logo F1online.skF1online.sk

Russell vysvetľuje odvážnu voľbu: V kvalifikácii by som prezul už o kolo skôr

George Russell a Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2023

Keď si Mercedesy počas rozstrelu uvedomili, z ktorých pozícií budú štartovať v šprinte, azda už boli zmierené s tým, že dnes sa im nepodarí vybojovať žiadne body. Napokon česť strieborných šípov zachránil George Russell. Zdrojom tohto malého úspechu, a síce jedného bodu, bolo jeho dokonale načasované rozhodnutie prezuť na sliky.

Rakúsky šprint sa začal po prehánke na intermediálkach. Slabý dážď však ustal a trať začala rýchlo schnúť. Prvým odvážlivcom na slikoch (okrem Bottasa, ktorý ich chcel obuť už na štarte) bol George Russell a získal vďaka tomu niekoľko pozícií.

Pochvala patrí tímu, ale aj Georgeovi Russellovi. “Určite to bola kombinácia oboch strán. Podľa mňa to už bolo jasne vhodné na sliky. Už v predchádzajúcom kole som povedal, že keby to bola kvalifikácia, v tej chvíli by som chcel zamieriť do boxov,” prezradil pilot Mercedesu, ktorý navštívil svojich mechanikov v pätnástom kole. “Z pohľadu jazdca však netušíte, či za tých približne trinásť kôl dokážete získať späť stratené pozície.”

To bola úloha pre inžinierov. Ich jazdec dovtedy vyskúmal, či je už povrch naozaj dostatočne suchý. “Keď ste za inými monopostmi, tak jazdíte cez množstvo vodnej triešte, aj keď je trať polosuchá. Preto sa snažíte odhadnúť, či je skutočne suchá, či sa tá vodná triešť tvorí, pretože trať je vlhká alebo naozaj mokrá… alebo či je to pot na priezore mojej prilby!” zasmial sa s odkazom na žartovnú príhodu z Barcelony.

Približne polovica jazdcov sa rozhodla prezuť, polovica zas verila intermediálkam, resp. jej už nezostalo dosť času, aby dokázala rýchlosťou gúm vykompenzovať dvadsaťsekundovú stratu v boxoch. V druhej polovici pretekov sme tak videli množstvo akcie. Možno by sme mali oprášiť nápad Bernieho Ecclestonea s umelým zavlažovaním trate, a vždy ho vypnúť po prvých desiatich kolách, žartovali s Russellom reportéri Sky Sports.

Russell uznáva, že na suchu by sme sa tak často nedvíhali zo sedadiel. “Po takej kvalifikácii sa modlíte za podobné podmienky. Keby som bol na štartovom rošte v prvej päťke, asi by som to vnímal inak. Šprint je zaujímavý, ale podľa mňa je príliš krátky. Za normálnych okolností a na suchu by to boli nudné preteky.”

“Mali by sme jazdcom prikázať napríklad nasadiť len mäkkú zmes, aby sa gumy rýchlejšie ničili a mali sme viac akcie. Teraz vám stačí obuť mediumky a celé preteky ísť naplno v DRS vláčiku, v ktorom by ste nezmohli nič,” skonštatoval britský jazdec. “Najväčšia výzva to bola na výjazde z boxov. My jazdíme na trati a tým sušíme trať, ale nikto neprechádza cez boxy, tam bolo najviac vody.”

V záverečnej časti sme videli niekoľko úspešných Russellových manévrov, no ten posledný mu už nevyšiel. So siedmym Estebanom Oconom zviedol súboj na cieľovej čiare, na ktorej ho však prehral o ničotných 0,009 sekundy.

“Keď ste o päť sekúnd na kolo rýchlejší, tak sa vám ľahko predbieha,” zasmial sa. “Bolo to dosť priamočiare. Keby sme mali o dve kolá viac, tak by sme skončili o tri priečky vyššie.”

Lewisovi Hamiltonovi nebolo do spevu po vypadnutí v prvej časti šprintového rozstrelu. A aj keď mávol rukou so slovami, že “na šprintových pretekoch aj tak nezáleží”, bolo jasné, že ho to mrzelo.

Jeho cieľom pred šprintom vraj bolo “zabaviť sa po štarte zozadu”. Podarilo sa mu to? “Áno. Bolo to ako deň na motokárach,” pousmial sa Lewis Hamilton, ktorý obsadil nebodovanú desiatu priečku.

Potenciál však mal na oveľa lepší výsledok, keby mu komisári v kvalifikácii nezmazali postupový čas. “Dnes sme boli pomerne rýchli, takže sme mali poľahky skončiť v najlepšej päťke. V týchto pretekoch sme mali takú rýchlosť, že by som pravdepodobne skončil na pódiu, resp. blízko neho. Nebolo nám to súdené, tak sme sa počas pretekov zabavili. Stratili sme pár bodov, ale toto nie je najdôležitejší deň zo všetkých. Veľa sme sa toho naučili. Dúfam, že to zajtra zužitkujeme.”

Aká bude nedeľa? “Som blízko Ferrari, ktoré sú rýchle, a Red Bullu, ktorý je zas vo vlastnej lige. Ak sa mi podarí udržať krok s Ferrari, tak to bude skvelé, ale uvidíme.”

Súvisiace články

Diskusia