Arrivederci, úzke bočnice! Mercedes to po osemnástich mesiacoch vzdal (aktualizované)
Zrušenie podujatia v Imole, špekulácie o prestupe Lewisa Hamiltona do Ferrari či dohoda Aston Martinu a Hondy o dodávkach pohonných jednotiek po roku 2026; všetky tieto témy v Monaku s prehľadom prekonalo predstavenie noviniek monopostu W14. Aj keď tomu mnohí do poslednej chvíle nechceli veriť, Mercedes sa po asi osemnástich mesiacoch vzdal úzkych bočníc.
Aj keď sú bočnice najviditeľnejším prvkom monopostu, ich význam mnoho ľudí, vrátane tých vo farbách Mercedesu, opakovane bagatelizovalo. Fotografie zasvätených v padoku však ukazujú, že Mercedes zmenil aj systém chladenia, ktorý je na šírku bočníc úzko naviazaný, a predné zavesenie, ktoré má na celkovú aerodynamiku monopostu významný vplyv. Môžeme teda definitívne povedať, že Mercedes zmenil koncept? A ako to ovplyvní jeho výkonnosť?
Kým odpoveď na prvú otázku zrejme bude kladná, odpoveď na druhú zostáva záhadou. Na to si budeme musieť počkať pravdepodobne až do Barcelony, keďže Monako je zrejme najmenej reprezentatívne podujatie v kalendári.
Na tomto mieste je vhodné spomenúť toľkokrát omieľané slová technického šéfa Mercedesu Jamesa Allisona z januára 2022: „Viem si však predstaviť, keďže sú autá celkom nové a celkom odlišné, že jeden alebo dva tímy to urobia celkom nesprávne a čaká ich neuveriteľne bolestivá sezóna.“
Priznal Mercedes týmto krokom chybu alebo mu, paradoxne, poskytnú problémy z posledných dvoch rokov určitú výhodu? V súčasnosti máme viac otázok ako odpovedí, ale odpoveď na jednu z najväčších otázok posledných mesiacov, či Mercedes nakoniec vzdá svoje úsilie pri krotení úzkych bočníc, už poznáme.
„Zmeny balíka potvrdzujú, že koncept bez bočníc, ktorý Mercedes presadzoval od začiatku éry prísavného efektu, bol zavrhnutý. Miesto toho sa tím vybral cestou pripomínajúcou koncepty Aston Martinu či Alpinu,“ píše redaktor portálu Motorsport.com Jon Noble.
„Okrem zmien bočníc prišiel Mercedes aj s prepracovanou podlahou a novým predným zavesením,“ dodal.
Je známe, že okrem aerodynamických benefitov je cieľom inžinierov poskytnúť svojím pilotom stabilnejšiu a vyváženejšiu platformu, na čo sa George Russell a Lewis Hamilton sťažovali prakticky už od vlani. Ostatne to pred štartom monackého víkendu povedal aj boss stajne Toto Wolff.
„Na základe vlastných skúseností v tomto športe môžem povedať, že vo Formule 1 sa nedejú zázraky. Dúfajme však, že poskytneme jazdcom stabilnejšiu a predvídateľnejšiu platformu, na ktorej budeme môcť v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch stavať,“ povedal Wolff.
- Značky
- Mercedes
- Toto Wolff