logo F1online.sk

Jazdci chcú štrk. FIA: Nemôžeme ho mať všade

Max Verstappen v štrku
© Twitter/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2020

Preteky v Mugelle boli špecifické z viacerých dôvodov. Jedným z nich sú štrkové zóny, ktorých je na moderných okruhoch ako šafranu. Jazdci čelili o niečo väčšej výzve ako inokedy, akákoľvek chyba mohla znamenať zapadnutie v štrku a vypadnutie z pretekov. Piloti by takéto zóny privítali aj na iných okruhoch, no FIA na ich žiadosti reaguje slovami, že to nie je možné.

Pred víkendom v Toskánsku riaditeľstvo pretekov avizovalo, že na výjazdoch v zákrutách 3, 5, 9, 11 a 15 bude sledovať prekračovanie limitov trate, no v piatok večer túto informáciu aktualizovalo. Sledovanie prejazdov všetkých spomenutých zákrut bolo odvolané, jasne sa ukázalo, že jazda po štrku je pre pilotov dostatočne veľkým trestom.

“Myslím si, že je skvelé, že sa vracajú štrkové zóny,” vyhlásil Carlos Sainz, ktorý v Belgicku kritizoval, že po okrajoch trate už tento rok neboli ani úseky s umelým trávnikom, čo jazdci začali zneužívať. “Pravdepodobne to FIA pridá na sebavedomí, že využitie takýchto výjazdových zón perfektne zabezpečuje dodržiavanie limitov trate a rieši všetky tie problémy, ktoré sme mali na iných okruhoch.”

“Nie, nemôžeme ich mať všade,” zabrzdil Michael Masi nadšenie z toho, že by sa štrk mohol vrátiť na okruhy. “Ako som už viackrát povedal, nie je to liek na všetko. S každým vlastníkom okruhu potrebujeme nájsť vhodné riešenia. Budeme na tom pracovať, už sme o tom diskutovali s jazdcami. Myslím si, že žiadať to je trochu príliš — nie je to riešenie na všetky miesta.”

Predovšetkým za svojich čias v Red Bulle bol za široké výjazdy kritizovaný Sebastian Vettel. “Myslím si, že ako pilot preferujete, že keď vyjdete z trate, tak ste potrestaní. Myslím si, že to veci zjednoduší. Ale tiež si myslím, že treba nájsť balans medzi pomernom štrku a asfaltu, ak sa niečo pokazí.”

Vďaka asfaltovým zónam môžu byť bariéry bližšie k okruhu a tým pádom aj fanúšikovia na tribúnach. Nemecký pretekár má jeden nápad: “Možno by sme mali nájsť riešenie niekde uprostred. Na začiatku bude pás štrku, teda široký prejazd nebude mať zmysel, a potom asfalt, aby sme nemuseli mať takú veľkú výbehovú zónu, fanúšikov dostali bližšie k trati a aby to pre nás bolo bezpečnejšie. Auto spomalí, ak stratíte kontrolu alebo sa niečo stane.”

“Nie je to ľahká otázka, ale som si istý, že všetok ten asfalt okolo okruhov uberá z charakteru trate a keď sa dopustíte chyby, máte to až príliš ľahké,” doplnil Vettel.