logo F1online.sk

Marko by doprial titul Massovi: Pre Hamiltona predsa rekordy nie sú dôležité

Max Verstappen a Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 9. 2023

Bitka Helmuta Marka s Mercedesom pokračuje. Občas to vyzerá, akoby súboj o titul z roku 2021 neskončil. Nenávisť medzi ním a šéfom Mercedesu Totom Wolffom je široko známa a prenáša sa na všetko, čo súvisí s jeho tímom. Nedávne vyjadrenia Wolffa a Hamiltona očividne priostrili napätie medzi Red Bullom a Mercedesom a ani jedna zo strán sa nenechá dvakrát núkať, keď si môže do druhého trochu kopnúť.

Zmieru medzi zástupcami Mercedesu a Red Bullu nepomohli ani vyhlásenia Helmuta Marka na adresu Sergia Péreza. Nevhodné vyjadrenia poslúžili kritikom lídrov šampionátu ako prostriedok na zahájenie ďalšej mediálnej prestrelky.

Samozrejme, nie je nič zlé na odsúdení veľmi nevhodných poznámok Helmuta Marka, ale volanie po jeho vyhodení už musel zobrať osobne. Rakúšan pravdepodobne vo svetle všetkých týchto vyjadrení nešetril iróniou v jednom zo svojich posledných rozhovorov pre Kronen Zeitung. Nevieme, kedy presne tieto slová vyslovil, ale interview vyšlo v piatok, 15. septembra.

Marko sa v rozhovore dotkol aj súčasného sporu Felipeho Massu s FIA a F1, v ktorom Brazílčan od týchto subjektov požaduje náhradu škody. Rakúšan pritom neodmietol príležitosť poskytnúť zopár ironických poznámok na adresu Lewisa Hamiltona.

„Bolo to podozrivé, dokonca aj voľba kola, v ktorom Renault povolal svojho jazdca do boxov,“ spomína Marko na VC Singapuru 2008. „Po pretekoch sa z toho stalo verejné tajomstvo. Čudoval som sa, prečo trvalo tak dlho, kým došlo k odkrytiu tejto aféry.“

K odhaleniu jedného z najväčších podvodov v histórii Formuly 1 došlo v roku 2009, keď sa Renault rozhodol Piqueta vyhodiť. Brazílčan si to krátko po podpise výpovede namieril do kancelárií FIA a FOM, aby všetko priznal.

Massa sa však odhodlal k právnym krokom až po pätnástich rokoch, keď Bernie Ecclestone prehlásil, že s FIA mali dôkazy proti Renaultu, ale v záujme integrity športu sa rozhodli nič neurobiť. Keď tento deväťdesiatnik videl, že pre Felipeho boli tieto slová rozhodujúcim okamihom pre zahájenie právneho sporu, všetko „hrdinsky“ poprel. Nabudúce si už zrejme dá konečne pozor, čo vypustí do médií.

„Ak sa objavia nové skutočnosti, prípad sa môže znovu otvoriť,“ prehlásil Marko. „Za takých okolností šance Massu nie sú až také malé. Otázka však je, ako by sme skončili, keby sme museli prehodnotiť mnohé ďalšie preteky, v ktorých tiež došlo k incidentom.“

Tu musíme Rakúšana trochu poopraviť. Massa v súčasnosti už nemá šancu zvrátiť výsledky šampionátu a podľa dostupných informácií dospel k rovnakému záveru aj so svojimi právnikmi. Preto žiada „len“ finančnú náhradu. Pravidlá FIA sú v tomto smere veľmi striktné a práve tie primäli Mercedes, aby sa vzdal svojich nárokov na zvrátenie výsledkov Veľkej ceny Abú Zabí 2021.

Aj preto prípad Massu veľmi zaujíma jednotlivé tímy. Mohol by to byť historický precedens a cesta, po ktorej by sa mohli dostať aspoň k morálnemu či finančnému odškodneniu? Ak sa teda Formula 1 a FIA obáva, že by Massov úspech mohol otvoriť Pandorinu skrinku, jej obavy sú namieste.

Keďže však Wolff a Hamilton pred dvoma týždňami odmietli pogratulovať Red Bullu a Verstappenovi k rekordným zápisom, Marko využil Massov prípad ako príležitosť vyslať do tábora Mercedesu niekoľko ironických poznámok. Keďže Hamilton znehodnotil Verstappenove rekordy – vraj nemal dostatočne kvalitných tímových kolegov – a Wolff ich označil ako „dobré len pre Wikipediu“, dospel Marko k záveru, že vlastne nezáleží, koľko titulov pozbierali.

„Bol to príšerný pohľad, keď Massa dvadsať sekúnd oslavoval titul majstra sveta v Brazílii, až sa to nakoniec celé rozplynulo,“ povedal Marko.

„Bol by som rád, keby vyhral titul, a pán Hamilton, pre ktorého rekordy nie sú až také dôležité, by mal o jeden menej,“ dodal Marko ironicky.