aj automobilky zvonku, hovorí Martin Brundle.
Honda sa rozhodla vykročiť za cieľom uhlíkovej neutrality. Dosiahnuť ho chce aj vďaka tomu, že z Formuly 1 odíde, čím sa jej uvoľnia cenné vývojárske ale aj finančné zdroje. Zároveň tým potvrdila, že sa Formula 1 ocitla v slepej uličke, v ktorej reálnemu priemyslu nemá čo ponúknuť, hoci o dôležitosti toho, aby technológie využívané vo Formule 1 boli užitočné aj pre automobilky, počúvame azda od každého vysokého predstaviteľa Formuly 1.
Bývalý pretekár a dnes komentátor Martin Brundle tvrdí, že teraz by sa Formula 1 mala poriadne zamyslieť nad tým, čo chce. “Neexistuje spôsob, ako by sa tieto novinky Hondy dali vykresliť v pozitívnom zmysle. Možno až na fakt, že teraz sa skutočne koncentrujeme na novú pohonnú jednotku a na to, aké kritické je trafiť ju správne.”
“Veľké svetové automobilky ako Mercedes a BMW teraz ponúkajú benzínové, dieselové, hybridné a elektrické autá, a teraz budú investovať do technológie palivových článkov. To je päť rôznych zdrojov energie,” zdôrazňuje 61-ročný Brit. Ktorú technológiu si Formula 1 vyberie? “Formula 1 sa z pohľadu relevancie ocitla uprostred hlavolamu.”
“Ako som už hovoril na Sky a tiež v mojich stĺpčekoch, vždy som mal pocit, že súčasné šesťvalcové hybridné motory boli chybou. Pretože sú príliš ťažké, príliš drahé a príliš komplikované. Viem, že Formula 1 pracuje na nových motoroch pre rok 2026. Spolu s týmito novinkami sa dôležitosť toho posunula o veľký krok dopredu,” pokračoval Brundle.
Formula 1 je na križovatke. Pokúsi sa odhadnúť, o ktorú technológiu bude v budúcnosti záujem a bude riskovať, že opäť netrafí, alebo prehodnotí svoj postoj, vzdiali sa od vývojových trendov a ponúkne divákom väčšiu šou aj za cenu nezáujmu zo strany automobiliek?
Martin Brundle hlasuje za druhú možnosť. “Nemožno si predstaviť, že by sa iní výrobcovia motorov chceli teraz pripojiť s týmito super-drahými hybridnými motormi. Nie je to relevantné z pohľadu ich biznis modelov budúcnosti.”
“Teraz je to o tom, čo Formula 1 spraví, aby prišla so vzrušujúcou pohonnou jednotkou pre šou a fanúšikov. Všetkým sa nám cnie za osemvalcovými a desaťvalcovými motormi. Keď Mick Schumacher v Mugelle jazdil v Michaelovom aute z roku 2004, tak nám pripomenul, aké boli motory z tej éry pôsobivé a vzrušujúce. Pre mňa je Formula 1 v prvom rade zábava. Musíme mať pohonnú jednotku, ktorá bude zabávať a vzrušovať,” doplnil.
- Značky
- Martin Brundle