logo F1online.sk

Chceme docieliť, aby boli motory opäť hlučnejšie, hovorí Domenicali

Po štarte VC Kanady 2023
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 6. 2023

Po započatí turboéry a zavedení V6 motorov boli pohonné agregáty poriadne tiché. Časom však nabrali na hlasitosti. Stále to ale nie je to pravé orechové a najmä skalní fanúšikovia volajú po hlučnejších monopostoch. Šéf Formuly 1 Stefano Domenicali im chce vyhovieť.

Domenicali naznačil, že po zavedení nových predpisov budú autá v roku 2026 o čosi hlučnejšie. Súčasné pohonné jednotky, ktoré sú v obehu od roku 2014, sú síce ekologickejšie, no najmä spočiatku boli ledva počuteľné.

Teraz majú decibelov o čosi viac, ale stále je čo zlepšovať. Stefano Domenicali si to dobre uvedomuje a preto sa zaviazal motory z hľadiska hlasitosti opäť o čosi zatraktívniť.

„Pamätám si, že len pred pár rokmi ľudia hovorili: ´Mladá generácia už nemá záujem počuť neuveriteľný zvuk motora,´“ nechal sa počuť Domenicali v podcaste Beyond the Grid.

„V skutočnosti to nie je pravda. Aj mladí fanúšikovia, ktorí sa začínajú zaujímať o Formulu 1, chcú mať späť zvuk, pretože vytvára emócie, ktoré chcete cítiť, keď ste na okruhu.“

Domenicali pre austrálsku rozhlasovú stanicu 3AW uviedol, že monoposty by mali nabrať na hlasitosti po úprave pravidiel v roku 2026.

„Naším cieľom je zabezpečiť, aby sa nové nariadenia postarali o vyššiu hlasitosť samotného motora, ktorý sa podieľa na vytváraní emócií,“ poznamenal rodák z Imoly.

„Naši fanúšikovia chcú hlasnejšie motory a je našou povinnosťou, aby sme sa k tomu zaviazali.“

„Potrebujeme počuť iný zvuk. Je to hudba pre moje uši. Keď sme mali dvanásť valcov, zvuková frekvencia bola úplne iná – veľmi hlasná. Následne sme prešli na desať, osem a napokon šesť valcov – no už to nižšie nepôjde.“

„Situácia je však iná, ako v minulosti. Musíme mať na pamäti, že dnes, ako aj v budúcnosti, budeme stavať na hybridných motoroch,“ doplnil Domenicali.

Súvisiace články