logo F1online.sk

Kedy dostanú kandidátske tímy od FIA zelenú? Už po letnej prestávke, avizuje Sulajem

Po štarte VC Maďarska 2023, monoposty zozadu
© Getty Images/RB Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár4. 8. 2023

Formula 1 by sa mohla čoskoro rozrásť. Mohamed bin Sulajem avizuje, že tímy, ktorým bude umožnené zo strany FIA vstúpiť do F1, spoznáme už o pár týždňov – bezprostredne po letnej prestávke.

Medzinárodná automobilová federácia pred časom započala prístupový proces pre uchádzačov, ktorým bude po splnení presne vytýčených podmienok umožnené vstúpiť do najvyššej motoristickej súťaže. Problémom však je, že aj keď dostanú záujemcovia od FIA zelenú, miestenky sú voľné len dve. V aktuálnej Concordskej dohode totiž stojí, že monopostov môže byť na štartovom rošte nanajvýš 24. Navyše, aby toho nebolo málo, prístupové snahy kandidátskych celkov môže vždy stopnúť samotné vedenie F1, resp. tímy, ktoré príchodu nových aktérov veľmi naklonené nie sú.

Pýtate sa, prečo? Nuž, Formula 1 sa neustále rozrastá, a to nielen čo do počtu fanúšikovu, ale zvyšujú sa aj jej príjmy. Jednotlivé celky si tak medzi sebou delia nemalé zisky a nechcú sa vzdať ani malej časti svojho podielu.

Táto chamtivosť sa nepáči prezidentovi FIA Mohamedovi bin Sulajemovi, ktorý sa dvere novým tímom usiluje otvoriť stoj čo stoj. Vraj už onedlho zistíme, ktorí z uchádzačov dostali „odporúčanie“ na vstup do F1 a ktorí naopak vo výberovom konaní neuspeli.

„Rozhodovací proces sme predĺžili, pretože niektoré tímy si [pri podávaní prihlášky, pozn. red.] vyžiadali nejaký čas naviac a nechceli sme ich z procesu vylúčiť,“ uviedol Mohamed bin Sulajem. „Musíte byť flexibilní. Rozhodovanie ešte stále prebieha, a to z toho dôvodu, že sme veľmi obozretní. Je to veľký proces a ja sa nerád ponáhľam, pretože musí byť veľmi jasné, prečo sme sa rozhodli tak, ako sme sa rozhodli.“

A kedy teda finálny verdikt môžeme očakávať? „Odhadujem, že o štyri či šesť týždňov. Rozhodnutie musí byť správne, v hre sú veľké investície,“ poznamenal 61-ročný Emirátčan, ktorý dodal, že verí, že vedenie Formuly 1, ktoré má akési právo „veta“, prichádzajúcim zoskupeniam problémy robiť nebude.

Tým sa však nepáči výška vstupného poplatku, ktorá je na úrovni 200 miliónov dolárov. FIA a vedenie Formuly 1 k tomu preto možno pristúpia filištínsky. Z piatich či šiestich záujemcov je podľa Sulajema na pôsobenie v F1 spôsobilá trojica či štvorica uchádzačov, ktorá spĺňa technické požiadavky.

Obchodným podmienkam ale napokon v konečnom zúčtovaní „vyhovejú“ len dvaja kandidáti. Ako tomu máme rozumieť? Jednoducho: Z tímov, ktoré dostanú od FIA zelenú, sa do najvyššej motoristickej triedy prepracujú tie, ktoré ponúknu FOM [Formula One Management, pozn. red.] a jednotlivým tímom najväčší obnos peňazí. Ale nepredbiehajme.

Jedným z ďalších argumentov, pre ktorý sa údajne štartové pole už nemôže rozrásť je tzv. kvalifikačný chaos. V jednotlivých kvalifikačných sekciách sme totižto častokrát svedkami toho, že si tímy a jazdci nechávajú pokusy na poslednú chvíľu. V nájazde do rýchleho kola tak vzniká nevídaný zmätok, na ktorý sem-tam niekto aj doplatí.

Sulajem však tvrdí, že to nemá žiadny súvis s počtom áut na štartovom rošte, ale so zle zvolenou stratégiou a tým, že si tímy nechávajú všetko na poslednú chvíľu. „Už teraz máme na trati jedenásty tím kvôli filmu z dielne Hollywoodu [ktorého producentom je aj Lewis Hamilton, pozn. red.]. Trate sa navyše neustále zlepšujú. FIA je neustále prítomná na okruhoch a hľadá spôsoby, ako sa zlepšovať.“

„Súčasné okruhy sú dostatočne veľké, a to na sto percent,“ povedal. „Je jedno, či máme desať, jedenásť alebo dvanásť tímov, nepredstavuje to problém. Okrem toho je po ruke vždy naša komisia, ktorá celý proces skontroluje a prejde si ním bod po bode,“ uzavrel Sulajem.

Súvisiace články