logo F1online.sk

Je Alpine na predaj? Generálny riaditeľ kritizuje vlastných a sľubuje zmeny

Pierre Gasly
© XPB Images/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 5. 2023

Keď sa továrenský tím Renault v roku 2016 vrátil na štartový rošt, ambície a ciele stajne boli jednoznačné – napodobniť roky 2005 a 2006 a dostať francúzsku automobilku na samotný vrchol motoristického športu. Napriek nemalým ambíciám, investovaným zdrojom a častým personálnym zmenám zostáva Renault – v roku 2021 premenovaný na Alpine – dlžný svojim veľkohubým vyhláseniam. Bude ďalší neúspešný rok znamenať zásadné zmeny a obmedzí pýcha Francúzska svoje aktivity vo Formule 1?

Aj keď si to v súčasnosti neuvedomujeme, víkend v Miami môže mať pre Alpine historický punc. Generálny riaditeľ automobilky Laurent Rossi si to v priebehu podujatia namieril do vlastných radov a skritizoval tím pod vedením súčasného šéfa Otmara Szafnauera, ktorého, mimochodom, začiatkom roku 2022 sám vymenoval.

Rossi tak učinil najprv pre francúzsku televíziu Canal+ a potom sa na svoj pretekársky tím oboril aj prostredníctvom oficiálneho portálu Formuly 1.

Rok 2022 sa pre Alpine niesol na vlne optimizmu. Napriek problémom so spoľahlivosťou sa inžinierom podarilo v priebehu sezóny významne pokročiť a zdolať McLaren v súboji o celkové štvrté miesto Pohára konštruktérov. Pred rokom 2023 tak boli ciele jasné – v Enstone chceli urobiť ďalší krok, získať viac bodov a ešte viac sa priblížiť trojici top tímov. Všetci si veľmi dobre uvedomujú, že Alpine by nemal bojovať v strede poľa, ale automobilka sa od roku 2016 skrátka nedokáže vymaniť z bludného kruhu.

Miesto ďalšieho postupu nahor sa však Francúzi bezradne prizerali, ako Aston Martin zožal obrovskú slávu a štyrikrát vystúpil na pódium, kým Pierre Gasly a Esteban Ocon sa motajú prinajlepšom okolo deviateho a desiateho miesta.

Veľká cena Azerbajdžanu priniesla skvelú metaforu celého počínania Renaultu vo Formule 1 od roku 2016. Tím dorazil do Baku na vlne veľkých očakávaní a predstavil balík vylepšení, ale víkend na brehu Kaspického mora bol katastrofou. Tím mal problémy so spoľahlivosťou, spadol hlboko mimo bodované priečky a nakoniec zostal dlžný svojim vyhláseniam o „veľkom kroku vpred“ – podobných príbehov napísala stajňa od roku 2016 nespočetné množstvo.

Kritika od vlastného šéfa

V Miami už pôsobil Alpine omnoho lepším dojmom, ale Pierre Gasly a Esteban Ocon len s malým náskokom zdolali monopost mikrotímu Haas. Pod ťarchou fiaska v Baku a zrejme aj pod vplyvom nenaplnených sľubov od podriadených praskli nervy generálnemu riaditeľovi Alpinu Laurentovi Rossimu. Ten veľmi nevyberavo zaútočil na vlastný tím – a vlastne aj na seba – a padali ostré slová.

„Na začiatku sezóny zaostávame za našimi vývojovými cieľmi,“ prehlásil Rossi exkluzívne pre F1.com. „Chceli sme si upevniť celkové štvrté miesto, ale k tomu nám chýba výkonnosť. Urobili sme veľa chýb, skrátka príliš veľa chýb, a keď sa popri relatívne slabšej výkonnosti dopustíte aj prevádzkových omylov, dostanete sa do ťažkej pozície.“

„Čaká nás ťažký rok. Sezóna stále len začína. Nechcem sa vzdať, ale niekoľko vecí sa musí zmeniť. Musíme pokračovať v posilňovaní tímu a získať späť výkonnosť. Zmeniť musíme aj – a z veľkej časti to platilo aj vlani – naše myslenie. Platí to o našich súčasných ľuďoch a bude to musieť platiť aj pre ľudí, ktorých doplníme do nášho tímu.“

„Začína to priznaním vlastných chýb, neopakovaním tých istých chýb a nakoniec poučením sa z nich. Robiť chyby je v poriadku, ale ich opakovanie už nie je v poriadku, pretože to znamená, že ste sa nepoučili. Množstvo výhovoriek v tomto roku viedlo k slabej výkonnosti a nedostatočnej prevádzkovej dokonalosti,“ hovorí CEO automobilky Alpine.

