Čierno-biely televízor bude stačiť. Za návratom k čiernej je úspora váhy, povedal Wollf
Možno sa tomu niektorí zasmejú a povedia, že Mercedes jednoducho ruinuje svoju tradíciu „strieborného šípu“, avšak paradoxné na tom je, že práve zoškriabanie laku stálo za vznikom tejto legendy. Mercedes tak v podstate nenalakovaním svojho nového auta zostal verný tradícii starej viac ako 80 rokov.
Ešte paradoxnejšie na tom je, že väčšina motoristických historikov sa dnes zhoduje na tom, že príbeh z roku 1934, ktorý stál za zrodením „strieborných šípov“, sa nestal tak, ako sa neskôr tradovalo.
Legenda sa zrodila v roku 1934 na okruhu Nürburgring. Nový Mercedes-Benz W25 pilota Manfreda von Brauchitscha, jazdiaceho pod vedením manažéra Mercedesu Alfreda Neubauera, neprešiel technickou previerkou pred pretekmi. Nové pravidlá vtedy totiž stanovili, že pretekárske autá nesmú byť ťažšie ako 750 kilogramov. Komisári však vtedy novému Mercedesu navážili 751 kíl a odmietli ho pustiť do pretekov. Neubauer preto so svojimi ľuďmi v noci zoškriabal farbu a auto napokon do pretekov nastúpilo. Holý kov na W25 tak stál za zrodením legendy o „strieborných šípoch“ Mercedesu.
Keď si túto historku aplikujeme na rok 2023 a každodenný život vo Formule 1, je viac ako príhodná. Dnes totiž tímy odmietajú svoje autá lakovať, keďže lakovanie samotné môže vážiť až šesť kilogramov, ktoré sú nesmierne cenné. Preto je, podľa slov Tota Wolffa, nový „čierny šíp“ natretý tak sporo.
„V minulom roku sme trpeli nadváhou,“ povedal šéf tímu. „V tomto roku sme sa snažili zistiť, ako môžeme ušetriť každý gram. História sa tak vlastne opakuje.“
„Môžete vidieť, že auto má na niektorých miestach holý karbón, spoločne s inými časťami natretými do matnej čiernej.“
„Keď sme v roku 2020 zmenili lakovanie, hlavným dôvodom bola podpora diverzity a rovnosti. Tieto témy zostávajú blízke našim srdciam. Čierna farba sa vtedy stala súčasťou našej DNA, takže sme radi, že sa k nej môžeme vrátiť,“ dodal Wolff.
Za týmto vzhľadom teda nehľadajte (ako v rokoch 2020 a 2021) podporu diverzity, hnutie Black Lives Matter alebo niečo podobné. Nové auto je čierne hlavne z výkonnostných dôvodov.
K samotnému dizajnu W14 sa krátko vyjadril aj technický riaditeľ Mike Elliott. Keďže Mercedes predstavil skutočné auto, nie iba maketu alebo lakovanie, môžeme sa pokojne baviť aj o aerodynamike. Technické oddelenie pri návrhu vychádzalo zo zistení nadobudnutých v minulom roku.
„Vykonali sme všetky veci, ktoré sme chceli urobiť s W13 v minulom roku, ale neboli sme toho schopní kvôli obmedzeným zdrojom alebo jednoducho preto, že sme sa sústredili na riešenie iných problémov,“ povedal na predstavení nového auta Elliott.