logo F1online.sk

Pravidlá o rozpočtovom strope sa zmenia, FIA umožní najslabším tímom viac investovať

Po štarte VC Rakúska 2023 – šprint
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 10. 2023

Keď sa rozpočtový strop stane dvojsečnou zbraňou. Prakticky od začiatku sezóny prebiehala na najvyšších úrovniach diskusia o uvoľnení pravidiel v oblasti kapitálových investícií. Ako sa totiž majú najslabšie tímy dotiahnuť na najlepších, keď ich zázemie a vybavenie sa ani neblíži top tímom? Možnosť investovať do infraštruktúry je v podmienkach rozpočtových stropov veľmi obmedzená a niektoré tímy žiadali ústupky. Po mesiacoch rokovaní sa ich aj dočkali.

Jedným z lídrov tejto diskusie bol nový šéf Williamsu James Vowles, ktorý ostro poukazoval na fakt, že do infraštruktúry v Grove sa neinvestovalo prakticky dve dekády. Ako má teraz tím dotiahnuť tých najlepších, keď k tomu nemá potrebné nástroje?

Kapitálové investície boli doteraz obmedzené a všetky tímy mohli do svojho zázemia investovať rovnako, čo prakticky znemožňuje tým menším dorovnať stratu. Práve to bola pri rokovaniach najväčšia výzva. Veľkým tímom sa, samozrejme, nepáčila predstava, že sa niektorým umožní investovať viac. Ak však chcete uzavrieť medzeru medzi čelom a koncom štartového poľa, presne to musíte urobiť.

Pravidlá sa však zmenia. FIA, F1 a tímy sa nakoniec dohodli, že rozdelia štartové pole do troch „divízií“ na základe výsledkov šampionátu v posledných rokoch. Je to vlastne niečo podobné ako aerodynamický handicap, podľa ktorého majú najúspešnejšie tímy jednej sezóny v nasledujúcom roku menej času vo veternom tuneli a na CFD.

V rámci finančných predpisov sa spočítajú výsledky práve skončenej sezóny a ďalších troch predchádzajúcich. Minimálna alokovaná čiastka pre kapitálové investície, z ktorej sa bude vychádzať, bola stanovená na 45 miliónov dolárov (je možné ich investovať mimo rozpočtového stropu) pre roky 2021, 2022, 2023 a 2024 dokopy.

Toľko mali investovať za tieto štyri roky najlepšie tímy. Tu však vstúpil do hry kompromis a neochota veľmocí ustupovať. FIA pôvodne plánovala, že čiastka 45 miliónov bude vydelená tímom v najvyššej „divízii“ – teda Red Bullu, Mercedesu a Ferrari – napokon im však bude umožnené minúť o šesť miliónov viac, teda 51 miliónov dolárov.

Tímy v prostrednej divízii – McLaren, Alpine a Aston Martin – budú môcť nad rámec rozpočtového stropu investovať o 13 miliónov viac než je základná čiastka, tzn. 58 miliónov (o sedem viac než top tímy).

Pre štyri tímy v dolnej skupine – AlphaTauri, Alfa Romeo/Sauber, Haas a Williams – sa povolené výdavky zvýšili o 20 miliónov dolárov na 65 miliónov. Oproti najlepším tak budú môcť investovať o 14 miliónov viac. Zdá sa to dosť, ale podľa zdrojov zvnútra tímov mal byť pôvodne rozdiel väčší (pravdepodobne 45 miliónov oproti 65).

Stále je to však dobrá príležitosť zmenšiť stratu na najlepších a investovať viac do infraštruktúry. Aký to bude mať vo finále efekt? To sa dozvieme možno o pár rokov.

Pre sezóny 2025, 2026, 2027 a 2028 potom sumy klesnú na 42 miliónov dolárov pre najvyššiu skupinu, 49 miliónov dolárov pre strednú skupinu a 56 miliónov dolárov pre najnižšiu skupinu. Rozdiel 14 miliónov medzi najlepšími a najhoršími tak zostane zachovaný. Od roku 2029 by sme sa mali vrátiť k úplnej finančnej rovnosti.

Zmena pravidiel priniesla zmiešané reakcie. Jeden z najväčších bojovníkov za úpravu predpisov, šéf Williamsu James Vowles, vyjadril spokojnosť. „Z môjho pohľadu sú to dobré správy. Dobrá kooperácia všetkých tímov nám priniesla výnimku vo výške asi 20 miliónov dolárov.“

„Možno to nie je 100 miliónov, ktoré som očakával, ale je to dobrý krok správnym smerom. Po šiestich mesiacoch máme na stole dohodu, ktorá nie je rovnomerná, takže tímy vpredu nedostanú toľko ako tímy vzadu,“ povedal Vowles.

Spokojnosť vyjadril aj boss McLarenu Andrea Stella. „V prvom rade by som poznamenal, že to bol pozitívny proces, v ktorom sa tímom a jednotlivým zainteresovaným stranám podarilo nájsť dohodu.“

„My tieto novinky vítame a plánujeme využiť prostriedky navyše. Pomôže nám to,“ povedal.

Taký Frédéric Vasseur z Ferrari už bol o niečo skeptickejší. „Nie som o tom veľmi presvedčený. V prvom rade, ak sa opýtate inžinierov, či chcú dostať viac, vždy prikývnu. Je to teda začarovaný kruh. Taktiež si myslím, že je veľmi nebezpečné otvárať dvere zmenám pravidiel o rozpočtovom strope.“

Súvisiace články