Massa chce preskúmať právne možnosti, ako anulovať výsledky VC Singapuru 2008
Aféra Crashgate opäť ožíva. Bezpochyby jeden z najgigantickejších škandálov v histórii Formuly 1 máta aj po pätnástich rokoch. Povzbudený vyjadreniami Bernieho Ecclestona chce aktivovať stroj času brazílsky pretekár Felipe Massa, ktorý plánuje preskúmať právne cesty, ktorými by mohol zmeniť výsledok sezóny 2008.
Znie to priam nereálne, ale čo môže Brazílčan stratiť? V roku 2008 prišiel o titul pár metrov pred cieľom záverečnej Veľkej ceny Brazílie. Felipe vtedy na domácej pôde vyhral, takže asi ťažko mohol urobiť niečo lepšie, ale v srdciach jeho fanúšikov, i fanúšikov Ferrari, zostávajú pevne zakorenené dve veľmi nešťastné udalosti sezóny 2008, ktoré mohli celkom zmeniť jej výsledok.
Prvou je Veľká cena Maďarska, keď Massa vypadol tri kolá pred koncom po výbuchu motora, druhou, samozrejme, Veľká cena Singapuru.
Nelson Piquet junior vtedy v štrnástom kole úmyselne havaroval, aby pomohol k víťazstvu Fernandovi Alonsovi. Ten krátko predtým, na prvý pohľad úplne nezmyselne, predčasne zastavil v boxoch, aby prezul pneumatiky. Následná Piquetova nehoda znamenala hromadné prezúvanie pneumatík a do boxov zamieril aj líder pretekov Felipe Massa.
Kým sa Piquetov tímový kolega Fernando Alonso ujímal vedenia, došlo v boxoch Ferrari k veľmi nepríjemnému incidentu, keď bol brazílsky pretekár vypustený z boxov, aj keď bola palivová hadica stále pripojená k nádrži. Ferrari hadicu vytrhlo a poslalo k zemi niekoľko mechanikov. Snaha odpojiť ju pripravila Massu o množstvo času a Brazílčan dokončil preteky až na trinástom mieste.
Na konto si tak „pripísal“ nulu, kým jeho rival v boji o titul Lewis Hamilton šesť bodov za tretie miesto. Tie sa mu nakoniec náramne zišli.
Aféru Crashgate pred niekoľkými dňami oživil Bernie Ecclestone, na čo následne reagoval aj sám Felipe Massa.
„Max Mosley a ja sme boli počas sezóny 2008 informovaní o tom, čo sa stalo na pretekoch v Singapure. Piquet junior povedal svojmu otcovi Nelsonovi, že ho tím požiadal, aby v určitom momente úmyselne vrazil do múra, zapríčinil tým výjazd bezpečnostného vozidla a pomohol svojmu tímovému kolegovi,“ prehlásil Ecclestone v rozhovore pre F1-Insider.com.
„V tom čase sme sa rozhodli neurobiť nič. Chceli sme šport ochrániť a zachrániť pred obrovským škandálom. Mali sme však dostatok informácií na to, aby sme celú záležitosť vyšetrili. Podľa stanov by sme ale za týchto podmienok museli preteky v Singapure zrušiť.“
„To by znamenalo, že výsledky zo Singapuru by sa do šampionátu nezapočítali. Majstrom sveta by sa tak stal Felipe Massa a nie Lewis Hamilton. Ešte aj dnes mi je Massu ľúto. Vyhral záverečné preteky doma v Sao Paulo, všetko urobil správne. Bol pripravený o titul, ktorý si zaslúžil, zatiaľ čo Hamilton mal všetko šťastie sveta a získal svoj prvý majstrovský titul.“
„Dnes by som to už riešil inak. Michael Schumacher je preto pre mňa jediným sedemnásobným majstrom sveta – aj keď štatistiky hovoria niečo iné,“ dodal Ecclestone.
Massu tieto slová zaujali natoľko, že oživil svoje pätnásť rokov staré úsilie o anulovanie výsledkov Veľkej ceny Singapuru 2008. FIA ešte pred rokmi pokrčila ramenami s odkazom, že s výsledkami už nie je možné nič urobiť. Podľa Medzinárodného športového kódexu totiž nie je možné nič zmeniť, akonáhle dôjde k odovzdaniu trofejí na galavečeri FIA pri príležitosti ukončenia sezóny.
