FIA zrovnoprávňuje IndyCar, zavádza tréningový “nadstavený čas” a skracuje testy na rok 2027


Na stredajšom zasadnutí Svetovej motoristickej rady FIA v Taškente boli oficiálne schválené viaceré zmeny v pravidlách. V prvom rade potešia pilotov v IndyCar, ktorí majú ambíciu dostať sa do Formuly 1. Spokojnejšie však budú aj tímy, ktoré žiadali o úpravu šprintových víkendov.
Séria IndyCar bola z pohľadu superlicenčných bodov doposiaľ veľmi podceňovaná, na čo už dlho upozorňovali nielen jazdci pôsobiaci v USA, ale aj mnohí experti. Doposiaľ totiž piloti mimo pódiových priečok v šampionáte získavali menej superlicenčných bodov ako jazdci juniorskej Formuly 3, hoci z hľadiska konkurencie a náročnosti F3 nedosahuje takú vysokú úroveň.
Najnovšie si jazdci za veľkou mlákou polepšia a prechod z IndyCar do Formuly 1 bude jednoduchší. Jedným z pretekárov so superlicenčnými problémami bol Colton Herta, ktorý pre nedostatok bodov v roku 2021 nemohol jazdiť za AlphaTauri. Keby už vtedy platil nový systém, namiesto 32 licenčných bodov by ich mal vtedy na konte až 48. Na zisk superlicencie je potrebné za posledné tri sezóny nazbierať 40 bodov.
| Šampionát | Body za umiestnenie | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | |
| Formula 2 | 40 | 40 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
| Formula 3 | 30 | 25 | 20 | 15 | 12 | 9 | 7 | 5 | 3 | 2 |
| IndyCar (pôvodné) | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
| IndyCar (nové) | 40 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | 8 | 6 | 3 | 1 |
Poznamenajme, že táto zmena sa nebude počítať retrospektívne, ale bude sa vzťahovať až na výsledky od budúceho roka. Coltona Hertu to však nemusí mrzieť. Teraz síce mieri do Formuly 2, aby si potrebné superlicenčné body vybojoval, no aj keby sa jeho body prepočítali retrospektívne, superlicenciu by nedostal. Z 35 bodov by si polepšil na 39, takže extra bod by musel získať napríklad jazdou vo voľnom tréningu. Cadillac by mu však jazdu vo voľnom tréningu v tejto sezóne nedokázal vybaviť.
Čo ešte schválila Svetová motoristická rada FIA?
Jedna z najdôležitejších zmien sa týka šprintových súťažných víkendov. Doposiaľ mali tímy k dispozícii len jeden voľný tréning, no neraz o tieto jazdy prišli pre červené vlajky. FIA vyslyšala žiadosti, aby bolo možné v takom prípade tréning predĺžiť.
Presná podoba pravidiel ešte nie je zverejnená na oficiálnom webe FIA. Podľa dostupných informácií však tréning bude možné predĺžiť, ak bude prerušený červenou vlajkou najneskôr v 45. minúte. Riaditeľstvo pretekov v tom prípade vypočíta, koľko minút trvá prerušenie, a podľa toho určí “nadstavený čas”. Štandardných víkendov sa zmena netýka, naďalej budú súčasťou programu tri hodinové tréningy bez možnosti predĺženia.
V roku 2026 nás čakajú až tri predsezónne testy, čo súvisí s novou technikou aj novými pohonnými jednotkami. Inžinieri v priebehu budúceho roka odstránia problémy so spoľahlivosťou, a tak FIA nevidí dôvod, aby boli predsezónne testy rovnako dlhé aj v roku 2027. Na zasadnutí bola schválená zmena, aby sa Formula 1 v roku 2027 vrátila k jednému predsezónnemu testovaciemu bloku, ako to bolo v roku 2025.
Ďalšie zmeny v športových pravidlách sa týkajú nasledujúcich bodov:
- Obmedzenie alokácie slikov počas šprintových víkendov bude po novom platiť aj v prípade mokrej šprintovej kvalifikácie.
- Limit prevádzkového personálu sa dočasne zvyšuje z 58 na 60 ľudí, aby tímy zvládali prácu s novou generáciou monopostov.
- Došlo k zjednodušeniu pravidiel ohľadom prerušenia a reštartu pretekov.
- Boli aktualizované pravidlá pre špecifikáciu monopostov nasadzovaných pri testovaní pneumatík, aby korešpondovali s novou generáciou áut.
- Pravidlá boli aktualizované tak, aby korešpondovali s využívaním aktívnej aerodynamiky a boli v súlade s technickými pravidlami.
Okrem toho FIA avizuje drobné úpravy vo formuláciách technických pravidiel vrátane testov flexibility karosérie a spresnenie pravidiel ohľadom využívania energie v rámci pohonnej jednotky.







