logo F1online.sk

Prestup do Ferrari bol veľmi lákavý, priznáva Newey

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 6. 2023

Ako dokáže jeden muž ovplyvniť dejiny jedného športu? Vo Formule 1 nemusia prepisovať históriu nevyhnutne len jazdci. Ako by asi vyzerali dejiny najvyššej motoristickej triedy, keby Adrian Newey prikývol na niektorú z ponúk Ferrari? S istotou vieme povedať len to, že Scuderia rozhodne mala záujem.

Predstavte si, že by Adrian pracoval pre Ferrari v rokoch 2009 až 2013 alebo v rokoch 2017 až 2019; o súčasnosti ani nehovoriac. Poznáme pritom niekoľko príbehov, ktoré záujem Ferrari o Neweyho dokumentujú. Naposledy o tom hovoril napríklad Piero Ferrari a predtým priznal podobné myšlienky aj sám Newey.

Uvažovanie o odchode z Red Bullu vraj prišlo v období nesmierne frustrujúcich sezón s motormi Renault. Adrian vtedy skrátka nemohol postaviť auto podľa svojho gusta, pretože mu v tom bránila architektúra pohonnej jednotky francúzskej automobilky, ktorá ju však prispôsobila pre potreby svojho monopostu, nie Red Bullu.

„V minulosti ma myšlienka na prestup do Ferrari veľmi lákala,“ priznal Newey v rozhovore s bývalým pilotom Ivanom Capellim pre Sky Italia. Mimochodom, s Ivanom sa veľmi dobre pozná, keďže obaja začínali vo Formule 1 takmer súčasne v tíme Leyton House.

„Kontaktovali ma, myslím, v roku 1993 a potom v roku 1997, keď som odchádzal z Williamsu do McLarenu. Bola to veľmi zložitá voľba. V tom čase však boli moje deti veľmi malé a ja som nechcel, aby museli zmeniť školu,“ dodal Newey.

A čo teraz? Veď deti sú už veľké a Adrian sa očividne do dôchodku nechystá. Prečo sa neujať veľkého projektu a po Williamse, McLarene a Red Bulle sa nezapísať do dejín aj s Ferrari? Nuž, kým vtedy boli jeho deti príliš mladé, teraz je on príliš starý. „Úprimne, keby som bol o 20 rokov mladší…,“ odpovedal Newey.

Capelli sa ho tiež opýtal, aké je jeho tajomstvo. Ako dokáže postaviť také dominantné autá? Keď ste najúspešnejším dizajnérom vo Formule 1 všetkých čias, musíte byť v niečom lepší než ostatní.

„Keď sa objavia nové pravidlá, napríklad v tom prechodnom období medzi preplňovanými a atmosférickými motormi, trávim množstvo času premýšľaním, aké príležitosti nám tieto predpisy ponúkajú,“ povedal Newey.

„Vždy sa snažím nájsť medzery a šedé zóny v pravidlách. Existujú situácie, keď od vás predpisy žiadajú jednu vec, ale nezaväzujú vás k tomu a umožnia vám postupovať originálne,“ dodal.

Adrian sa vo svojej kariére stretol s množstvom nesmierne úspešných pilotov. Príklady ako Mansell, Senna, Häkkinen, Vettel a mnohí ďalší sú len špičkou ľadovca. Red Bull si teraz užíva úspešné obdobie aj zásluhou Maxa Verstappena, ktorý neohrozene kráča za svojím tretím titulom majstra sveta.

„Max je podľa mňa dokonalý prototyp jazdca,“ vyhlásil Newey. „Má neskutočné nadanie na ovládanie auta a vrodené jazdecké schopnosti. Keď prišiel, robil omnoho viac chýb, pretože bol veľmi mladý a tlačil úplne na hranu. Teraz je to však inak.“

Súvisiace články