Ecclestonove vyjadrenia však možno primäli Massu opäť vytasiť zbrane. Počas podujatia brazílskych cestovných áut minulý víkend povedal reportérom Motorsport.com, že jeho úsilie ešte nemuselo skončiť.
„Existuje pravidlo, podľa ktorého nemožno zmeniť výsledok šampionátu, keď dôjde k oficiálnemu odovzdaniu trofeje pre šampióna, dokonca ani keby k tomu došlo na základe preukázanej lúpeže,“ povedal Massa pre Motorsport.com.
„V tom čase mi právnici Ferrari povedali o tomto pravidle. Išli sme za inými právnikmi a odpoveď znela, že sa s tým nedá nič robiť. Takže som tomu, logicky, veril.“
„Po pätnástich rokoch sme však od vtedajšieho majiteľa športu počuli, že o tom vedel už v roku 2008, spoločne s prezidentom FIA, ale nič neurobili, aby nepoškodili meno Formuly 1.“
„Je veľmi smutné, keď sa človek dozvie, že výsledky týchto pretekov mali byť anulované a ja by som získal titul. Nakoniec som to bol predsa ja, komu tento výsledok najviac uškodil. Pokúsime sa to teda celé ešte raz pochopiť,“ povedal jedenásťnásobný víťaz veľkej ceny.
Bývalý brazílsky pretekár si, podobne ako my všetci, dobre uvedomuje, že jeho šance na úspech sú malé. Trvá však na tom, že ani to ho neodradí a chce sa tým zaoberať.
„Existujú pravidlá a je veľa vecí, ktoré v závislosti od krajiny nemôžete vrátiť späť o pätnásť rokov a pokúsiť sa nájsť iné riešenie. Mám však v úmysle celú situáciu preskúmať; preštudovať zákony a pravidlá. Musíme získať určitú predstavu o tom, čo je možné urobiť,“ hovorí Massa.
„Nejde mi o peniaze, ale o spravodlivosť. Myslím si, že ak ste boli potrestaní za niečo, čo ste nezavinili, a vo výsledku vás okradli, tak spravodlivosti musí byť učinené zadosť.“
„Po správnosti by sa mali výsledky tých pretekov anulovať. Je to jediná cesta, ako v tomto prípade dosiahnuť spravodlivosť,“ vyhlásil Massa odhodlane.
„Už sme to videli v iných športoch, napríklad v prípade cyklistu Lanca Armstronga, ktorému bolo preukázané užívanie dopingu a prišiel o všetky tituly. Takže aký je v tom rozdiel?“ pýta sa Brazílčan.
Aj keď znie Massa odvážne, stojí na začiatku behu na dlhú trať s hromadou prekážok. Ak by sa chcel pokúšať dosiahnuť zmenu výsledku s takmer pätnásťročným odstupom, len ťažko sa môže opierať o pravidlá FIA. Tie súčasné garantujú právo súťažiaceho požiadať o preskúmanie rozhodnutia v prípade, ak sa objavia nové dôkazy, ale iba v štrnásťdňovej lehote, ktorá začne plynúť od skončenia súťaže.
Tento inštitút je odvodený od obnovy konania známej v právnych systémoch po celom svete. Tam však lehota na obnovenie konania začína plynúť v okamihu, keď sa strana dozvie o existencii nového dôkazu.
To však Massovi nepomôže. Stanovy FIA totiž explicitne odmietajú, aby do hry vstúpili vnútroštátne súdy. Najvyššou inštanciou je Medzinárodný odvolací súd FIA, čo musia prijať všetci súťažiaci pred vstupom do Formuly 1 (alebo inej série pod hlavičkou FIA). Ostatne, práve na toto narazil Mercedes pri svojom úsilí zmeniť výsledok Veľkej ceny Abú Zabí 2021.
Massa by sa teoreticky mohol obrátiť na Športový arbitrážny súd (CAS) v Lausanne, ale ten v takýchto prípadoch nevykonáva nad FIA žiadnu jurisdikciu. Alebo slovami „večného slovenského prezidenta“: akékoľvek rozhodnutie CAS v tomto prípade by bolo na pôde FIA nulitné.