Ako Horner naveľa súhlasil s Verstappenovou zastávkou v boxoch: Hlavne to neposerte
Väčšina pretekárov v momente, keď je len krôčik od víťazstva, zbytočne neriskuje. Nie však Max Verstappen. Úradujúci majster sveta si totiž v bezprostrednom závere Veľkej ceny Rakúska vyžiadal zastávku u svojich mechanikov, a to za účelom zaznamenania najrýchlejšieho kola pretekov. Hoci ho boxový múrik Red Bullu od tohto počinu odhováral, Holanďan trval na svojom. Vedenie stajne sa napokon podvolilo, no Christian Horner z tohto rozhodnutia dvakrát nadšený nebol. „Hlavne to neposerte,“ odkázal tímu krátko pred Verstappenovou zastávkou.
Red Bull sprvu Verstappenovej požiadavke vyhovieť nemienil. Po porade šéfa tímu Christiana Hornera, pretekového inžiniera Gianpiera Lambiaseho a Jonathana Wheatleyho však Holanďanovi nakoniec vyšiel v ústrety.
„Trochu sme predtým diskutovali o tom, aké sú riziká a výhody tejto zastávky,“ nechal sa počuť Christian Horner. „Boli sme toho názoru, že vychladíme pneumatiky a rozhodneme sa pre jednoduchšiu možnosť, akoby sme riskovali zastávku v boxoch, pri ktorej sa môže pokaziť 400 vecí.“
„Potom Max jasne vyjadril svoj názor, že pneumatiky boli naprd, takže sme začali uvažovať nad tým, či je riskantnejšie dôjsť na podpriemerných pneumatikách, alebo zamieriť do boxov a obuť softy.“
„Nakoniec sme si povedali, že to riskneme, nakoľko by sme stále mali pred Charlesom [Leclercom], po tom, čo by Max vyšiel z boxovej uličky, vyše trojsekundový náskok. Samozrejme, je to tímový šport, ale kľúčové strategické rozhodnutia spočívajú na pleciach vedenia.“
„Musíte len zvážiť riziká a výhody. Gianpiero Lambiase a Jonathan Wheatley do toho chceli ísť, tak som im povedal: ´V poriadku, ale neposerte to,´“ uzavrel Horner.
Zaujímavá bola nielen debata na boxovom múriku, ale rovnako tak vysielačková komunikácia medzi Maxom Verstappenom a jeho pretekovým inžinierom, ktorý z Holanďanovho zámeru ísť si po najrýchlejšie kolo pretekov nebol zrovna šťastím bez seba.
Komunikácia sa započala približne sedem kôl pred koncom, keď bol úradujúci šampión vyzvaný, aby zvoľnil a šetril pneumatiky. Max mal však iný nápad.
Lambiase: “Uisti sa, že to tieto pneumatiky do konca pretekov vydržia. Možno ich ešte využijeme.”
Verstappen: “Mohli by sme radšej absolvovať ešte jednu zastávku v boxoch.”
Lambiase: “To je pravdepodobne o čosi riskantnejšie. Tak či onak, dávaj si pozor na pneumatiky, tvoj náskok je v súčasnosti na úrovni 21 sekúnd.”
Lambiase: “Dávaj si pozor pri brzdení do prvej a tretej zákruty a vyhýbaj sa štrbinám.”
Lambiase: “Modré vlajky pre Gaslyho.”
Lambiase: “Max, začni chladiť pneumatiky, začni ich naozaj chladiť, a to ihneď. Ak to znamená nechať Gaslyho predbehnúť ťa, je to v poriadku. Len na pár kôl zvoľni tempo.”
Verstappen: “Radšej pôjdem do boxov, pretože je to hlúposť.”
Lambiase: “To riziko nám za to nestojí Max.”
Lambiase: “Pre porovnanie. Najrýchlejšie kolo je len o štyri stotiny rýchlejšie ako tvoje aktuálne najrýchlejšie kolo na prístrojovej doske.”
Verstappen: “Máme 24 sekundový náskok, poďme do toho.”
Verstappen: “Z týchto pneumatík už toho viac nevyžmýkam, len sa čoraz viac degradujú.”
Lambiase: “Ok, rozumiem, vďaka.”
Ako to napokon dopadlo, všetci vieme. Verstappen ku svojim mechanikom zamieril a onedlho na to sa jeho sektorové časy rozsvietili na fialovo. Z Rakúska si tak odniesol bod za najrýchlejšie kolo pretekov, a to už po štvrtýkrát v aktuálnej sezóne.