logo F1online.sk

Postupný rozpad Ferrari? Podľa Corriere je na odchode aj Mekies

Laurent Mekies a Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 3. 2023

Keď sme cez zimu podrobne rozoberali situáciu vo Ferrari a odchod šéfa stajne Mattiu Binotta, ako jeden z možných vedľajších účinkov tohto kroku skloňovali talianske médiá aj odchody kľúčových persón z Maranella. Bývalý šéf Ferrari požíval medzi svojimi inžiniermi ohromnú úctu a rešpekt a už vtedy novinári upozorňovali na možný rozpad Scuderie zvnútra. Posledné udalosti pritom naznačujú, že toto proroctvo sa začína pomaly napĺňať.

Odchod Davida Sancheza, jedného z najdôležitejších mužov technického oddelenia, udrel v ostatnom týždni ako blesk z jasného neba. Na druhej strane, bolo to naozaj až také prekvapenie? Veď sa jedná o jedného z „Binottových ľudí“.

Pár dní po Sanchezovom odchode to pritom vyzerá, že francúzsko-španielsky inžinier bol iba „prvou lastovičkou“ a po ňom budú nasledovať ďalší. Paradoxné pritom je, že sledujeme veľmi podobný modus operandi ako v prípade Binottovho konca. V hlavnej úlohe hrá prezident Ferrari Benedetto Vigna. Ten pôsobí vo vedení legendárnej značky len chvíľu, ale už si proti sebe stihol poštvať celú „rodinu Ferrari“.

Poďme však pekne postupne a začneme tou najhorúcejšou správou. Podľa informácií talianskeho denníka Corriere della Sera a jej reportéra Danieleho Sparisciho je po Sanchezovi na odchode ďalší dôležitý muž Ferrari: pretekový riaditeľ Laurent Mekies, ktorý je dvojkou tímu po šéfovi Frédéricovi Vasseurovi.

Ten pritom s odchodom svojho krajana nemá nič spoločné, naopak, podľa všetkého by si ho ako muža veľmi dobre znalého pomerov v Maranelle ponechal.

„Máme tu prípad pretekového riaditeľa a dvojky tímu Laurenta Mekiesa, hoci teraz má oklieštené právomoci v porovnaní s pôsobením pod Binottom. Bývalý inžinier FIA by mal pokračovať v práci pre Formulu 1 a so Stefanom Domenicalim sa už dohodol. Vasseur však všetko vetoval a situácia uviazla na mŕtvom bode,“ píše Corriere.

„Druhý problém sa týka vzťahu Vignu a Vasseura, ktorý narušili niektoré epizódy z nedávnej minulosti. Boss tímu cestoval na bahrajnské testy v spoločnosti šéfa Mercedesu a jeho dlhoročného priateľa Tota Wolffa, čo nebolo prijaté najlepšie. Nejde však len o to.“

„Keď Vasseur navrhol priviesť do tímu nového sponzora, stretol sa s nesúhlasom a jeho úsilie bolo zastavené. Zrejme by rád rozšíril svoje kompetencie v tejto oblasti, keďže v súčasnosti sú veľmi obmedzené,“ píše taliansky denník, čím len podčiarkuje správy, o ktorých sme už písali cez zimu. Vigna sa vraj usiluje získať čo najväčšiu moc aj v pretekárskom tíme.

Vasseurovi sa tak zrejme podarilo proti sebe poštvať prezidenta automobilky za asi tri mesiace, čo je možno nový rekord a zároveň jedna z mála dobrých správ pre fanúšikov Scuderie. Fred očividne odmieta ohnúť chrbát a fidlikať do nôty prezidenta, ktorý sa za svojho krátkeho pôsobenia preslávil najmä vyhadzovaním dlhoročných zamestnancov.

Keď prevzal kontrolu nad automobilkou v druhej polovici roka 2021, dostal plné krytie generálneho riaditeľa Johna Elkanna, ktorý o pretekanie nejaví veľký záujem a delegoval svoje právomoci na Vignu. Ten však má nulové skúsenosti nielen z práce v motoristickom športe, ale aj v automobilovom priemysle všeobecne. Vigna zakrátko vyhodil niekoľko kľúčových zamestnancov automobilky Ferrari a teraz zrejme prišiel na rad aj pretekársky tím.

Ako príklad použilo Corriere Michaela Leitersa, excelentného nemeckého inžiniera, ktorý od roku 2014 pôsobil ako technický riaditeľ automobilky. Niet divu, že dlho bez práce neostal a už v júli 2022 ho za svojho generálneho riaditeľa vymenovala automobilka McLaren.

K podobnej čistke možno dôjde aj v pretekárskom tíme, hoci aj Corriere naznačuje, že Vigna sa stretne s tuhým odporom nového šéfa, ktorý si veľmi dobre uvedomuje, že je v omnoho výhodnejšej pozícii než jeho predchodca Mattia Binotto.

„Napriek obrovskému tlaku je Vasseur v dobrej pozícii a vie, že vrcholový manažment si nemôže dovoliť ďalšiu zmenu na poste šéfa tímu. Musí však riešiť obrovské množstvo problémov, krehký a pneumatiky požierajúci monopost je prvým z nich,“ napísalo Corriere.

Taliansky denník vo svojom článku spôsobil vrásky fanúšikom červeného tímu aj správou, že v budúcom roku končia zmluvy niekoľkým dôležitým ľuďom – vrátane technického riaditeľa Enrica Cardileho. Žiadnu ponuku ani uistenie o ďalšom zotrvaní však, podľa informácií Corriere, nikto z nich nedostal. Dostávame sa pritom do kľúčového obdobia a keď nedôjde k zmene súčasného stavu, budú pre neistú budúcnosť všetci nútení začať rokovať s konkurenciou.