„Musím to riešiť a potrebujem na to správnych ľudí. Potrebujem, aby si tím uvedomil, že je to na ňom a nie na mne – oni to musia urobiť a je to ich zodpovednosť. Dúfam, že ich diagnostika dospeje k rovnakému záveru. Dám im jasne najavo, že takto som stanovil diagnózu a musia to napraviť,“ dodal Rossi.

Sám sa koncom roku 2021 preslávil výrokom, že Alpine má „100-pretekový plán“, na ktorého konci majú byť tie najväčšie trofeje. Nuž, v súčasnosti nás delí iba pár týždňov a Alpine bude v tretine cesty.

Rossi v tomto roku obmedzil svoju účasť na každodennom živote tímu. Možno aj preto mu nevadí strieľať do vlastných radov a možno si tým aj umýva ruky. V ostatnom čase sa sústredil viac na automobilku Alpine, ktorá má pred sebou takisto množstvo práce a ani na tomto fronte sa Rossi zatiaľ nemôže pochváliť zvlášť hmatateľnými výsledkami, ale pokiaľ ide o výsledky pretekárskeho tímu, neštítil sa ukázať prstom na šéfa stajne Otmara Szafnauera.

„On je zodpovedný za výkony tímu – to je jeho práca,“ prehlásil Rossi rétorikou Enza Ferrariho, ktorá sa v roku 2023 už príliš nenosí. „V tomto smere nie je čo skrývať. Otmar riadi tím; v tejto aj v ďalších sezónach vedie Alpine za dosiahnutím stanovených cieľov, ktorých základom je neustále napredovanie, ako sme ukázali v prvých dvoch rokoch piatym a štvrtým miestom. Jeho úlohou je obrátiť loď a dosiahnuť požadovanú úroveň výkonnosti.“

„Vlani sme mali tím, ktorý si počínal pomerne dobre. Obsadili sme štvrté miesto, čo bolo najvýraznejšie zlepšenie za dlhé roky. Tím sa viac-menej skladá z rovnakých ľudí, takže si nepripúšťam, že by to nemal dokázať. Otmar síce nerobí všetko, ale zodpovednosť padá na jeho hlavu,“ dodal Rossi.

Szafnauer je veľmi skúsený a tieto slová určite pochopil. Aj keď to možno znie zvláštne, stále je to diplomatický odkaz, že v prípade neúspechu bude prvý na odstrel on. „Dôvera rastie s dobrými výsledkami a zmenšuje sa so zlými výsledkami,“ reagoval Rossi na otázku dôvery medzi šéfom stajne a jeho generálnym riaditeľom.

Aston Martin spôsobil v Enstone krušné časy

Je zrejmé, že situácia by nebola taká kritická, keby sa Aston Martinu nepodaril obrovský skok vpred. Zo slov Rossiho je pritom úplne zrejmé, čo svojim ľuďom vyčíta. Papierovo – alebo aspoň podľa jeho názoru – má byť Alpine lepšie vybavený a práve Francúzi mali Formule 1 pripraviť takéto prekvapenie, nie Briti.

„V Enstone nikdy nedisponovali takými zdrojmi po takú dlhú dobu,“ prehlásil Rossi, ktorému pokroky Aston Martinu akosi nejdú do hlavy.

„Pokiaľ viem, tak Aston Martin má menej inžinierov, nemajú vlastný veterný tunel a ich továreň ešte nie je v prevádzke. Vývoj zrýchlili vďaka príchodu tých správnych ľudí, takže je to o kreativite a efektivite. Také sú pravidlá hry a my to vieme. Takže prepáčte, ale nie, zdroje pre mňa nie sú žiadna výhovorka,“ prehlásil Rossi.

Existujú však priam hmatateľné dôkazy o tom, ako na tom Alpine – aj pod vedením súčasného CEO – skutočne je. Sám Szafnauer sa počas amerického víkendu pochválil, že tím konečne vymení prastarý simulátor a pokračuje v náborovom procese. Naznačil však, že aerodynamické oddelenie Alpinu nedosiahne veľkosť trojice top tímov, aj keď sa im v najbližšom období aspoň priblíži.

Szafnauer v defenzíve

Rumunovi jeho súčasnú pozíciu málokto závidí. Svojím spôsobom je na tom podobne ako šéf Ferrari. Existuje celý rad racionálnych dôvodov, prečo jeho tím nevyhráva, ale od neho sa z nejakého dôvodu očakáva, že silou vôle prekoná všetky problémy, obráti gravitáciu hore nohami a vzoprie sa komiksovým Avengers, len aby Alpine dostal na vrchol. Dvadsaťročný simulátor či menšie aerodynamické oddelenie sú až druhoradé dôvody – tými prvoradými bude vždy „neschopnosť“ šéfa.

