logo F1online.sk

Hülkenberg neľutuje návrat do F1: Vedel som, že to nebude prechádzka ružovou záhradou

Nico Hülkenberg
© LAT Images/Haas
Tomáš Masár
Tomáš Masár18. 8. 2023

Nico Hülkenberg sa vrátil do F1 na plný úväzok po trojročnej odmlke. Po skúsenom pretekárovi siahol Haas, v ktorého farbách podáva Nemec víkend čo víkend nadpriemerné výkony, ktoré sa však do bodov pretavia len zriedka. Tím pod vedením Günthera Steinera je totižto rýchly v sobotnej kvalifikácii, no v nedeľných pretekoch si obvykle počína už o poznanie horšie. Táto skutočnosť by mnohých pretekárov poriadne demotivovala, nie však „Hulka“, ktorý si pôsobenie v najvyššej motoristickej súťaži užíva, a to aj napriek tomu, že nie vždy ide všetko podľa predstáv.

Hülkenberg nahradil v Haase krajana Micka Schumachera, ktorý vlani výkonnostne nestačil na Kevina Magnussena. Teraz je to Dán, ktorý nestíha. Zatiaľ čo Nemec sa v prvej polovici ročníka prebojoval do Q3 hneď šesťkrát, jeho náprotivok sa v sobotu ocitol medzi desiatimi najrýchlejšími iba raz.

Hülkenberg má navrch aj v pretekoch, v ktorých však obaja jazdci bodujú len sporadicky. Monopost  Haasu VF-23 je totiž typickým kvalifikačným autom, ktoré síce v sobotu ťaží zo schopnosti rýchlo zahriať pneumatiky, no v nedeľu dopláca na ich enormnú degradáciu, ktorú zhoršuje nedostatok prítlaku pri jazde v premávke.

Hulk síce priznáva, že ho nedostatok pretekového tempa mierne frustruje, no dodáva, že pred príchodom do Haasu počítal s tým, že nemusí ísť všetko po masle a môžu sa naskytnúť aj problémy, ktoré vyriešiť nejaký ten piatok potrvá.  

„Keď sme podpísali zmluvu a započal som svoje pôsobenie v Haase, vedel som, že to nebude vždy len prechádzka ružovou záhradou,“ uviedol Hülkenberg pre Motorsport.com. „Bol som si vedomý toho, že nás čakajú aj ťažké dni a kopa práce.“

„Samozrejme, v nedeľu počas pretekov a po nich je to mierne frustrujúce a človek je tak trochu sklamaný,“ priznal. „Nielen ja, ale celý tím, pretože sme v tom spolu. Po tom, čo máte za sebou skvelú sobotu sa cítite nabudene a očakávania – najmä zvonku – stúpajú.“

„Už niekoľko mesiacov sme si vedomí toho, že v nedeľu sa trápime až priveľmi a naplniť očakávania je ťažké. Pretekanie si však napriek tomu všetkému užívam. Návrat do Formuly 1 neľutujem, keďže pozitíva prehlušujú aj nedeľňajšie problémy.“

Podľa Hülkenberga spočívajú problémy Haasu v nedostatku priľnavosti. „Nemáme dostatok gripu,“ poznamenal. „Keď stratíte celkovú priľnavosť – nielen v jednej konkrétnej časti, ale na celej náprave – tak sa jednoducho začnete kĺzať. Kĺzanie produkuje viac tepla, pre ktoré sa následne väčšmi opotrebúvajú pneumatiky. Je to zjavne začarovaný kruh, ale v zlom slova zmysle.“

„Pre tento dôvod sa v nedeľu trápime, respektíve povedzme, že trpíme viac ako naši konkurenti. Auto je vo všeobecnosti navrhnuté a skonštruované spôsobom, ktorý napomáha prezúvaniu pneumatík a vďaka ktorému funguje v kvalifikácii nesmierne dobre. V pretekoch má avšak tendenciu preťažovať pneumatiky, a to obzvlášť v mimoriadne dlhých stintoch, v ktorých sa nám ktovieako nedarí,“ uzavrel Hülkenberg.