logo F1online.sk

Wolff o Alonsovom divadielku: V tom je on dobrý

Fernando Alonso pred Lewisom Hamiltonom
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2023

Ak ste sledovali kanadskú veľkú cenu, určite vám neušlo vyšetrovanie Lewisa Hamiltona za nebezpečné vypustenie z boxov. Možno ste sa tiež dožadovali penalizácie pre sedemnásobného šampióna, no ak je to tak, podľa Tota Wolffa ste len skočili na lep Fernandovi Alonsovi, jazdcovi, ktorý je všetkými masťami mazaný.

Po nehode Georgea Russella sa v boxovej uličke strhla trma-vrma. Takmer celé štartové pole chcelo zarobiť na lacnej zastávke vrátane Fernanda Alonsa a Lewisa Hamiltona. Bolo to však tesné a mechanici Mercedesu vypustili svojho jazdca len tesne pred Alonsom. Napohľad sa zdalo, že ten musel prudko brzdiť a Hamiltonovi sa uhýbať, čo naznačoval aj divokým pohybom volantom.

Tento ľstivý manéver okamžite prekukol Toto Wolff. Keď sa naňho upriamil pohľad kamery, jasne dal svetu najavo, že Alonso podľa neho zahral divadielko, len aby komisárov presvedčil o tom, že Mercedes si zaslúži trest.

“Bola z toho taká malá dráma. Trochu pomykať volantom, jemne zošliapnuť brzdový pedál, v tomto je on dobrý; tie výkriky, že takmer som ho trafil!” pokrútil hlavou Toto Wolff. “Je to taká malá dráma.”

Mercedes to ustál, no Lewis Hamilton aj tak nakoniec spadol späť za Fernanda Alonsa. Jediný, kto to v nedeľu nezvládol, bol George Russell a jeho poškodený monopost. Britský jazdec po pretekoch tvrdil, že jeho odstúpenie nemalo mať žiaden súvis s nehodou vo ôsmej zákrute a v skutočnosti šlo len o negatívny efekt jazdy v premávke, ktorú inžinieri nečakali.

“Na oboch autách sme zaznamenali vysokú oxidáciu,” poznamenal na margo Russellovho odstúpenia Wolff. “Keď však trafil bariéru, tak sa úroveň oxidácie na ľavej strane dramaticky zvýšila. Mali sme pocit, že preteky nedokončíme, tak sme monopost odstavili.”

Dodávateľ brzdových komponentov Brembo, ktorého produkty využíva aj Mercedes, hovorí o oxidácii ako o potenciálne nebezpečnom jave. “Ak sa čo i len jeden chladiaci otvor bŕzd upchá, kotúč a brzdové doštičky musia neustále pracovať pri vyšších než optimálnych prevádzkových teplotách.” V prípade Russella sa zrejme nič neupchalo. Je pravdepodobné, že chladiace otvory bŕzd skrátka neboli dostatočne veľké na to, aby tesne za súperom dokázali uchladiť všetky interné komponenty. “Dôsledkom toho je ich oxidácia. V priebehu pár intenzívnych zabrzdení teploty trecieho materiálu vyletia nahor.”

Nedostatočné chladenie dostáva brzdy do “kritických podmienok” nielen pre brzdový materiál, ale aj pre brzdovú kvapalinu. “Okrem extrémne vysokého opotrebovania začne trecí materiál horieť a erodovať časti brzdového kotúča. Brzdová kvapalina sa zas dostáva nad bod varu a v brzdovom systéme dochádza k tvorbe bubliniek. Ak by monopost pokračoval v jazde, teda pilot by naďalej stláčal brzdový pedál, opotrebovanie by sa začalo dotýkať aj chladiacich kanálikov a vytvorilo rizikové podmienky pre rozpad brzdového kotúča.”

Tota Wolffa až tak neprekvapili problémy s brzdami. “V Montreale je to vždy tak, že s brzdami idete až na limit. Po Georgeovom kontakte s bariérou sme si uvedomili, že sa brzdy príliš rýchlo opotrebúvajú. Teploty rástli a rástli, tak sme odstúpili,” pokračoval šéf a tretinový majiteľ tímu.

Čo hovorí na Russellovu chybu? “George skrátka zaútočil. Tvrdo prešiel cez obrubník, no tentoraz nechcel zložiť nohu z pedálu a zákrutou prešiel ako predtým. Tentoraz to nevyšlo.”

Montreal tak zanecháva v tábore Mercedesu zmiešané pocity. Určite však prevažujú tie pozitívne, veď podľa Tota Wolffa sa jeho tím postupne dvíha. “Potvrdilo sa nám, že naše vylepšenia fungujú, čo je fajn. Najmä na takejto konfigurácii okruhu sme mali obavy, že tu nebudeme veľmi rýchli. Na začiatku sezóny by nás na takejto trati rozdupali. Boli sme však celkom dobrí a strácali sme len pár desatiniek na Fernanda a Aston Martin, ktorý výrazne vylepšil svoj monopost.”

“Musíme však zostať pri zemi, Max je stále ďaleko vpredu. Ale babka k babce, budú kapce. My sa tam dostaneme,” doplnil.