logo F1online.sk

Sulajem krotí obavy z menšieho počtu pretekov v Európe: Nemôžeme odtiaľto odísť, všetko tu začalo

Mohamed bin Sulajem
© DPPI/Sauber Media Hub
Tomáš Masár
Tomáš Masár18. 1. 2023

Hoci sa mnohým fanúšikom pretekov v Európe máli, stále ich máme na „starom kontinente“ pomerne dosť. Čoraz viac sa však do ohrozenia dostávajú historické podujatia, akými sú Monako či belgické Spa. Počet veľkých cien v tomto priestore by sa tak mohol znížiť. Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Mohamed bin Sulajem ale ubezpečuje, že k žiadnemu armagedonu sa nechystá. Formula 1 si vraj dobre uvedomuje, kde má svoje korene.

Šampionát Formuly 1 v súčasnosti prebieha na piatich svetadieloch. Najviac, a to deväťkrát, sa jazdí v Európe (Emilia Romagna, Monako, Španielsko, Rakúsko, Veľká Británia, Maďarsko, Belgicko, Holandsko, Taliansko), nasleduje Ázia so siedmimi podujatiami (Bahrajn, Saudská Arábia, Azerbajdžan, Singapur, Japonsko, Katar, Abú Zabí) pred Severnou Amerikou s piatimi veľkými cenami (Miami, Kanada, USA, Mexiko, Las Vegas) a jednými pretekmi je zastúpená aj Južná Amerika (Brazília) a Austrália.

Zatiaľ čo v roku 2003 tvorili európske podujatia až 63% kalendára, o dekádu neskôr to bolo už len 42%. V súčasnosti to nie je ani štyridsať percent. Príčinou tohto fenoménu však nie je to, že by sa počet pretekov v Európe dramaticky znižoval. Ide skôr o to, že sa prebúdza trh v Ázii a Severnej Amerike, ktoré hostia čím ďalej viac veľkých cien.

Ani kalendár sa však nemôže rozširovať donekonečna. V istom momente dosiahneme počet veľkých cien, ktorý už nebude možné prekročiť. Následne tak existencia niektorých podujatí, aj tých z Európy, bude ohrozená. Prezident FIA Mohamed bin Sulajem sa snaží tieto obavy zmierniť.

„Aj keď sú na svete ďalšie regióny, ktoré sa stávajú atraktívnejšími, Európu opustiť nesmieme, všetko tam totiž začalo,“ povedal Mohamed bin Sulajem pre Motorsport.com. „Verím, že sa môže jazdiť kdekoľvek, no zároveň sa nemôžete úplne stiahnuť z Európy.“

O tom, ako bude kalendár Formuly 1 v budúcnosti vyzerať, však Sulajem a ani FIA nerozhoduje. Táto právomoc prináleží len Formule 1 samotnej, ktorá sa bude možno čím ďalej viac uberať cestou biznisu. Sulajem ale prízvukuje, že všetko má svoje hranice.

„Kde ale urobíte čiaru? Promotérovi ide v konečnom súčte o biznis, ale my musíme robiť všetko pre to, aby sme udržali motoršport pri živote. Voda však tečie len po prúde a nie proti prúdu. Potrebujeme, aby nás jednotlivé vlády v našom úsilí podporili,“ uzavrel Sulajem.

Súvisiace články