logo F1online.sk

V Imole vyskúša F1 nový kvalifikačný formát

Po štarte šprintu VC Emilia Romagna 2022, Charles Leclerc
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 3. 2023

Ďalší krok k udržateľnej a ekologickej Formule 1. Šport v minulom roku oznámil, že bude hľadať cesty, ako znížiť spotrebu pneumatík v rámci súťažného víkendu. Z tohto dôvodu bude Veľká cena Emilia Romagna prvým podujatím, na ktorom budú mať tímy k dispozícii jedenásť miesto obvyklých trinástich sád pneumatík. Z tohto dôvodu bude pozmenený aj kvalifikačný formát.

V súčasnosti majú tímy takmer úplnú voľnosť a môžu si zvoliť alokáciu pneumatík na konkrétny víkend. Niečo také však môže byť už čoskoro hudbou minulosti. Formula 1 hľadá cesty, ako spotrebu pneumatík znížiť a májové podujatie v Imole bude v tomto smere prvým krokom.

Tímy si budú musieť vystačiť s jedenástimi sadami pneumatík, nie súčasnými trinástimi, a v kvalifikácii ich nebudú môcť využiť ľubovoľne.

Portál Motorsport.com píše, že tímy nebudú mať v kvalifikácii možnosť vyberať pneumatiky ľubovoľne, teda nasadiť výhradne tie najmäkšie, ktoré sú aj najrýchlejšie. V Q1 bude desiatka tímov nútená nasadiť výhradne tvrdé zmesi, v Q2 bude povolené jazdiť iba na stredne tvrdých a nakoniec v Q3 si budú môcť súťažiaci vybrať pneumatiky ľubovoľne, čo znamená, že všetci určite siahnu po mäkkých.

V rámci tohto experimentu dôjde k zákazu voľného výberu pri alokácii pneumatík – každý tím dostane tri sady tvrdých, štyri sady stredne tvrdých a štyri sady mäkkých pneumatík na celý víkend.

Aj keď to ešte nemáme oficiálne potvrdené, Motorsport.com hodnoverne tvrdí, že Imola bude dejiskom prvého experimentu a druhý sa vraj uskutoční „niekedy v dobe okolo letnej prestávky“.

Plánom je mať pre kvalifikáciu k dispozícii šesť sád pneumatík a so zvyšnými piatimi môžu tímy „žonglovať“ medzi tréningami a pretekmi. Očakáva sa, že tímy využijú jednu sadu mäkkých gúm v druhom tréningu a jednu v treťom tréningu, aby tak pre Q3 mali k dispozícii dve čerstvé sady softov.

Jazdci a tímy, ktorí nepostúpia do Q3 tak budú mať k dispozícii dve čerstvé sady mäkkých gúm na preteky, čo by na niektorých tratiach mohla byť výhoda.

Súvisiace články