logo F1online.sk

F1 je naklonená úprave pravidiel o rozpočtovom strope

FIA
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Tomáš Masár
Tomáš Masár24. 3. 2023

Rozpočtový strop má za cieľ zmierniť výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými tímami štartového poľa a vo všeobecnosti je považovaný za fantastickú vec. Ukazuje sa však, že má aj zopár nedostatkov. Jedným z problémov, ktorý sa v posledných mesiacoch dostal do popredia, je skutočnosť, že pod rozpočtový strop spadajú aj finančné prostriedky vynaložené na zlepšenie infraštruktúry. V praxi to znamená, že ak chce jeden z celkov investovať napríklad do továrne, zarátava sa mu to pod rozpočtový strop. Väčšie tímy, ktoré majú už adekvátnu infraštruktúru dávno vybudovanú, sú v tomto zvýhodnené – na rozdiel od malých stajní totiž do zázemia investovať už nemusia. V najbližších týždňoch by však mohlo dôjsť k úprave pravidiel a malé tímy by mohli budovať infraštruktúru bez toho, aby sa im to započítavalo do „budgetu“.

O úprave pravidiel o rozpočtovom strope sa diskutovalo na poslednom zasadnutí komisie Formuly 1, pričom obzvlášť aktívny bol v tejto problematike novopečený šéf Williamsu James Vowles. Niet sa však čo diviť – tím z Grove patrí v súčasnosti k menším tímom, ktorému chýba potrebné zázemie.

Podľa Vowlesa je nevyhnutné, aby malé tímy dostali prostriedky na zlepšenie svojich zariadení, ak zaostávajú.

„Osobne si myslím, že ak chceme meritokraciu, musí nám byť umožnené, aby môj tím dostal šancu dobehnúť niektoré z veľkých tímov a mal rovnaké zdroje,“ vysvetlil James Vowles, podľa ktorého Williamsu chýbajú aj základné zariadenia.

„Existujú niektoré zariadenia, ktoré považujem za základ a ktorými iné tímy disponujú už pätnásť rokov. Existujú napríklad softvérové systémy, ktoré vám umožňujú správne pochopiť, ako sú na tom jednotlivé časti monopostu a vo Williamse ich jednoducho nemáme.“

„Je jasné, že takto sa nemôžeme pohnúť vpred, potrebujeme zavedené systémy a štruktúry.“

Tímy by mohli mať väčšiu slobodu pri kapitálových výdavkoch za predpokladu, že by za zmenu pravidiel rozpočtového stropu zahlasovalo aspoň šesť tímov. V takom prípade by k zmene predpisov došlo v roku 2024. Ak by však so zmenou regúl súhlasilo až osem celkov, k úprave pravidiel by mohlo dôjsť už v prebiehajúcej sezóne.

Podobne ako Vowles, súhlasí so zmenou pravidiel o rozpočtovom strope aj šéf Alpinu Otmar Szafnauer.

„Kvôli rozpočtovému stropu sa upevňujú niektoré inherentné nerovnosti,“ vyslovil sa. „Ak ste boli malý tím a nemali ste skvelý aerodynamický tunel alebo ste ho nestihli postaviť, ste navždy v háji. Preto existuje výnimka pre nové aerodynamické tunely.“

„Myslím si, že rovnaký prístup ako pri aerodynamickom tuneli by sa mal uplatňovať aj pri ďalšej infraštruktúre a zariadeniach. Ak tieto výdavky nepovolíme, potom tu bude nespravodlivosť pretrvávať už navždy. To by znamenalo, že by ste boli na tom zle po zvyšok vašej existencie, čo rozhodne nepovažujem za správne,“ dodal Szafnauer.

Súvisiace články