Pomoc Renaultu by mohla byť pre Formulu 1 katastrofa, varuje Wolff
V padoku F1 už nie je žiadnym tajomstvom, že pohonná jednotka Renaultu zaostáva za konkurenciou. Tímy sa už dávnejšie dohodli, že v prípade takejto situácie bude výrobcovi s menej výkonným agregátom ponúknutá pomocná ruka. Ako to však vo Formule 1 chodí, nebude to také jednoduché. Toto Wolff varuje pred tým, že pomoc Renaultu by za istých okolností mohla znamenať koniec Formuly 1.
Pohonná jednotka Renaultu má podľa správ z padoku strácať 20 až 33 koní na ostatných výrobcov, čo predstavuje stratu približne troch desatín sekundy na kolo. Keďže Renault sa v súčasnosti nedokáže dotiahnuť — výkonnostný vývoj je zmrazený —, tímy sa vopred dohodli na tom, že sa mu pomôže. Nikto by nemal celé sezóny jazdiť s výrazným výkonnostným mankom. Poznamenajme, že FIA považuje deficit za “výrazný”, ak spaľovaciemu motoru chýbajú viac ako dve percentá výkonu.
Bývalý šéf motorového programu a súčasný viceprezident Alpinu pre motoršport Bruno Famin dostal v piatok otázku, či považuje za reálne, že F1 Renaultu povolí vylepšiť pohonnú jednotku — keď už teda stráca tak veľa, že pri zmrazených motoroch musí žiadať o pomoc. “Náš motor nestráca tak veľa,” ohradil sa azda si uvedomujúc, že doteraz na motorový program dozeral práve on. “Určite však stráca. Nie je to najlepší motor na rošte.“
“Medzi rokmi 2021 a 2022 sme spravili veľký krok vpred, no aj tak to nie je najlepší motor. Pokiaľ viem, pred zmrazením motorov padla dohoda a FIA otvorila túto tému. To je všetko. Nemyslím si, že by naša pohonná jednotka strácala tak veľa, že by sme náš balík nevedeli zlepšiť. Naším cieľom je vylepšiť balík: šasi, motor… Samozrejme, to je v súčasnosti dosť ťažké, ale vždy sa dá zlepšiť integrácia motora. Do toho sa pustíme,” ubezpečil dočasný šéf Alpinu, že tím nemá celkom zviazané ruky.
Môžeme sa baviť, čo znamená “tak veľa” a či Renault stráca desať, dvadsať alebo tridsať koní, no v každom prípade bude treba nájsť spôsob, ako mu pomôcť. Komisia F1 diskutovala o rôznych alternatívach. Jednou z nich malo byť aj lacné a rýchle riešenie: Pre Renault by skrátka platil vyšší limit na maximálny prietok paliva. Keďže FIA má dáta o presnom výkone jednotlivých motorov, ľahko by sa dalo vypočítať, o koľko by mal byť navýšený maximálny prietok.
Hovorí sa, že tímy tento návrh odmietli. Nemecký portál sport1.de priniesol rozhovor s Totom Wolffom, z ktorého vyplýva, že minimálne v Mercedese sú proti. Šéf strieborných šípov nechce ani počuť o zavedení mechanizmu, ktorý by umelo upravoval rozloženie síl na rošte.
Ak by sa Formula 1 vydala napríklad cestou penalizácií pre úspešných, extra závaží či práve umelých zásahov do parametrov pohonných jednotiek, vraj by to bol pre efjednotku “bankrot”, argumentuje Toto Wolff. “Najskôr šport, potom zábava. Tento šport má preto takú hodnotu, pretože na dosiahnutie úspechu musíte veľmi tvrdo pracovať.”
Alpine nedostane nič zadarmo. “Akonáhle budeme mať spoločnú predstavu o tom, aký veľký je výkonnostný deficit, budeme musieť prediskutovať, koľko extra hodín na dynamometri či žolíkov bude treba rozdať. Toto bude treba prediskutovať.”
“Zasahovať však do prietoku paliva alebo zavádzať mechanizmus vyrovnávania výkonnosti je katastrofou a vyhlásením bankrotu Formuly 1. O niečom takom by sme nemali ani len hovoriť,” zdôraznil Wolff.
Ak by sa umelé zásahy stali štandardom, výrobcovia by to mohli začať zneužívať a spoliehať sa na to, že im FIA pomôže vylepšením parametrov pohonnej jednotky. Aj preto by bolo vhodnejšie, keby si každý musel všetko “odpracovať”.
Toto Wolff je zástancom riešenia, ktoré je už zakotvené v pravidlách pre rok 2026. Ako to bude fungovať? FIA bude počas prvých piatich veľkých cien každej sezóny monitorovať výkon spaľovacích motorov a ak zistí, že niektorý má deficit väčší ako tri percentá, bude mu pridelený extra čas na dynamometroch a otvoria sa mu ďalšie vývojové možnosti.
Vývoj motorov sa tak bude trochu podobať súčasnému obmedzovaniu aerodynamického vývoja, keď najslabší dostávajú čas navyše.
Pre roky 2024 a 2025 však žiaden podobný mechanizmus nie je dohodnutý. Zatiaľ.