logo F1online.sk

Súčasný Red Bull je najkonzistentnejším autom, na akom som sa kedy podieľal, tvrdí Newey

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 10. 2023

Legendárny Adrian Newey navrhol v priebehu kariéry nespočetné množstvo dominantných a mimoriadne konzistentných áut – či už v službách Williamsu, McLarenu a v súčasnosti Red Bullu. Podľa Brita samotného sa však žiaden z majstrovských monopostov nechytal na RB19, s ktorým si Max Verstappen razí cestu v poradí za tretím titulom ako nôž maslom.

Newey sa ako hlavný dizajnér tešil zo zisku Pohára konštruktérov doposiaľ už dvanásťkrát – šesťkrát s Red Bullom, v piatich prípadoch s Williamsom a raz vo farbách McLarenu. Hoci bol nejeden z jeho predošlých výtvorov dominantný, nikdy nie tak, ako súčasný monopost tímu z Milton Keynes RB19, ktorý konzistentne vyhráva víkend čo víkend – a to bez ohľadu na to, kde sa práve jazdí.

V doterajších šestnástich vystúpeniach netriumfoval Red Bull iba raz, na Veľkej cene Singapuru, kde sa po viac než roku tešilo z triumfu Ferrari. V ostatných prípadoch pripomínali preteky zakaždým starú obohranú platňu – nešlo o to či, ale s akým náskokom vyhrá Verstappen, prípadne Pérez tentokrát.

„V tomto ročníku sme dosiahli najväčší úspech, aký som kedy zažil,“ nechal sa počuť Adrian Newey. „Mal som to šťastie, že som sa v minulosti podieľal na autách, ktoré boli dominantné, ale nikdy nie tak konzistentné dominantné. Ľudia sa môžu nazdávať, že nám ide v súčasnosti všetko hladko a veci máme garantované. Realita je však taká, že sa toho môže v pretekoch veľa pokaziť.“

„Pravdou je, že dostať do cieľa obe autá týždeň čo týždeň je veľkou výzvou, pretože sa môže pokaziť množstvo vecí: spoľahlivosť, môže dôjsť k nehode, pokaziť sa stratégia a samozrejme nemusíme mať dostatočný výkon. Je poctou pre každého, že smie niečo také dosiahli.“

Podľa Neweyho netkvie úspech Red Bullu ani tak v naoko neobmedzených zdrojoch, ale v šikovnom prístupe jednotlivcov. Rakúsky celok dáva napriek tomu, že má k dispozícii všakovaké možnosti a zdroje, v snahe ušetriť nejaké finančné prostriedky pod rozpočtovým stropom aj naďalej na inštinkt, a nie vždy má tak pred tým, než sa vydá nejakým smerom vo vývoji, všetko vopred premietnuté v číslach na obrazovkách počítačov.

„Aj so všetkými nástrojmi, ktoré v súčasnosti máme k dispozícii, je aj naďalej nevyhnutné dávať do určitej miery na inštinkt,“ poznamenal rodák z Colchesteru. „Skutočnosť je taká, že aj pred zavedením rozpočtového stropu sme boli limitovaní zdrojmi a pracovnou silou. Nikdy sme nemali kapacitu na to, aby sme podrobne skúmali všetky možné a nekonečné cesty, ktorými sa možno vydať.“

„Napríklad, pri minuloročnom aute sme stavili na aerodynamický koncept s bočnicami, a teda na dizajn a koncepiu auta, ktorá sa takmer úplne odlišovala od koncepcie Mercedesu, ktorá v minulom roku ukázala záblesky konkurencieschopnosti – samozrejme najmä v Brazílii, kde vyhrali.“

„To vás stavia do voľby: ´Začneme sa zaoberať Mercedesom pre prípad, že by sme niečo zameškali, alebo sa budeme držať cesty, ktorou sme sa vydali?´ Inštinkt nám povedal, že máme zostať pri tom, čo robíme,“ dodal Newey.