Szafnauer sa tak musel v Miami vyrovnávať aj s kritikou netrpezlivého šéfa. Otmar svoj tím pred kritikou, samozrejme, bráni, ale v tomto období istotne absolvuje niekoľko nepríjemných rozhovorov.

„Čítať niečo také v novinách len zvyšuje tlak na tím. Všetci si predsa chceme počínať dobre,“ bráni sa Szafnauer. „Všetko to sú veľmi skúsení technici a inžinieri. Vyvíjame na seba tlak a musíme to zlepšiť.“

„Netuším, prečo došlo až na takéto vyjadrenia, na to sa musíte opýtať jeho, ja sa ho na to určite opýtam. Pozrite, v Baku sme nepodali dostatočný výkon, jazdci sa zrazili v Austrálii a v Bahrajne sa na nás zosypali myriady penalizácií.“

„Nebol to najhladší štart do sezóny a možno preto sa rozhodol vyjadriť takto. Môžeme len nájsť a pochopiť podstatu problémov a potom sa uistiť, že zavedieme procesy alebo privedieme ľudí, ktoré zabránia ich opakovaniu,“ dodal Szafnauer.

Koniec Alpinu ako sme ho poznali?

Možno mali tieto Rossiho vyjadrenia úplne iný dôvod ako frustráciu nadriadeného. Možno je stajňa z Enstone na prahu ďalšieho míľniku vlastnej existencie. Práve počas víkendu v Miami sa totiž objavili špekulácie o možnom odpredaji stajne alebo jej časti.

Aj keď ich Rossi bleskovo poprel, renomované zdroje vypustili do éteru správy o záujme amerických investorov a nezáujme Renaultu investovať do svojho stredopoľového tímu rovnaké prostriedky. Záujem o kúpu vlastníckeho podielu má vraj americký obchodník s automobilmi z Fort Lauderdale – rodiska Logana Sargeanta – AutoNation. Spoločnosť s obratom asi 27 miliárd dolárov sa počas víkendu v Miami stala oficiálnym partnerom Alpinu, ale zasvätení v tejto súvislosti očakávali tlačové stanovisko s trochu odlišným obsahom.

Veď do Miami pricestoval okrem Rossiho aj generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo.

„Špekulácie naznačovali trochu odlišné tlačové stanovisko,“ napísal vo svojom blogu renomovaný žurnalista Joe Saward o dohode medzi Alpinom a AutoNation. „Bola to rozumná dohoda pokiaľ ide o zlepšenie predajov cestných automobilov Alpine na americkom trhu, ale teraz je už jasné, že existuje súbežná dohoda o odpredaji minimálne 25-percentného podielu do rúk investora, na ktorej sa stále pracuje. Šéf Renaultu Luca de Meo a šéf Alpinu Laurent Rossi boli cez víkend na Floride a potvrdili tieto správy, ale neboli ochotní prezradiť meno možného kupca pred definitívnym uzavretím dohody. De Meo síce povedal, že záujemcom je americká športová a mediálna investičná skupina, ale tých sú v okolí desiatky.“

Podľa Sawardových správ sa jedná o obrovský obchod v hodnote až 850 miliónov dolárov. To sú vraj skvelé správy pre všetkých investorov v F1. Potvrdzuje to ohromný nárast hodnoty jednotlivých tímov a Alpine vďaka tomu získa ohromné prostriedky na ďalší rozvoj. Okrem toho, účtovníci Renaultu budú nemenej spokojní, že v tomto roku môžu do kolónky aktív prirátať necelú miliardu.

Keď však vytiahol v rozhovore s Rossim otázku zdrojov a prípadného odchodu Renaultu reportér Lawrence Barretto, nestihol vraj ani dokončiť otázku. „Nie, riziko je nulové. Riziko je nulové,“ opakoval šéf Alpinu. „Renault je extrémne odhodlaný. Vedeli sme, že na ceste sa objavia výtlky a už som to niekoľkokrát zopakoval.“

A zo Sawardovho blogu musíme „vypichnúť“ ešte jednu zaujímavosť, ktorá sa týka vyššie uvedenej kritiky šéfa Alpinu. V okruhu potenciálnych nástupcov Otmara Szafnauera sa vraj objavilo meno Éric Boullier. Francúz už predtým Renault viedol, ale jeho následné pôsobenie v McLarene skončilo ponížením. Do veľkej francúzskej rodiny okolo Laurenta Rossiho by však vďaka svojmu pasu zapadol lepšie.