Mrazivé zábery z Indy 500: Odtrhnuté koleso takmer zasiahlo ľudí na tribúne
Motoršport je nebezpečná zábavka nielen pre jazdcov a ľudí pohybujúcich sa na trati. Ako sa ukázalo počas nedeľných pretekov Indy 500, rizikový môže byť aj pre divákov v hľadisku. Tribúnu za druhou zákrutou len tesne minulo odtrhnuté koleso z monopostu Kyla Kirkwooda.
Prvých 150 kôl 107. ročníka pretekov na okruhu v americkom Indianapolise prebehlo prekvapivo pokojne, keď sa zaobišlo len s dvoma žltými fázami. Záver Indy 500 sa však premenil na festival nehôd. Maršali museli v priebehu pätnástich kôl až trikrát vyťahovať červené vlajky. Najhrozivejšie vyzerala hneď tá prvá.
Felix Rosenqvist sa pred koncom pretekov ocitol v prvej päťke, keď ho však v prvej zákrute predbehol Josef Newgarden. Pilot McLarenu však v tej chvíli stratil prítlak v prednej časti auta, v dôsledku čoho došlo ku kontaktu s vonkajšou bariérou. Monopost so zlomenými závesmi sa presunul na vnútorný okraj trate, no neovládateľný stroj sa následne dostal do cesty pilota tímu Andretti Autosport Kyla Kirkwooda.
Kirkwood sa mu pokúšal vyhnúť, no zároveň si musel všímať súpera pred sebou. Nasledoval preto kontakt, ktorý Kirkwooda obrátil dolu hlavou a s monopostom sa kĺzal niekoľko stoviek metrov. Americký pretekár vyviazol z nehody bez následkov.
Počas kolízie sa však udialo aj niečo iné: Ľavé zadné koleso monopostu Kyla Kirkwooda po náraze preletelo ponad ochranný plot a len pár metrov popri tribúne plnej ľudí, ktorí sa na svojich miestach začali krčiť. Nechceme si ani predstaviť, čo by sa stalo, keby koleso letelo len o pár metrov doprava priamo do davu.
Napokon dopadlo na parkovisko za tribúnou, trafilo sedan diváka z Indianapolisu Robina Matthewsa a po odraze zasiahlo golfový vozík. Podľa hovorcu IndyCar sa všetko zaobišlo bez zranení, odnieslo si to len pár pokrčených plechov.
“Nevidel som ho dopadnúť,” hovorí pre IndyStar Robin Matthews, poškodený divák. “Zišiel som dolu a zrazu mi hovoria: Robin, to je tvoje auto! Pomyslel som si, že to nebude pravda, že si zo mňa strieľajú.” Nikto si z neho nestrieľal. I napriek škode je rád, že to dopadlo takto. “Je to auto, to je v pohode.”
V minulosti si na pretekoch Indy 500 vypýtali odtrhnuté kolesá tú najvyššiu daň hneď dvakrát. V roku 1938 zomrel Everett Spence, ktorý sledoval priebeh pretekov na svojom aute. Podľa dobovej tlače Spencea zasiahlo do hlavy uvoľnené koleso z monopostu Emila Andresa, zatiaľ čo sedel vedľa svojej manželky.
Aj ročník 1987 má prívlastok tragický. Fanúšik Lyle Kurtenbach zomrel na poranenia hlavy, keď auto Tonyho Bettenhausena kolidovalo so súperom a kontakt vymrštil jedno z kolies do vzduchu. Žiaľ, v ceste mu stál Kurtenbach. Po tejto fatálnej nehode bola výška ochranného oplotenia okolo trate upravená z pôvodných 4,5 na rovných 6 metrov.