logo F1online.sk

Alpine sa pokúšal o dodatočné zmazanie Gaslyho trestných bodov

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© XPB Images/Alpine Media
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 3. 2023

Je súčasný systém udeľovania trestných bodov spravodlivý? Podľa niektorých už áno. FIA totiž v priebehu zimy dospela k zmene interpretácie pravidiel o ich udeľovaní. Samotné znenie predpisov sa v tomto smere síce nezmenilo, ale zmenil sa prístup k ich aplikácii. Alpine sa síce pokúšal aj o napravenie „starých krívd“, ale narazil na odpor súperov.

Aj tento prípad môžeme považovať za ďalší dôkaz slabého politického vplyvu francúzskej stajne. Jej šéf Otmar Szafnauer sa v poslednom období napríklad snažil poukázať na legálne možnosti, ako sa dá v podstate obísť rozpočtový strop, ale z nejakého dôvodu táto téma nebudí takú pozornosť.

Podobne to dopadlo aj so snahou Francúzov napraviť „krivdy“, ktoré teraz nútia Pierra Gaslyho správať sa na trati zvlášť opatrne.

Rodák z Rouenu totiž nazbieral už desať trestných bodov a ešte pár týždňov potrvá, kým sa mu nejaké zmažú. „Zisk“ ďalších dvoch by pritom znamenal stopku na jedno podujatie. Alpine v zime urobil veľa nadpráce, aby takýto scenár odvrátil. Sčasti boli v Enstone úspešní, keď FIA napokon pristúpila k zmene interpretácie pravidla o udeľovaní trestných bodov. Tie sa teraz budú rozdávať len za skutočne nebezpečné počínanie na trati, nie napríklad za prekročenie traťových limitov a podobné športové priestupky.

Samotný Gasly sa na túto tému v Saudskej Arábii odmietol vyjadriť, to jeho šéf už bol k novinárom otvorenejší.

„Má to podľa mňa dva elementy,“ vysvetlil portálu Motorsport.com boss Alpinu Otmar Szafnauer. „Po prvé, za čo by ste vlastne mali dostať tie trestné body? A podľa mňa by ste ich určite nemali dostať za priestupky ako napríklad traťové limity, ale za nebezpečnú jazdu, čo bolo vždy zámerom tohto pravidla.“

„Vlastne ani neviem, ako sa mohlo stať, že sa začali trestné body udeľovať za veci ako traťové limity alebo vzdialenosť za bezpečnostným vozidlom, pretože to nie je nebezpečné počínanie na trati. V každom prípade, toto je jedna vec a súhlasím s novým výkladom zo strany FIA.“

„Teraz po druhé, mal by tento nový prístup pôsobiť aj spätne? Ja hovorím, že áno, pretože to je podľa mňa spravodlivé. Keď zodvihneme ruku a priznáme, že sme urobili chybu, mali by sme to napraviť aj spätne, nielen do budúcna,“ myslí si rumunský rodák.

Ten tiež priznal, že Alpine sa v priebehu zimy práve toto snažil pretlačiť, ale narazil na klasický „oportunizmus“ ostatných tímov, ktorí svojmu súperovi skrátka nechceli pomôcť. Stále to je pre Gaslyho a jeho tím určitá nevýhoda, ktorej by predsa nebolo múdre sa len tak vzdať.

„Bol som v menšine. Podporili to asi tri alebo štyri z desiatich tímov. Boli za tým oportunistické dôvody, skrátka dúfali, že sa nám niečo stane,“ povedal Szafnauer.

Súvisiace články