logo F1online.skF1online.sk

Red Bullu pomohli pravidlá o veternom tuneli. Nové bočnice vyvinul takmer zadarmo

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala21. 7. 2023

Red Bull kraľuje súčasnej Formule 1, no rozhodne nespí na vavrínoch a na svoje auto nasadzuje nové komponenty. Mnohí len krútia hlavami a pýtajú sa, ako je možné, že trest za prekročenie rozpočtového stropu, a síce krátenie času vo veternom tuneli, nemá na Red Bull zdanlivo žiaden vplyv? Vedzte, že za to môže aj šikovnosť aerodynamického oddelenia, ktoré pripravilo nové bočnice takmer “zadarmo”.

Červení býci si k našim južným susedom priviezli veľký balíček vylepšení. Do svetla reflektorov sa dostali najmä nové bočnice, ktorých nasávací otvor pripomína štrbinu v poštovej schránke a istým spôsobom sa ponáša na starú koncepciu Mercedesu — len s tým rozdielom, že nasávací otvor je orientovaný horizontálne a nie vertikálne.

Keďže Red Bull má k dispozícii len 63 percent zo základnej alokácie na vývoj v CFD a vo veternom tuneli, fanúšikov zaujíma, ako sa mu to darí? Niečo prezradil reportér F1 TV Sam Collins. Poukázal v prvom rade na bočnice, okolo ktorých je celý balík postavený, a ktorý by mal Red Bull zrýchliť o dve desatiny na kolo.

“Bočnice vyzerajú úplne inak ako riešenie, ktoré sme videli predtým,” komentoval nový balík Red Bullu Sam Collins. “Rozhodli sa pre veľmi úzky otvor k chladičom a úplne prekopali svoj systém chladenia.”

To všetko uprostred roka. “Veľa ľudí sa pýta: A čo alokácie vo veternom tuneli? Myslím si, že boli veľmi šikovní, pretože prestavba chladiaceho systému nie je zahrnutá do alokácie pre veterný tunel. Pre nich je to tak trochu ako vylepšenie zadarmo.”

Čo to znamená? Znamená to, že Red Bull využil článok 5 v dodatku 7 Športových pravidiel F1, ktorý pojednáva o hendikepoch pri aerodynamickom testovaní. Sú v ňom uvedené výnimky, ktoré nespadajú do alokácií jednotlivých tímov. Za istých okolností ide napríklad o vývoj vo veternom tuneli, ktorý je orientovaný na brzdy, kolesá, pneumatiky, ale napríklad aj na chladiaci systém.

“Testovanie vo veternom tuneli za účelom vývoja chladičov pohonnej jednotky, ktoré odvádzajú teplo do vzduchu; alebo prevádzka pohonnej jednotky v časti, ktorá sa začína nasávacími otvormi pohonnej jednotky, prechádza pohonnou jednotkou a končí sa na úrovni výfuku, nebude považovaná za obmedzované aerodynamické testovanie za predpokladu, že počas testov nedôjde k priamemu či nepriamemu meraniu aerodynamických síl,” stojí v článku 5.b. “V tomto kontexte meranie tlaku a prúdenia vzduchu v rámci nasávacieho otvoru nebude považované za meranie aerodynamických síl.”

Zjednodušene povedané, Red Bull si mohol pripraviť nový chladiaci systém a vybrať sa do veterného tunela bez toho, aby ho to stálo čo i len minútu z predpísanej alokácie. V ňom totiž mohol merať prúdenie vzduchu v rámci nasávacích otvorov a skúmať napríklad i to, či mu takáto úzka štrbina bude stačiť na chladenie motora. Ak by sa vyskytli problémy, mohol by celý koncept zahodiť a z alokácie by si neminul ani minútu.

Výsledky však boli očividne uspokojivé. V poslednej fáze tak potreboval už len za pomoci senzorov skontrolovať, či prúdenie vzduchu okolo auta zodpovedá modelom v simuláciách CFD. To všetko za zlomok času.

Zdôraznime však, že rovnaké pravidlá platia aj pre všetky ostatné tímy, nejde teda o žiadnu šedú zónu, ktorú by Red Bull zneužíval. Ide však o veľmi cenný priestor na vývoj, keďže červení býci sa so svojou nízkou alokáciou vo veternom tuneli musia “krotiť”. Ak pravidlá umožnia testovať niečo “zadarmo”, treba to využiť. Samozrejme, všetko s prihliadnutím na rozpočtový strop.

Sam Collins napokon zhodnotil, že podľa neho Red Bull nezíska len dve desatiny, čo je hodnota, ktorá sa pred víkendom v Maďarsku spomínala v médiách. “Toto vylepšenie postupom času prinesie viac než len dve desatiny.”

“Na druhej strane, ako sme videli v prípade Ferrari na VC Španielska, keď dramaticky zmeníte svoj monopost F1, nemusí to okamžite začať fungovať. Je teda možné, že Red Bull sa týmto trochu otvoril — minimálne na začiatku,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia