logo F1online.skF1online.sk

Alpine chce požiadať o dorovnanie výkonu motorov

Esteban Ocon, Alpine zozadu
© Renault SAS
Milan Kubala
Milan Kubala24. 7. 2023

Na súčasnom motorovom fronte Formuly 1 v uplynulých mesiacoch vládla pokojná atmosféra, no to sa po Veľkej cene Maďarska zmení. Z francúzskej továrne Renaultu vo Viry sa totiž začínajú ozývať hlasy, ktoré volajú po vyrovnaní motorového výkonu pohonných jednotiek. Dokonca si už v padoku našli prvého spojenca. Svoju podporu opatrne vyjadril Red Bull Racing.

Vývoj súčasných pohonných jednotiek je zastavený až do konca platnosti súčasných motorových pravidiel. V Alpine však majú pocit, že pohonná jednotka, ktorá stále nesie meno Renault, výkonnostne stráca na Hondu, Mercedes a Ferrari. Je prirodzené, že nechcú stráviť ďalšie dve sezóny s výkonnostným mankom, a preto plánujú požiadať FIA o dorovnanie výkonnosti.

“Všetky tímy si robia rovnaké analýzy, aj FIA si robí rovnaké analýzy. My výrazne zaostávame,” vyhlásil na Hungaroringu šéf Alpinu Otmar Szafnauer. Alpine by mal mať podľa zdrojov Autosportu manko 20 až 33 koní na ostatných výrobcov.

Zrejme preto mal cez víkend dlhé stretnutie s Frédéricom Vasseurom, ku ktorému sa neskôr pridal aj šéf McLarenu Zak Brown. Alpine potrebuje nájsť podporu medzi súpermi, aj keď tvrdí, že podľa dohody z roku 2021 by ju mal mať. “V čase dohody sme sa medzi výrobcami pohonných jednotiek zhodli na tom, že ak sa niekto ocitne s výkonnostnou stratou viac ako jedného percenta, tak v dobrej viere budeme diskutovať, aby sme prinavrátili výkonnostnú paritu.”

Prečo sa Alpine ozýva až teraz? Francúzska stajňa bola totiž ešte vlani presvedčená, že na Hondu, Mercedes a Ferrari sa dotiahla. Pred štartom sezóny 2022 finalizovala ambicióznu prestavbu svojej pohonnej jednotky, ktorá ju mala z hľadiska čistého výkonu dostať do elitnej motorovej kategórie s tým, že spoľahlivosť bude môcť vylepšovať aj počas roka.

Vtedajší motorový boss Bruno Famin dokonca konštatoval, že Renault so svojím plánom uspel a ocitol sa “po stránke pohonnej jednotky späť v hre”. Ako je teda možné, že dnes hovorí o hendikepe?

Vysvetliť sa to pokúsil Otmar Szafnauer. “Všetci majú povolené odstraňovať problémy spojené so spoľahlivosťou. V spoľahlivostných vylepšeniach sa však niekedy ukrývajú aj výkonnostné upgrady. Závisí to od toho, akú spoľahlivosť zvyšujete. Veľa vecí sa dá zaonačiť, že sa to týka spoľahlivosti, aj keď potom navyšujete výkon.”

Otmar Szafnauer si pri týchto slovách spomenul aj na rok 2007, keď sa vtedajší výrobcovia osemvalcových atmosférických motorov dohodli na ich zmrazení. Szafnauer ako vtedajší šéf vývoja v Honde vraj na vlastné oči videl vylepšenia, ktoré sa tvárili ako spoľahlivostné, hoci za fasádou sa skrývali výkonnostné zisky.

O žiadosti Alpinu by sa malo rokovať v piatok na zasadnutí Komisie F1 v belgickom Spa-Franchorchamps. Christian Horner už dostal otázku, či by snahu Alpinu podporil. Odpovedal opatrne, ale kladne. “Pôjde o to, ako vyzerá ten deficit. Myslím, že FIA má všetky dáta a mala by jasne deklarovať, aké veľké sú tie rozdiely. Všetkých by to zaujímalo.”

“Myslím si, že ak má niekto pri homologovaných motoroch deficit, tak by sme to mali citlivo vnímať. V opačnom prípade to zostane na ďalšie dva roky zakonzervované, takže nebudem proti rozumnej debate,” ubezpečil šéf červených býkov.

Red Bullu by prípadné zvýhodnenie Alpinu nijak neuškodilo, keďže jeho výhoda má v prvom rade aerodynamický charakter. Navyše spraviť si ďalšieho spojenca pred možnými jednaniami o zmene motorových pravidiel pre rok 2026 môže mať veľkú hodnotu.

Szafnauer privítal Hornerov otvorený postoj. “Som rád, že to Christian povedal. Motory boli totiž zmrazené pre Hondu, ktorá v tom čase odchádzala zo športu a Red Bull nemal motorové oddelenie, ktoré by mohlo pokračovať vo vývoji. Všetci sme s tým súhlasili v prospech Red Bullu, takže je fajn vidieť, že Christian to uznáva.”

Aj keby sa všetky strany zhodli na tom, že Renaultu treba nejako pomôcť, je otázne, ako by to FIA zariadila. V pravidlách nie je zakotvený žiaden mechanizmus vyrovnania výkonnosti. Bude Alpinu na istý čas povolený vývoj? Uvidíme obdobu žetónového systému?

Azda najjednoduchšie bude presne určiť výkonnosť jednotlivých agregátov a následne Renaultu pomôcť úpravou prevádzkových parametrov pohonnej jednotky, napríklad maximálneho prietoku paliva či maximálneho odberu z batérií…

Keď sa táto téma rozoberala v roku 2009, FIA konštatovala, že prípadné vyrovnávanie výkonnosti pohonných jednotiek by sa nedosiahlo zvýhodňovaním najpomalšieho, ale hendikepmi pre najrýchlejších. Možno namiesto navyšovania maximálneho prietoku paliva Renaultu sa tak bude znižovať maximálny prietok paliva ostatných výrobcov.

Na viac informácií si budeme musieť počkať do piatka.

Súvisiace články

Diskusia