logo F1online.skF1online.sk

Wolff: Súčasné autá sú naprd. Vyhrá auto, ktoré je najmenej zlé

Max Verstappen
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Masár
Tomáš Masár3. 5. 2023

Zatiaľ čo niektorí si nové pravidlá pochvaľujú, čoraz väčšia časť formulovej obce ich kritizuje. Najnovšie sa do tejto skupiny zaradil aj Toto Wolff. Rakúšan tvrdí, že hoci dnes veľkú úlohu zohráva podvozok a úroveň prítlaku, ešte dôležitejšie je to, či je daný monopost dobre ovládateľný – a aj v tomto smere neprekvapivo dominuje Red Bull.

Red Bull ovládol po zavedení nových technických pravidiel až 21 z 26 pretekov. Nové technické predpisy, ktoré do Formuly 1 prinavrátili prísavný efekt, tímu z Milton Keynes očividne vyhovujú, veď už poldruha roka sa na Rakúšanov nikto nechytá – a to ani Mercedes, ktorý sa o to vehementne snaží.

Podľa Tota Wolffa však strata Mercedesu na Red Bull nie je spôsobená nedostatočným prítlakom, ale skôr tým, že je monopost RB19 na trati väčšmi poddajným.

„Myslím si, že v našom prípade je to skôr o tom, ako sa auto ovláda, nie o čistom prítlaku,“ vysvetlil Toto Wolff. „Mohli by sme na auto vyvinúť veľa prítlaku, no bolo by príliš nízke a tuhé. Prostredníctvom onboardu môžete vidieť, že auto [Red Bullu, pozn. red.] na rovinkách alebo počas toho, ako prechádza nerovnosťami, kladie len veľmi malý odpor. V zákrutách je nesmierne vyvážené. Všetky ostatné autá sa správajú nesmierne komplikovane. Vo všeobecnosti si myslím, že autá s prísavným efektom sú naprd a ide len o to, kto má najmenej zlé auto.“

Aj keď Wolff nevie, ako dlho bude zvyšku poľa trvať, kým sa na Red Bull dotiahne, hovorí, že nie ja za zmenu pravidiel. Náskok „červených býkov“ je vraj potrené zmazať poctivou prácou.

„Vždy existuje riziko, že bude [pri zmene pravidiel] dochádzať k cyklom, počas ktorých bude jeden tím ďaleko pred ostatnými,“ poznamenal Wolff. „Ak si správne pamätám, tak v Baku bol [Red Bull] po štyridsiatich kolách dvadsať sekúnd pred Leclercom, takže bol o pol sekundy na kolo rýchlejší. Aspoň sme však videli, že na to skutočne tlačili.“

„Pol sekundový náskok je pomerne veľký. Buď budeme musieť, aby sme ich dobehli, všetci spoločne odviesť lepšiu prácu, alebo zmeniť pravidlá, no nemyslím si, že by sme sa k tejto druhej možnosti mali uchýliť. Musíme vyhrávať na základe zásluh, čo znamená, že musíme byť múdrejší a vyvíjať rýchlejšie ako Red Bull.“

„Myslím si, že to môžeme uzavrieť. Ak sa vydáme správnou cestou, nebude ani tak potrebné zvýšiť prítlak, ale pôjde skôr o to, aby sme dali jazdcom auto, o ktorom budú vedieť, že keď zatočia do zákruty, zadná časť nepredbehne predok, s čím sa v súčasnosti trápime. Ak sa nám to podarí, budeme sa môcť [na Red Bull] dotiahnuť.“

Mercedes sa k Red Bullu v ideálnom možnom prípade priblíži už v Imole, kde hodlá predstaviť viacero vylepšení. Rakúšan sa však ponosuje na rozpočtový strop, ktorý snahy „strieborných šípov“ vrátiť sa opäť na čelo poriadne spomaľuje.

„Zasekli sme sa viac ako predtým,“ povedal Wolff. „Ak by sme totiž neboli ničím viazaní, priniesli by sme iný podvozok. Takto sa musíme naozaj starostlivo rozhodnúť, čo chceme upgradovať. V Imole preto predstavíme nové predné pruženie a tiež nový aerodynamický balík a podlahu.“

„Ak by sme však neboli ničím obmedzení, priniesli by sme dvakrát viac vylepšení, to však aj ostatní. Je to relatívna hra, pri ktorej musíte byť chytrí a robiť správne rozhodnutia, ktoré prinesú optimálny výkon,“ dodal 51-ročný rodák z Viedne.

Súvisiace články

Diskusia