logo F1online.sk

Mercedes strhol volant, no prestavbu šasi vylučuje: To neprichádza do úvahy

George Russell
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 3. 2023

Strieborné šípy po pretekoch v Bahrajne zorganizovali krízový meeting, na ktorom sa zhodli na tom, že treba prijať radikálne kroky. Vyzerá to tak, že v zákulisí sa už chystá B-verzia monopostu a Toto Wolff avizuje, že o pár veľkých cien ju aj uvidíme. Nebude však predstavovať kompletne nový stroj, keďže Mercedes nie je obmedzovaný len časom, ale aj jedným ďalším kľúčovým faktorom. Sú ním peniaze.

Toto Wolff na piatkovej tlačovke otvorene priznal porážku. Mercedes stavil na nesprávneho koňa. Táto filozofia monopostu neprináša výsledky a zrejme ich nikdy neprinesie.

“Veľmi sme sa to snažili spojazdniť,” pripustil Toto Wolff. “Dáta, ktoré sme extrapolovali, nám ukazovali, že toto bude fungovať. Boli sme vyvedení z omylu.”

Z omylu ich vyviedlo niekoľko tímov, no najmä Red Bull a Aston Martin. “Vidíme, že dve najrýchlejšie autá — s Ferrari tri najrýchlejšie autá — majú podobnú koncepciu toho, ako generujú výkon. Ten koncept sa diametrálne líši od nášho.”

“V istej chvíli sme dospeli k záveru, že sme sa zmýlili. Jednoducho sme sa pomýlili. Ešte stále analyzujeme, prečo sme sa pomýlili. Postupovali sme podľa dát a simulácií, no v tomto prípade nás dáta zviedli na nesprávnu koľaj,” priznáva viedenský rodák. Bolo treba konať. “My všetci, ktorí máme čo povedať do rozhodovacieho procesu, sme sa zhodli na tom, že takto nemôžeme pokračovať. Snažili sme sa toho držať, ale nemôžeme v tom pokračovať za každú cenu, pretože to nefunguje, a ja nechcem stratiť ešte viac času.”

Toto Wolff po piatkových tréningoch prezradil, že v továrni sa už horlivo pracuje na veľkom balíku vylepšení. O pár týždňov ho strieborní predstavia priamo na trati. “Na základe zvoleného smeru vývoja si myslím, že o takých päť, šesť alebo sedem veľkých cien bude naše auto vyzerať úplne inak.”

Znamená to, že inžinieri kompletne prekopú aerodynamiku, no dočká sa zmien aj samotné šasi? Mercedes to odmieta. “Zmena šasi neprichádza do úvahy, pretože v rámci finančných stropov nemáme dostatočný rozpočet. Vieme však zmeniť to, ako funguje aerodynamika a ako vyzerá karoséria. To sa perfektne zmestí do povoleného rozsahu.”

Výraznejšie zmeny čakajte až o rok. “Keď sa bavíme o šasi, máme na mysli monokok alebo aj všetko okolo neho? Monokok je jedna vec, no všetko má svoje dopady na hmotnosť, ťažisko, posed pilota — bude viac vpredu alebo vzadu?” A nezabudnime na povinnosť absolvovať nárazové testy.

“Najväčšie zisky však potrebujeme nájsť hľadaním odpovede na to, ako na trati nájsť viac prítlaku. Toto je oblasť, ktorej teraz venujeme pozornosť,” vysvetľuje aktuálnu situáciu Toto Wolff. “Ak počas najbližších pár mesiacov dospejeme k záveru, že sme na správnej ceste, tak na nej budeme pokračovať. A ak uvidíme, že ani to nestačí, aby sme potrápili čelo poľa, tak potom možno budeme musieť prijať ešte radikálnejšie rozhodnutia.”

A to bude možno zahŕňať aj prestavbu šasi, no skôr určite nie. “Keď sa ocitnete v kúte ako my, tak nemáte možnosť postaviť druhé šasi. Podstata problému však podľa mňa nie je v tom, že by sme mali postaviť druhé šasi alebo nasadzovať na monopost nové a nové komponenty. Je to skôr o tom smere, ktorý sme si vybrali zle.”

“Ak ten smer zmeníme teraz, bude nás obmedzovať rozpočtový strop, no nie tak, že by sme nedokázali vôbec vyvíjať. Stále budeme vyvíjať, no istý čas budeme musieť stráviť prípravou novej koncepcie, nových nápadov, a budeme musieť ukončiť prácu na tých starých. Z krátkodobého hľadiska by to znamenalo spraviť krok vzad, aby sme mohli spraviť dva kroky vpred.”

Lauda by neradil vymýšľať koleso, ale okopírovať konkurenciu

Žiadne riešenie nie je hlúpe, pokiaľ funguje. A keďže žiaden z predstaviteľov tímu zatiaľ neprezradil, ako bude vyzerať prerobený Mercedes W14, môžeme sa domnievať, že napodobní najrýchlejší monopost v padoku, ktorý postavil Red Bull.

V konečnom dôsledku presne to by strieborným šípom poradil Niki Lauda, myslí si Wolff. “Veľmi mi chýba, no chýba mi najmä ako priateľ. A všetkým nám chýba aj ako nevýkonný riaditeľ,” skonštatoval 51-ročný Rakúšan. “Pre Nikiho by to bolo veľmi jednoduché. Jednoduchosť vás privedie k najlepším rozhodnutiam. Viem, že presne toto by nám povedal.”

“Naše auto vyzerá úplne inak ako zvyšok monopostov, tak ho poďme prerobiť, nech vyzerá rovnako a vylaďme ho,” uvažuje nad možnými Laudovými slovami. “Máme skvelý tím, máme skvelé technológie a infraštruktúru. Dokážeme to spraviť lepšie ako ostatní, tak prečo nejdeme do toho?”

“Veci sú vždy veľmi jednoduché. Vždy môžete vylúčiť všetky zbytočnosti. Najjednoduchšie rozhodnutia v živote sú často veľmi inštinktívne. Teraz ich podložte dátami — takto fungoval Niki. Veci zbytočne nekomplikujte, urobte správne ten základ,” zhrnul Wolff.

Mercedes si nakoniec musí vziať príklad aj z Aston Martinu, ktorý sa pri vývoji inšpiroval konkurenciou a dobre spravil. Pomohol tým aj Mercedesu, keďže mu ukázal, že sa to dá aj s jeho pohonnou jednotkou, jeho prevodovkou a zadným zavesením.

“Pomáha nám to, pretože oni majú celú zadnú časť z nášho auta, teda závesy, motor, prevodovku. Vieme, že tieto veci sú veľmi dobré a nemusíme ich veľmi spochybňovať. Musíme upriamiť pozornosť na iné oblasti, v ktorých sa naše autá podstatne líšia. Tam sa toho vieme veľa naučiť,” doplnil.