logo F1online.sk

Absencia továrenskej dohody nie je nevýhodou, znie z McLarenu. Dohodne sa s Red Bullom?

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 6. 2023

Znie to priam neuveriteľne, ale v roku 2026 by sme mali mať na rošte v F1 až šesť továrenských tímov. Niečo také sme sledovali naposledy na začiatku nového milénia a, ruku na srdce, málokto z nás dúfal, že sa niečo také ešte zopakuje. Stalo sa. V roku 2026 budú zákaznícke tímy na rošte v menšine. Iróniou osudu však tradičné tímy McLaren a Williams v súčasnosti nie sú dostatočne silné, aby si vyjednali podobné výhody ako pred dvadsiatimi rokmi.

Éra exkluzívnych dohôd s Hondou či Mercedesom je už dávno preč. Dva tradičné britské tímy si kedysi mohli určovať, ako by mala vyzerať architektúra ich motorov a nemecké automobilky Mercedes a BMW tieto priania plnili. Prešlo však dvadsať rokov a ani jeden z nich nie je v pozícii, aby mohol rokovať o továrenskej dohode s niektorou z automobiliek.

Dokonalým príkladom je dohoda Aston Martinu a Hondy. Japonská automobilka bude od roku 2026 dodávať pohonné jednotky britskému tímu, ktorý si môže sám určovať ich architektúru a prispôsobiť ich podľa vlastných potrieb.

McLaren bude však naďalej čistokrvným zákazníckym tímom núteným pracovať s motorom, ktorého dizajn je daný. Aj keď je to jasná nevýhoda, vo Wokingu sa musia tváriť, že im to nevadí. Vraj pokým máte blízky vzťah so svojím súčasným dodávateľom, nemusíte sa obávať.

„Pri uzatváraní zmlúv na rok 2026 musíte veľmi pozorne sledovať situáciu. Keď ste zákazník a navrhujete si vlastné šasi, ako napríklad McLaren, chcete dostatočný priestor na ovplyvňovanie dizajnu pohonnej jednotky a z hľadiska konkurencieschopnosti nechcete zostať pozadu,“ povedal šéf McLarenu Andrea Stella, ktorého cituje Motorsport.com.

„Práve o tom sa snažíme hovoriť pri našich diskusiách. Vieme, čo chceme dosiahnuť. Ak mám byť úprimný, nie sú to nijak náročné rozhovory a môžeme vyjednať, čo potrebujeme,“ dodal optimisticky.

„V ideálnom prípade chcete mať možnosť ovplyvniť všetky parametre. Existujú dve veľké kategórie: prvou je usporiadanie a integrácia pohonnej jednotky do šasi, druhou sú výkonnostné parametre a prevádzka motora. Pokiaľ ide o druhú kategóriu, tak sme v komfortnej pozícii, pretože FIA vytvorila podmienky, pri ktorých zákaznícke a továrenské tímy pracujú s rovnakými parametrami.“

„A pokiaľ ide o usporiadanie, tak ako som povedal, pri našich rozhovoroch určite riešime aj tento bod. Sme presvedčení, že budeme v dobrej pozícii. Ak to bude otázka posledných milisekúnd, dúfame, že sa nám to podarí kompenzovať vývojom podvozku a aerodynamiky,“ hovorí Stella.

„Vieme, že to nie je absolútne dokonalé, ale tento faktor nepovažujeme za rozhodujúci smerom do budúcna,“ dodal.

Šéf McLarenu vníma aj určité výhody, ktoré vyplývajú z pozície zákazníckeho tímu. Ak by totiž motor nebol dostatočne kvalitný, stajňa chce mať možnosť uniknúť spod zmluvy a vybrať si iného dodávateľa.

„Aj to je súčasťou rokovaní. Zo zmluvného hľadiska sa chcete chrániť a stanoviť si určité kritériá kvality a konkurencieschopnosti. Ak tieto nebudú splnené, potom chcete mať možnosť od zmluvy odstúpiť,“ povedal Stella.

S kým však McLaren tú dohodu nakoniec uzavrie? Je jasné, že do roku 2025 už nikto nebude meniť svojho dodávateľa, pretože by to prinieslo nulové výhody a maximálne riziká. V roku 2026 by sa nám však mohlo rozloženie síl zmeniť. Zákazníckych tímov nebude veľa, ale tie môžu jednotlivým automobilkám výdatne pomôcť zbieraním dát a zdieľaním nápadov.

McLaren, Williams a Haas (ak AlphaTauri zostane vo vlastníctve Red Bullu, tak bude určite odoberať aj jeho motory) sa môžu dostať do veľmi dobrej vyjednávacej pozície. Aj keď Zak Brown nemal dostatočnú silu, aby sa dohodol s Hondou, stále môže pre svoj tím vyjednať dobrú zmluvu s iným dodávateľom.

Redaktor F1 TV Will Buxton prišiel v Španielsku s informáciou, že prestup Roba Marshalla z Red Bullu do McLarenu môže byť súčasťou väčšej rošády zahŕňajúcej aj dodávku pohonných jednotiek. McLaren vraj veľmi usilovne rokuje a od roku 2026 by ho mohli poháňať motory Red Bull-Ford.