logo F1online.skF1online.sk

Montoyov návrh: Tímy by mohli párkrát do roka nasadiť tri autá

Po štarte VC Maďarska 2022
© Martin Trenkler
Tomáš Masár
Tomáš Masár2. 2. 2023

Bývalý pretekár Formuly 1 Juan Pablo Montoya prišiel so vskutku netradičným nápadom. Kolumbijčanovi prekáža, že mladí jazdci nedostávajú dostatok priestoru. Riešiť by to chcel tým spôsobom, že by každý jeden z tímov štartového poľa pravdepodobne niekoľkokrát do roka nasadil tretí monopost, do ktorého by posadil mladého pilota s minimálnymi skúsenosťami z F1. Plus-mínus dvadsaťroční jazdci by tak dostávali oveľa viac priestoru ako je tomu dnes, keď sa vo farbách toho či onoho celku predstavia nanajvýš v niekoľkých voľných tréningoch.

Keďže máme na štartovom rošte v súčasnosti len desať tímov, mnohí talentovaní jazdci čakajú na príležitosť márne. Len za posledné roky by o tom vedeli povedať taký Callum Ilott či Christian Lundgaard, ktorí nedostali ani možnosť stať sa rezervnými jazdcami.

Montoya verí, že riešením by mohli byť tretie autá.

„Môžete tímy nechať nasadiť tretie auto v polovici pretekov, alebo to urobíte tak, že počas každého súťažné víkendu budete mať na štarte 22 áut,“ uviedol Juan Pablo Montoya pre Motorsport.com. „Museli by ste urobiť nejaké výpočty, ale potom by ste mohli prinútiť tímy, aby v dvoch, troch alebo štyroch pretekoch nasadili tretí monopost.“

„Tím by následne musel pred sezónou určiť jazdca, ktorý bude počas týchto pretekov nasadený. Vďaka tomuto by mali mladé talenty príležitosť učiť sa, získavať skúsenosti a rozvíjať sa.“

Montoyov návrh prichádza v čase, keď sa Formula 1 snaží znižovať náklady a tímy už tretí rok fungujú pod rozpočtovým stropom. Kolumbijčan však neverí, že by občasné pretekanie s troma autami výrazne navýšilo finančné výdavky tímov.

„Tímy už majú všetko, čo potrebujú. Dodatočné náklady spojené s prevádzkou extra áut v niekoľkých pretekoch by boli zvládnuteľné. S nasadzovaním tretích monopostov by sa mohlo začať až po prvých piatich pretekoch, pretože dovtedy sú na začiatku sezóny všetci zaneprázdnení výrobou dostatočného množstva dielov. Mohlo by sa s tým začať napríklad v Barcelone.“

Kolumbijčanov návrh navyše počíta s tým, že tímy samotné by si mohli vybrať, na ktorých okruhoch by tretie monoposty nasadili. V praxi by tak azda každý jeden z celkov siahol po tejto možnosti na okruhoch, ktoré by mu mali papierovo vyhovovať.

„Ak máte dobré auto na určitú trať, môžete sa rozhodnúť nasadiť tam tretie auto,“ povedal Montoya. „Týmto spôsobom by ste mohli získať pár bodov naviac.“

„Predpokladajme, že Ferrari by malo rýchle auto v Monze. Mohli by sa tak rozhodnúť použiť tretie auto práve tam.“

Montoyov návrh by sa však zrejme nestretol s veľkým pochopeným tímov, preto má Kolumbijčan v rezerve ešte jedno riešenie: „Buď budú s touto myšlienkou pracovať, alebo by mali dať viac voľných tréningov mladým jazdcom.“

„Ak s touto myšlienkou súhlasiť nebudú, potom treba zaviesť, aby tímy nasadzovali nováčikov aspoň osemkrát za sezónu a nie dvakrát, ako je tomu v súčasnosti,“ dodal víťaz siedmich veľkých cien.

Súvisiace články

Diskusia