Len tak ďalej a dlho tu nezostanem, komentuje zásahy do víkendového formátu Verstappen
Roky rokúce sme boli zvyknutí na jednotný víkendový formát; tri tréningy, kvalifikácia, preteky. Hlavne pre mladších fanúšikov je to jediný stabilný formát, ktorý zažili. Je preto pochopiteľné, ak sa im zásahy do tejto tradičnej schémy nepáčia. Nie sú v tom však sami. Max Verstappen má obavy, že ak bude vedenie neustále špekulovať s harmonogramom víkendu, tak mu efjednotku sprotiví.
Všetci si istotne spomíname na rok 2016 a absolútne fiasko s vyraďovacím kvalifikačným formátom, ktorý čelil takej ostrej kritike, že ho Formula 1 po druhej veľkej cene s okamžitou platnosťou zrušila. V nasledujúcich rokoch sa stránila zmien v súťažných víkendoch, no potom prišli na rad šprinty. Tie sa časti fanúšikom páčia, časť by ich najradšej vynechala.
Jedno je však isté: Ak má zostať, súčasný šprintový víkend treba upraviť už len preto, že druhý tréning nedáva žiaden zmysel. Autá sú už beztak v parc fermé a tímy sa venujú len dlhým jazdám, ktoré ani nemáme kedy rozanalyzovať — len krátko po tréningu totiž nasleduje šprint. Druhý tréning sa preto z pohľadu diváckej (ne)atraktivity nevyrovná azda ani priamym prenosom zo športového rybolovu.
Christian Horner upozorňuje aj na to, že tímy si v šprintoch musia dávať väčší pozor na poškodenie, a tak jazdci nejdú do súbojov úplne naplno. Liberty sa šprint i napriek tomu snaží vykresliť ako ultimátny súboj výbušnosti, intenzívnosti a napätia.
Šéfovi Red Bullu preto nevonia, že šprint v súčasnom formáte sa uskutoční už v Baku, ktoré je povestné hromadnými kolíziami. Keďže po pretekoch v Azerbajdžane bezprostredne nasleduje víkend v Miami, piloti budú pod ešte väčším tlakom, aby nezničili svoje autá.
“Myslím si, že z diváckeho pohľadu a z hľadiska atraktivity to bude azda jeden z najvzrušujúcejších šprintov v roku,” zamyslel sa Christian Horner. “Z hľadiska rozpočtového stropu sa vám však môže stať len jedno: rozbijete auto. A to stojí veľa peňazí.”
“Jedny preteky v Baku sú dosť. Keďže máme dva, tak by mohlo dôjsť k nejakej akcii,” pokračoval boss červených býkov. “Toto je súčasťou výzvy, ktorej čelíme. Dúfam, že tie šprinty dokážeme vyladiť, aby boli o čosi dynamickejšie. Viem, že športoví riaditelia na tom usilovne pracujú, azda to stihneme dotiahnuť do konca. Šprintové preteky v Azerbajdžane sú rozhodne vec, pred ktorou sa treba mať na pozore.”
V hre sú momentálne dva formáty, o ktorých sme vás informovali už v piatok. Či sa budú divákovi páčiť, bude na každého posúdení. Verstappen z pozície jazdca žiada, aby sa s formátmi nešpekulovalo do zblbnutia.
Max Verstappen je fanúšikom tradičného víkendu. “Mne sa páči, keď máme len hlavné preteky. Myslím si, že je to oveľa lepšie z hľadiska vzrušenia.” Celý víkend vďaka tomu graduje, pričom zlatým klincom programu býva nedeľa.
“Dúfam, že sa nebude prijímať príliš veľa zmien, pretože v opačnom prípade tu nezostanem veľmi dlho,” odkázal Holanďan, ktorému sa zmluva s Red Bullom končí po sezóne 2028. Už pred pár týždňami avizoval, že po tomto termíne pouvažuje aj nad presedlaním do iných kokpitov; do vytrvalostných monopostov.
Verstappen už vlani deklaroval svoj postoj k šprintom a očividne sa nezmenil. “Ja nie som fanúšikom šprintov. Taká je však realita. Niektorým sa páčia, iným nie.”